پیروزی شگفت‌انگیز نابغه ایرانی شطرنج

علیرضا فیروزجا در سوپرتورنمنت حضوری شطرنج با وجود تأخیر ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه‌ای موفق شد حریفش را شکست دهد.

پیروزی شگفت‌انگیز نابغه ایرانی شطرنج

پس از شیوع کرونا تمامی رقابت‌های شطرنج به صورت آنلاین پیگیری شد. بعد از گذشت ماه‌ها و کنترل این بیماری در برخی کشورها، اهالی شطرنج تصمیم به برگزاری مسابقات حضوری گرفتند. در جدیدترین رقابت‌ها امشب (پنج‌شنبه) سوپرتورنمنت شطرنج بعد از ماه‌ها به صورت حضوری مسابقات خود را دنبال کرد.

علیرضا فیروزجا نابغه ایرانی شطرنج جهان در روز چهارم این رقابت‌ها مقابل لوون آرونیان ارمنی قرار گرفت. حریف ارمنی فیروزجا با ریتینگ ۲۷۶۷ در رده نهم بهترین شطرنج بازان جهان قرار دارد.

فیروزجا که با ریتینگ ۲۷۲۸ در این رقابت‌ها دست به مهره شده موفق شد این حریف قدرتمند ارمنی را در بازی های کلاسیک متوقف کند. پس از تساوی در بازی‌های کلاسیک این دو شطرنج باز در بازی آرماگدون رو به روی یکدیگر قرار گرفتند.

فیروزجا توانست با وجود تنگی زمان این حریف قدرتمند را شکست دهد. سایت میزبان این رقابت‌ها در خصوص این مسابقه نوشت که علیرضا حدود ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه در بازی آرماگدون تأخیر داشته است! با وجود اینکه فیروزجا حدود ۲ دقیقه دیرتر به رقابت آخر خود رسیده بود توانست به پیروزی برسد. البته لازم به ذکر است که دو شطرنج باز در رقابت آرماگدون نتوانستند کیفیت خود را نشان دهند چرا که هر دو شطرنج باز هنگام رقابت با یک دیگر اشتباهات زیادی داشتند.

باید توجه داشت که زمان یکی از پارامترهای مهم در شطرنج است و زمان باقی مانده در بازی‌های آرماگدون می‌تواند در نتیجه نهایی بسیار تأثیرگذار باشد.

همچنین در بازی امشب تقابل نفر اول و دوم شطرنج جهان به هیجان این رقابتها افزوده بود. مگنوس کارلسن و فابیانو کاروآنا به مصاف یکدیگر رفتند که در آخر مگنوس پیروز میدان شد و بار دیگر نشان داد که لیاقت لقب نفر اول شطرنج جهان را دارد.

با نتایج کسب شده فیروزجا و کاروآنا مشترکا در رده سوم این رقابتها ایستادند. کارلسن با درخششی که امشب از خود نشان داد در صدر این مسابقات قرار گرفت.

در این رقابت‌ها شش شطرنج باز به مصاف یکدیگر رفتند. مگنوس کارلسن نفر اول شطرنج جهان، فابیانو کاروآنا، لوون آرونیان، یان کریشتف دودا و آرین طاری در این رقابت‌ها حضور دارند. هم‌چنین علیرضا فیروزجا ستاره بی‌چون و چرای شطرنج جهان در این رقابت‌ها دست به مهره شده است.

این سوپرتورنمنت بعد از ماه‌ها برگزاری شطرنج آنلاین به صورت حضوری در نروژ پیگیری می‌شود.

مجموع جوایز این رقابتها ۱۶۲ هزار یورو پیش‌بینی شده است که نفر اول این رقابت‌ها ۶۳ هزار یورو و نفر دوم این رقابت‌ها ۳۳ هزاریورو جایزه دریافت می‌کند. نفر آخر این رقابت‌ها هم ۱۴ هزار یورو را به خانه می‌برد.

این رقابت‌ها با تفسیر و به صورت زنده از تلویزیون نروژ بخش می‌شود. علاقه‌مندان نیز می‌توانند این رقابت‌ها را به صورت آنلاین تماشا کنند.

این سوپرتورنمنت که از ۱۴ مهر آغاز شده، تا بیست و پنجم این ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها