نودالیت در دنیای ورزشکارها

نودالیت، یکی از وعده­های غذایی نسبتا نوظهوری است که این روزها در زندگی پرمشغله افراد جایگاه ویژه­ای پیدا کرده است. این ماده غذایی به دلیل سرعت پخت آن، به خوبی توانسته در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار شود.

نودالیت در دنیای ورزشکارها

بسیاری از ما تصور می‌کنیم این غذای فوری ممکن است برای سلامتی مفید نبوده و همانند دیگر غذاهای سریع یا اصطلاحا فست فود، حتما جزو دسته غذاهای مضر طبقه‌بندی می‌شود. اما این غذای سریع و آسان برخلاف تصورمان، از خواص مفید بسیاری زیادی برخوردار بوده که در ادامه به بررسی برخی از این خواص مفید خواهیم پرداخت.

نودالیت در دنیای ورزشکارها

نودالیت از جمله مواد غذایی است که در رژیم غذایی ورزشکارهای حرفه‌ای نقش پررنگی ایفا می‌کند و خواص زیر از جمله دلایل حضور این ماده غذایی در رژیم غذایی ورزشکاران است.

افزایش متابولیسم بدن

نودالیت از جمله موادی است که توانایی افزایش ظرفیت بدن انسان در تبدیل غذا به انرژی را دارد. در نتیجه این افزایش ظرفیت، متابولیسم بدن نیز پس از خوردن نودالیت بیشتر می‌شود. به همین دلیل ورزشکارانی که نیاز به افزایش متابولیسم بدنشان دارند، پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی از نودالیت استفاده می‌کنند.

منبع کالری

اگر برای حفظ انرژی روزانه خود و البته تامین انرژی برای یک ورزش حرفه‌ای نیاز به مواد غذایی پرکالری دارید، نودالیت یک انتخاب بسیار مناسب برای شما خواهد بود. به دلیل آنکه این غذا از کالری بالایی برخوردار است، برای استفاده بعد از ورزش‌هایی با هدف کاهش وزن مناسب نبوده و برای وعده غذایی شب و پیش از خواب نیز پیشنهاد نمی‌شود.

منبع کربوهیدرات

عموما در برنامه غذایی ورزشکاران و افراد پرتحرک، جای خالی و نیاز به مصرف موادی که منبع خوبی از کربوهیدرات باشند وجود دارد. این نیاز را می‌توان با مصرف نودالیت در وعده‌های مختلف غذایی تامین نمود. نودالیت منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات است که می‌توان در وعده‌های غذایی مصرف و کربوهیدرات مورد نیاز بدن را تامین نمود.

وجود کربوهیدرات در این ماده غذایی باعث می‌شود در نتیجه مصرف آن بدن سم‌زدائی و بتواند مواد سمی موجود را به خوبی دفع کند.

فیبر بالا و هضم سریع

ورزشکاران عموما از مصرف غذاهایی که هضم سختی دارند پرهیز می­کنند. از سویی دیگر، نیاز به فیبر در تمامی وعده‌های غذایی افراد وجود دارد. نودالیت از جمله مواد غذایی محسوب می‌شود که از فیبر بالایی برخوردار بوده و درنتیجه به دلیل حجم بالای فیبر، هضم سریع و آسانی خواهد داشت.

به طور کلی خوردن مواد غذایی دارای فیبر بالا باعث بهبود حرکات روده شده و از بیماری‌های گوارشی جلوگیری می‌کند. از این رو نودالیت یکی از این مواد غذایی مفید برای تحرکات روده و وضعیت دستگاه گوارشی است.

وجود کلسیم و فسفر

از آنجایی‌که ورزشکاران بیش از دیگر افراد در معرض صدمه‌های استخوانی هستند، مصرف مواد غذایی دارای کلسیم و فسفر برای آن‌ها از ضروریات است. نودالیت از جمله مواد غذایی است که حاوی مقادیر زیادی از کلسیم و فسفر بوده و می‌تواند به استحکام استخوان‌ها کمک کند. باید بدانید این ماده غذایی منبع پتاسیم نبوده و اگر بدن شما نیاز به دریافت پتاسیم نیز دارد، بهتر است نودالیت را همراه با سبزیجات مصرف کنید.

استفاده از کلسیم و فسفر باعث افزایش تراکم استخوانی می‌شود و درنتیجه‌ی افزایش تراکم استخوانی، احتمال شکستگی استخوان‌ها در صورت آسیب‌های کوچک کمتر می‌شود.

آنچه درباره تاثیر نودالیت در رژیم غذایی ورزشکاران گفتیم، می‌تواند برای همه افراد جامعه، حتی آنان که اهل ورزش به صورت حرفه‌ای یا مداوم نیستند نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

درست است که ورزشکاران به مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد غذایی بیش از دیگر افراد نیاز دارند، اما این موضوع بدین مفهوم نیست که افراد عادی به مصرف این مواد نیازی ندارند. به همین دلیل و با توجه به مواد غذایی موجود در نودالیت، این غذا می‌تواند مورد استفاده طیف وسیعی از جامعه، فارغ از سن، جنسیت و میزان فعالیت قرار بگیرد.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها