هزینه صبحانه این روزها چقدر است؟ / یک لقمه نان و پنیر ۱۰ درصد درآمد ایرانیان را می‌گیرد! + جدول

اگر یک خانواده 3 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد، حدودا یک ششم درآمد ماهیانه اش را باید برای فقط صبحانه اش کنار بگذارد.

هزینه صبحانه این روزها چقدر است؟ / یک لقمه نان و پنیر ۱۰ درصد درآمد ایرانیان را می‌گیرد! + جدول

به گزارش خبر فوری ، افزایش قیمت‌ها و گرانی در این مدت چنان بر مردم فشار آورده، که بسیاری مجبور شده اند حتی از تامین نیازهای ضروری خود بزنند.

با این حال، آنچه در این مدت بیش از حد مورد توجه تحلیلگران اقتصادی بوده افزایش قیمت دلار، سکه و خودرو بوده است. این در حالی است که فشار اقتصادی باعث کوچک شدن سفره مردم شده و در این مدت گروه گروه اعضای طبقه متوسط وارد طبقه ضعیف شده و اعضای طبقات ضعیف اقتصادی نیز مرز فقر مطلق را رد کرده اند.

برای فهم این موضوع بهتر است کمی مشخص تر صحبت کنیم. بد نیست که موضوع تورم و گرانی را روی یک شاخص اساسی و مهم زندگی شهروندان بررسی نماییم. این شاخص، وعده غذایی یک خانواده است که اصلی ترین نیاز بشر را شامل می‌شود.

بهتر است در مورد وعده غذایی نیز کمی مشخص تر و جزئی تر نگاه کنیم. از میان سه وعده غذایی اصلی فقط روی صبحانه متمرکز می‌شویم. در واقع می‌خواهیم محاسبه کنیم که یک خانواده مثلا سه یا چهار نفره ایرانی چقدر برای تهیه یک صبحانه ساده باید هزینه کند.

هزینه ماهیانه یک صبحانه ساده(نان و پنیر و چای)

تهیه صبحانه و هزینه آن درجه بندی دارد. ساده ترین و ارزان ترین صبحانه یک خانواده ایرانی نان و پنیر و چای شیرین است. بیایید حساب کنیم که یک خانواده در ماه چقدر برای تهیه همین صبحانه ساده باید هزینه کند.

اگر یک خانواده سه یا حتی چهار نفره برای یک وعده صبحانه خود دو نان بربری و یک قالب پنیر 250 گرمی مصرف کنند، آنگاه هزینه حدودی آنها برای 1 روز (1 وعده صبحانه) چنین می‌شود:

کالا

مقدار

قیمت کل

نان بربری

2 عدد

2 هزار تومان

پنیر

250 گرم

8 هزار تومان

جمع مبلغ بالا 10 هزار تومان می‌شود. اگر این مبلغ را ضربدر 30 کنیم حاصل 300 هزار تومان می‌شود. حالا بیایید سراغ چای و شکر برویم. اگر هر خانواده در ماه 50 الی 60 عدد چای کیسه ای مصرف کنند در ماه حدود 20 هزار تومان باید هزینه چای کنند. قیمت شکر یا قند هم به ازای مصرف ماهیانه حدود 10 هزار تومان می‌شود. البته نباید فراموش کرد که ما در این محاسبات کف قیمت را در نظر گرفته ایم. پر واضح است که هم چای و شکر و هم پنیر انواع گوناگونی داشته و قیمت‌های متنوعی هم دارند.

با وجود همه این موارد، میانگین هزینه ماهیانه یک خانواده کوچک برای صبحانه ساده(چای شیرین و پنیر و نان) حدود 330 الی 350 هزار تومان می‌شود. اگر فرض کنیم درآمد یک خانواده که فقط سرپرستش شاغل است 3 میلیون تومان(کف درآمد برای یک فرد شاغل) باشد، آنگاه هر خانواده با کف حقوق ماهیانه حدود 10 درصد درآمدش را باید فقط هزینه صبحانه(آن هم ساده ترین نوع آن) بکند.

هزینه سایر اقلام صبحانه؛ از خامه و عسل تا خرما و تخم مرغ

حالا بیایید کمی مساله را پیچیده تر کنیم. پر واضح است که برخی خانواده‌ها به جز نان و پنیر برخی اقلام دیگر را هم در وعده صبحانه خود مصرف می‌کنند. اگر هزینه این اقلام نیز به سفره خانواده اضافه شود آنگاه نتیجه متفاوت خواهد بود.

قیمت یک خامه لیوانی 100 گرمی ارزان حدود 4 هزار تومان است. قیمت کره سنتی 50 گرمی نسبتا ارزان هم حدود 4 هزار تومان است. قیمت یک پاکت شیر کم چرب 1 لیتری 6 هزار تومان است. همچنین قیمت یک مربای آلبالوی 220 گرمی حدود 6 هزار تومان و قیمت تقریبی یک بسته عسل 200 گرمی 14 هزار تومان است.

حال فرض کنید یک خانواده نه هر روز بلکه دو بار در هفته از هر یک از این اقلام بخواهد استفاده کرده و آنها را به سبد صبحانه خود اضافه کند. اگر یک خانواده هفته ای دوبار شیر یک لیتری کم چرب بخرد ماهیانه باید 48 هزار تومان بر هزینه صبحانه اش بیفزاید. اگر یک خانواده بخواهد خامه یا کره مصرف کند و مثلا هفته ای 2 کره 50 گرمی یا خامه 100 گرمی بخرد، آنگاه ماهیانه 32 هزار تومان باید هزینه کند. اگر هم بخواهد عسل یا مربا را به سفره خود اضافه نماید باز باید حدودا ماهیانه 28 هزار تومان(به ازای دو عسل 200 گرمی در ماه) هزینه کند.

ممکن است خانواده ای بخواهد به این سفره چیزهای دیگری را هم اضافه کند. قیمت یک بسته خرمای 700 گرمی حدودا 35 هزار تومان است. قیمت یک کیلوگرم گردوی پوست کاغذی 130 هزار تومان است. قیمت یک بسته تخم مرغ 6 تایی حدود 7 هزار تومان و قیمت سوسیس 55 درصد (500 گرم) 16 هزار تومان است. همچنین قیمت یک بسته نسکافه 20 تایی معمولی نزدیک به 38 هزار تومان است. قیمت یک بسته بیسکوئیت ساقه طلایی نیز 3500 الی چهار هزار تومان است.

هزینه ماهیانه تامین یک صبحانه معمولی

هر کدام از اقلام فوق اگر بخواهد به سفره هزینه یک خانواده اضافه شود هزینه ای بر خانواده تحمیل می‌کند. اگر هر خانواده بخواهد به جز حدود 350 هزار تومان هزینه ماهیانه نان و پنیر و چای شیرین، یک بسته خرما، دو بسته نسکافه، 4 خامه 100 گرمی، 4 مربای آلبالوی 220 گرمی، سه بسته تخم مرغ 6 تایی و 4 شیر یک لیتری کم چرب در ماه بخرد، هزینه ماهیانه صبحانه اش به این رقم می‌رسد: 546 هزار تومان.

این هزینه با مقداری کم و بیش میانگین هزینه هر خانواده در ماه برای تامین وعده صبحانه است. اگر یک خانواده 3 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد، حدودا یک ششم درآمد ماهیانه اش را باید برای فقط صبحانه اش کنار بگذارد. مشخص است این هزینه برای ناهار و شام به مراتب بیشتر است. شاید با همین حساب سر انگشتی علت زیر خط فقر بودن بسیاری از شهروندان به دست بیاید.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • 7مهدی7
    0

    عسل و گردو چقدر اینا آشنا به نظر میرسن فکر کنم منم خیلی وقت پیشا دیده بودمشون راستی شما ازشون خبری ندارین....

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      پسته عسل گردو گوشت قرمز بادام انجیر خشک اناناس و انبه و امثال اینها سالهاست که روحانیت از سفره مردم پاکش کرده همون نون پنیر باید بخوریم تا بمیریم

  • ممد
    0

    ممنون، از تحقیقتون، بد نیست قیمت علوفه رو در محاسباتتون بگنجونید، ممکنه در آینده بمصرف اونها هم نیاز پیدا کنیم ،،یادتون باشه که قراره ( بمقام انسانیت!!!) برسیم.

  • امید
    0

    من که یادم نمیاد کی صبحانه خوردم... دیروز بعد مدت ها گفتم صبحانه بخورم که یک قالب پنیر معمولی و یک کره صد گرمی حیوانی ۱۶۰۰۰ تومان برام آب خورد... دیگه صبحونه رو باید کامل حذف کنم از وعده غذایی

  • هادی
    0

    این نون و پنیر و... رو برید از سرکوچه احمدی نژاد اینها بخرید ارزونتره!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • باز هم خودم همون هادی
      0

      آقا اگه سرکوچه احمدی نژاد اینها نبود حتما سرکوچه روحانی اینها ارزونتر پیدا میشه

  • درود خدا بر محمد و آل محمد (مهری )
    0

    ما صبحانه نان تازه و چای شیرین می خوریم خیلی هم خدا رو شکر میکنم .حتما نباید که هر روز پنیر و کره خورد .از خون شهدا خجالت بکشید .دست از این لاکچری بازی ها بر دارید

    نظرات شما -
    • ممد
      0

      مهری جون ! جواب خواستگاریم چیشد؟ بعله؟؟؟؟

    • درود خدا بر محمد و آل محمد (مهری )
      0

      میخوام ادامه تحصیل بدم در ضمن من فقط با فردی که جانباز باشد ازدواج میکنم

    • هادی
      0

      مهری خانوم اینجا هم دنبال شوهر می گردی؟ این وب گردیه یا شوهر گردیه یه چیز دیگه زوجه دوم هم میشی

    • ممد
      0

      مهری جون ! من جانباز 99℅ هستم حله؟؟؟؟در دروس دانشگاهی هم کمکتم، دیگه بعله؟؟؟؟

  • کارگر بدبخت
    0

    قابل توجه وزیر کار وامور اجتماعی وروسای ادارات

  • علیرضا
    0

    کاربران محترم همه لقمه به دست !! گوشی راهم دست دیگه !! سینی رادیدین ؟؟ حالالقمه را بکشین روگوشی وسینی خیلی خوشمزه بود مگه نه؟!! اول هم باید چشماتونو ببندید.خخخخخخخخ دررررررررووووود برروحانی راضی به این همه زحمت نبودیم آقای رئیس جمهور

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مچکریم روحانی جون بابت اینهمه خدمت

    • مفردی
      0

      مشکل از روحانی نیست ، من اصلا نه مدافع روحانی هستم نه از نحوه مدیریت ایشون رضایت دارم اما تنها کشوری هستیم که سیاستمون مرگ بر آمریکا هست و با پذیرفتن حقیقت مرگ بر آمریکا هر کسی جای روحانی هم باشد کار زیادی از دستش بر نمی آید.

    • علیرضا
      0

      اشتباه می کنید درحالی که ما دیگه قصد گفتن مرگ برامریکارانداریم کل دنیا حتی آمریکای ها هم می گن مرگ برامریکا

  • اشکان
    0

    اینو لطفا بفرسید برای سران مملکت..

  • کاربر ناشناس
    0

    به برکت دولت جمهوری اسلامی

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      این همون شان و منزلتی بود که 42 سال پیش ادعا میکردن میخوان به مردم ایران برگرده!!! چون حکومت قبلی شان ایرانی رو پائین آورده بود!!!! حال پیرمردها و بچه ها و زنان سرپرست خانوار رو میبینم که توی سطلهای زباله تا کمر خم شدند!!!! ما همون شان قبل از سال 57 رو میخوایم باقیش مال خودشون!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    آه ونالهای فقرا ومستصعفان وحقشان راخداوامامزمان ازدولت ومجلسیها وزورداران بگیر د حق الناس

  • کاربر ناشناس
    0

    آقازادهاجوجه کباب گوشت گوسفندمیخورندولی فقرانان وپنیرهم باپول کارگری میخورننداقای روحانیووووووو

  • انصاف
    0

    مردم بایدفشارروتحمل کنن والامسئولین همون زندگی شاهانه که داشتندرودارن

  • کاظم
    0

    لعنت بر بانیان این وضعیت،کشوری با این همه ثروت وضع مردم را ببین

  • بابک خرمدین
    0

    یک صبحانه به اندازه شرمنده شدن و خجالت کشیدن یک کارگر در برابر بچه هاش آب میخوره....لعنت به شما دولت مردان

  • حسن نصراله
    0

    اقاشما متل ازقیمت بربری خبر ندارید کجا بربری یکی هزارتومان است مثل هرعددی دوهزار تومان آنهم اصلا خوردنی نیست

  • مشهد
    0

    مشهد کاریابی دارم حقوقی ک کارخانجات میگن روزی 70هزارتومان فقط روزهای کاری خب اون بنده خدا بنظرتون صبحانه میتونه بخوره چه برسه ب نهار یا شام یا ........ خدا لعنت کند کسانی که باعث این بدبختی شدن

  • احمد
    0

    تامین اجتماعی 2.300 میلیون حقوق میدهد در شیراز نان بربری 2000 هزارتومان است یک صبحانه نون پنیر بدون گردو حدودا برا خانوار 4نفره 20هزارتومن است میشه یک چهارم حقوق تازه هر زوز هم نمیشه پنیر خورد چون آدم خنگ میکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها