قفقاز درآستانه نبرد هوایی/ مهم‌ترین هواپیماهای جنگی ارمنستان و آذربایجان را بشناسید/ عکس

قدرت هوایی ارمنستان و آذربایجان به مراتب پایین تر از توان راکتی و موشکی‌شان است. اصلی ترین تجهیزات دو کشور، جنگنده ها و هلی‌کوپترهای روسی – شوروی آنها است.

قفقاز درآستانه نبرد هوایی/ مهم‌ترین هواپیماهای جنگی ارمنستان و آذربایجان را بشناسید/ عکس

به گزارش خبر فوری ، جنگ ارمنستان و آذربایجان وارد فاز جدیدی شده است. در آخرین اخبار، اداره کنندگان منطقه خودمختار قره باغ با موشک‌های خود به آذربایجان حمله کرده اند. از طرف دیگر، منطقه گنجه نیز با حملات هوایی روبه رو شده است. آذربایجان نیز اعلام کرده که توانسته چند روستا از منطقه قره باغ را تصرف کند. به نظر می‌رسد جنگ راکتی و خمپاره ای دو طرف وارد فاز جدیدی شده و با جدی تر شدن اوضاع دو طرف وارد جنگ هوایی علنی خواهند شد.

اما آیا واقعا امکان دارد جنگ ارمنستان - آذربایجان تبدیل به نبردی هوایی شود؟ پیش از این رهبران دو طرف یکدیگر را به چنین حملاتی تهدید کرده اند پس بعید نیست این نوع نبرد نیز در این منطقه تجربه شود.

پیش از این توان راکتی و خمپاره ای دو ارتش را بررسی کردیم( اینجا بخوانید). در آن زمان گمان نداشتیم که بحران قره‌باغ تا چنین حدی وخیم شود. حالا که دو طرف دست به حملات هوایی زده اند بهتر است مروری بر توانایی هواپیمایی دو کشور اصلی قفقاز نیز داشته باشیم.

قدرت هوایی ارمنستان و آذربایجان به مراتب پایین تر از توان راکتی و موشکیشان است. اصلی ترین تجهیزات دو کشور، جنگنده ها و هلی‌کوپترهای روسی - شوروی آنها است.

تعداد هلی کوپترهای آذربایجان بیشتر از ارمنستان است اما طبق آمار ژورنال های نظامی، جنگنده های ارمنستان کمی بیشتر از آذربایجان است. با این حال، هر دو ارتش از جنگنده های روسی سوخو استفاده می‌کنند.

سوخو 25

سوخو 25 اصلی ترین هواپیماهای جنگی طرفین است. سوخو سو25 یک جت جنگنده تک‌سرنشین دوموتوره است که در اتحاد جماهیر شوروی، توسط دفتر طراحی سوخو طراحی و تولید شد. این جنگنده مدتی در ارتش شوروی فعالیت می‌کرد اما کم کم جنبه صادراتی پیدا کرد. آمار نشان می‌دهد که هم اکنون بیشتر کشورهای قفقاز و جمهوری های جدا شده از شوروی از این جنگنده استفاده می‌کنند.

کشورهایی که از سوخو25 استفاده می‌کنند(قسمت آبی)

سوخو25 برای انهدام دقیق اهداف زمینی در تمامی شرایط آب وهوایی شبانه‌روز و به‌طور خاص انهدام خودروهای زرهی دشمن، وسایل ارتباطی، سنگرهای آتش، واحدهای فرماندهی و نظارت، جاده‌ها، خطوط آهن، و هلیکوپترهای نظامی دشمن طراحی شده‌است.

این هواپیما به یک توپ اتوماتیک دولول 30میلی‌متری در زیر بدنه با 250 گلوله مسلح شده و هشت پایلون در زیر بال‌های آن قرار دارد که به آن قدرت حمل حدود 4تن مهمات هوا به‌ زمین از جمله راکت‌های 57 تا 330 میلی‌متری را می‌دهد. دو پایلون کوچک بیرونی هم برای موشک‌های هوابه‌هوا در زیر بدنه تعبیه شده‌اند.

سوخو 30

فلانکر سی یا سوخو 30 یک جنگنده برتر هوایی دوموتوره و چندمنظوره دوسرنشینه است که شرکت هوانوردی سوخو در روسیه طراحی کرده‌است. این جنگنده مدل آپدیت شده سوخو 27 است. این هواپیما، ویژگی «خلبان اتوماتیک» در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا پرواز کروز را دارد. برد عملیاتی این جنگنده 1500 کیلومتر است که با مخزن اضافی سوخت، به 3000 کیلومتر هم می‌رسد که با به‌کارگیری روش سوخت‌گیری هوایی می‌توان آن را تا 5200 کیلومتر 3200 مایل) نیز افزایش داد.

طبق اخبار منتشر شده در ژورنال های نظامی، ارمنستان چند فروند از این نوع جنگنده ها سفارش داده است اما خبری در مورد خرید این تسهیلات توسط آذربایجان به گوش نرسیده است. مع الوصف، برخی کارشناسان معتقدند آذربایجان نیز در صورت جدی تر شدن جنگ ممکن است با کمک ترکیه و برخی ارتش های کشورهای مسلمان به این هواپیماها یا مدل های بدیل آمریکاییش دسترسی پیدا کند.

هلی کوپترهای جنگی

میل 24 (Mil Mi-24) اصلی ترین هلی کوپترهای دو کشور است. میل 24 نوعی هلیکوپتر تهاجمی سنگین روسی است. این هلی کوپتر یکی از اصلی ترین تجهیزات صادراتی روسیه است و در جنگ های منطقه ای فراوانی تا کنون شرکت داشته است. روس ها به این هلی کوپتر لقب "تانک پرنده" داده اند.

میل24 علاوه بر آن‌که به چندین تیربار و جایگاه‌های حمل راکت و موشک مجهز است، ظرفیت حمل 8 سرباز مسلح را هم داراست و در واقع یک هلیکوپتر ترابری نیز محسوب می‌شود و از این نظر قابل مقایسه با هیچ هلیکوپتر جنگنده دیگری نیست. این هلی کوپتر زره‌پوش دوموتوره در شرکت میل طراحی شده و از سال 1972 مورد استفاده اتحاد جماهیر شوروی و وارثان آن و بیش از 30 کشور دیگر دنیا قرار گرفته‌است.

ارمنستان به جز میل 24، دارای هلی کوپترهای مدل میل 8 و میل 2 نیز هست. از آن طرف، آذربایجان هم هلی کوپترهای مدل میل 35، میل 17 و کا 32 را نیز درپایگاه های هوایی ارتش خود دارد.

سایر تجهیزات هوایی دو ارتش

ارتش ارمنستان چند سالی است توانسته چند مدل جدید سوخو یعنی سوخو 35 را تهیه کند. از این جهت، بسیاری معتقدند شاید ارمنستان دست برتر را در نبرد احتمالی داشته باشد اما نباید فراموش کرد که ترکیه از جمله کشورهایی است که به کمک آذربایجان شتافته است. از این جهت بسیار محتمل است که در عرصه هوایی نیز کمک هایی از این کشور به آذربایجان برسد.

همانطور که چند روز پیش مخابره شد، اف 16 های ترکیه یکی از سوخو35 های ارمنستان را ساقط کرده اند. نیروی هوایی ترکیه مجهز به فانتوم های اف 4 و همچنین اف 16 آمریکایی است و از این جهت می‌تواند کمک فراوانی به متحد استراتژیکش یعنی آذربایجان کند.

به جز این، دو طرف (به خصوص آذربایجان) مجهز به چند هواپیمای جنگنده میگ 21 و میگ 29 هستند که هر چند قدیمی اند اما هنوز قابل استفاده در برخی از عملیات های هوایی هستند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • جانباز آتش به اختیار
    0

    من و بچه محل ها حاضریم کنتراتی جنگ کنیم و تو یک روز به پایان برسانیم (نظام آباد.نامجو).این جنگ باید بصورت نامنظم و چریکی انجام بشه

  • روح الله
    0

    من میگم برنده ارمنستانه. چون تو جنگ ایران و عراق پشت ایران بودن.پس ایران ازشون بیشتر حمایت میکنه. درود به ارمنستان

    نظرات شما -
    • افسون
      0

      حرفت شبیه اینه که تو جنک ایران و عراق امثال تو از عراق حمایت میکنی و میگی درود بر عراق یا به رژیم صهیونیستی میگی درود بر اسرائیل!!بیغرتی حدی داره عامو دفاع از خاک و ناموس هم حق شرعی و هم حق قانونی هر انسان و کشوریه درود بر شرف اذربایجان

    • نانشناس
      0

      اصن زمان جنگ ایران و عراق شوروی وجود داشت و هنوز ارمنستانی در کار نبود

  • مهدی سهرابی مزوشی
    0

    دروذ بر ارمنستان و آدربایجان

  • علیرضا
    0

    بروبچه های خدا آفرین بایدبرن هرکدوم یه چک بخوابونند تادیگه دعوانکنند یکی افسار این اررررررددددوغانو بکشه همه چیزحل میشه

  • مصطفی
    0

    اف ۱۶ ترکیه سوخوی ۲۵ ارمنستان رو سرنگون کردن نه سوخو ۳۵,سوخوی ۳۵ راحت اف شونزده رو شکست میده

  • شهریار
    0

    خدا لعنت کنه اردوغان را همه جا را به گند وکثافت وجنگ میکشه کاش دم از اسلام ومسلمونی نمیزد ارمنستان واذربایجان باید متحد بشن ترکیه را نابود کنن

  • امین انسانی
    0

    انشاالله ک حق به حق دار برسه مثل بحرین که از ایران جدا شد نشه اما بدون جنگ و خونریزی

  • مغان اولکسی
    0

    قره باغ متعلق به خاک آذربایجان هست ، دیر یا زود این خاک تصرف شده آزاد خواهد شد بهتر است ارمنستان از زورگویی خود عقب نشینی کند و اراضی تصرف کرده را به آذربایجان تحویل دهند تاکنون که ضربه شصت ارتش آذربایجان را خوب دیده اند ولی اگر باز هم مقاومت کنند و از زورگویی خود علیه آذربایجان عقب نشینی نکنند آنوقت اردوغان هم وارد میدان میشود و خون زیادی ریخته خواهد شد قره باغ حق قانونی ملت شریف آذربایجان هست هر کسی از ارمنستان حمایت کند مزدور و خودخواه و زورگو و جنگ طلب است

    نظرات شما -
    • آریا مهری
      0

      اونوقت تکلیف اون 70درصد جمعیت ارمنی قره باغ چی میشه،،، نکنه مورد لطف اسلام قرار میگیرند،،، هنوز صد سال از نسل کشی ارامنه توسط ترک ها نگذشته،،،، غرامت نسل کشی اول رو بدید، بعد فکر نسل کشی بعدی باشید،،، فراموش نکن تمام منطقه قفقاز مسکن اول و آخر هم تباران ارمنی ماست،،، ترک ها تو اون سرزمین مهمانان تازه واردی هستند، که حالا ادعای میزبانی دارند

  • کاربر ناشناس
    0

    نخجوان چرا جدا از آذربایجان هست تو نقشه ای که گذاشتید؟؟ نکنه یه کشور دیگه بود تا حالا ما خبر نداشتیم؟

    نظرات شما -
    • حسن علی منصور
      0

      خوب نقشه رو نگاه کن.... رنگش زرده

    • کاربر ناشناس
      0

      قانع شدم رنگش زرده، اکی حله خخخ

  • آریا مهری
    1

    پانترک هایی که اینجا نظر میدن، لطفا از غیرت حرف نزنن، وقتی که سرشون تو آخوره ایرانه، اما برای ترکیه دم تکون میدن،،، ایران و ارمنستان برای 2500سال در کنار هم در یک کشور زندگی کردن(ارمنی ها جزوه بهترین نیروی های هخامنشی بودند، و دادارشیش ارمنی یکی از سرداران داریوش اول بود)خدمات ارمنی ها به ایران بویژه در زمان صفویه، یا در مقطع انقلاب مشروطه فراموش شدنی نیست،،،،دلیل اشغال قره باغ بدلیل جمعیت بیش از 70درصدی ارمنی ساکن اونجاست،،، با توجه به سابقه نسل کشی ارامنه توسط ترک ها، به ارمنی ها حق بدید که برای دفاع از هم نژادانشان اونجارو اشغال کنند

    نظرات شما -
    • علی
      0

      از یه پانفارس انتظاری جز این نیست

    • کاربر ناشناس
      0

      هیچکس با ارمنی ها دشمنی نداره یاد بگیر با ادب باشی و نظرتو محترمانه بگی، دو تا خونه اونورتر همسایه ما ارمنیه ... به امثال تو ترجیح میدمش با این لحن صحبت کردنت

  • بابایی
    1

    اردوغان نوکر اسرائیل است هم از اخورمی خورد هم ا توبره مردم آذری باید بیدار باشند

  • یک شهروند
    0

    بک متن و چند اشتباه فاحش و مشکوک ۱. حمله موشکی به مناطق مسکونی و غیرنظامی آذربایجان نه از سوی جدایی طلبان قاراباغ بلکه از سوی ارتش ارمنستان و از خاک ارمنستان صورت گرفت و چرا شما اینگونه نوشتید نمی دانم ۲. شهر های گنجه،آب شارون ، مینگه جور و چند تا شهر دیگه به همراه خط لوله نفت باکو، تفلیس و جیحون نه با راکت و یا موشک عادی، بلکه با موشک بالستیک کوتاه برد و از داخل خاک ارمنستان و توسط ارتش ارمنستان هدف حمله قرار گرفته است. ۳. هواپیماهای سوخو ارمنستان نه به وسیله اف ۱۶ ترکیه، بلکه بخاطر اصابت به کوه منفجر و سقوط کرده اند و حتی در برخی از منایع گفته شد که با هم برخورد کرده اند در هر صورت کار ترکیه نبود، نه که نتونه بلکه نمیخاد ۴. در خصوص تهدید به جنگ هوایی هم باید گفته شود که تهدید از سوی ارمنستان صورت گرفته است که رسما گفت که ممکن است از موشک بالستیک اسکتدر استفاده کند و آذربایحان هم پاسخ داد توان مقابله را دارد همانطور که در حمله موشکی ارمتستان به بزرگترین سد منطقه قفقاز جنوبی یعنی مینگه چور و خط لوله نفت باکو، تفلیس و جیحون تواتست با دفاع ضد موشکی خود حملات را ناکام بگذارد. ۵. مساله مهمی که باید به آن پرداخت و به جرات می توان گفت که مهمترین و مشکوک ترین اشنباه این مطلب است، استفاده از فعل تصرف کرد برای آزاد سازی مناطق اشغالی قاراباغ است!؟

  • یک شهروند
    0

    اعتبار حرفه ای برای یک رسانه از نان شب هم واجب تر است و صداقت در گفتار و دقت در ارائه مطلب به جرات می توان گفت که ناموس یک رسانه است دوست من وقتی می گویی که تصرف کرده است یعنی مال خودش نبوده و به زور خاک دیگری را اشغال کرده است!؟ شما مگه در خاک آذربایجان بودن قاراباغ و ۷ شهر همجوار آن شک دارید؟ خود ارمنستان که شک نداره و همه دنیا و سازمان ملل هم شک نداره اشغالگر بودن ارمنستان از حقایق سیاسی قرن بیستم است نمی دانم شما خبر ندارید و یا نمی خواهید خبردار شوید که در هر دو حالت باید به اعتبار حرفه ای شما شک کرد در هر صورت کمی با خودتان خلوت کنید و کمی هم مطالعه

  • قلندر
    0

    أ آذربایجان که گاهی واسه ایران هم کرکری میخاینونه بدانید این ی نقشه از طفاردوغان مارمولک و دیگرمزدوران است تا ایران را به محاصره کامل دربیاورد حالا هم ثابت شده تروریست ها را اجیر کرده

  • علی
    1

    هدوکشورمال ایران است ان شاءالله به ایران باز خواهد گشت

    نظرات شما -
    • جمالی
      0

      هرچی این هشتاد ملیون ادم تو ایران خیر از این دولت دیدن ا.ونا هم میبینن،بنده خدا اونا دارن زندگی میکنن نه خودمون

  • س
    0

    آریا مهر که به زباله دان تاریخ ایران پیوسته ! از اسمت معلومه فاشیستی بیش نیستی چون از اول کامنتت شروع به توهین تورکهای کشورمون کردی و دفاع ازحقوق نامشروع برادران ارامنه خودت. ولی اینکه میگی چون اکثریت قره باغ ارمنی بوده ارمنستان حق داشته اونجارو اشغال کنه.با این تحلیل و تفسیر شما حق با اسرائیله ما بیجا بهش میگیم اشغالگر و به رسمیت نمیشناسیمش چون اکثریت اراضی اشغالی فلسطین رو یهودیا تشکیل میده. کارشناس بی سواد و نژاد پرست مگه قراره هرجا اکثریت با یه قومه میشه اونجارو اشغال کرد دنیا مگه جنگله؟. بعدشم نگرانی شما ازبرادران ارامنه خود ساکن در قره باغ بی مورده نمیخواست جایی برن مثل سالهای سال که کنار هم زندگی کرده بودن ادامه میدادن این کفار ارمنی بود با اشغال قره باغ پاکسازی نژادی قره باغ کردن که به فاجعه خوجالی معروف است هزاران مسلمان آذربایجانی بی دفاع رو قتل عام و باعث آواره شدن صدها هزار مسلمون دیگه شدن از اون گذشته ما که دم از دفاع از اسلام و مظلوم میکنیم و بخاطرش سوریه و عراق .. می‌جنگیم چرا نباید از مسلمانان شیعه که ۲۰درصدخاکشون تحت اشغاله کافره دفاع نکنیم .هیچوقت مغرضانه نظر نده البته نظر امثال آدمهای معلوم الحال مشخصه

    نظرات شما -
    • آریا مهری
      1

      اول اینکه تو که جرات نداری خودت رو معرفی کنی، آقای تقریبا محترم س، دوم، کی به هموطن های محترم و میهن پرست آذری توهین کرد؟سوم، چه کسی جنابعالی رو نماینده و دیلماج آذری ها کرده؟تو از طرف خودت اظهار نظر کن،، چهارم، چرا قیاس مع الفارق میکنی،،آخه گودرز چه ربطی به شقایق داره،قضیه فلسطین و اسرائیل مقوله دیگه ای هست که فکر نمیکنم هرچه توضیح بدم، باز سر در بیاری،، پنجم،،، شما که داری از اسراییل انتقاد میکنی،مثل اینکه فراموش کرد فعلا بزرگترین حامی جمهوری جعلی آذربایجان، خود اسراییله،،،یعنی از نفوذ اسرائیل تو آذربایجان خبر نداری،،، ششم، برو به تاریخ جنگ بین الملل اول یه نگاه بنداز تا بدونی ترکان عثمانی چه برسر ارامنه آوردن (نزدیک به 1/5میلیون کشته)پشت این جنگ هم ترکیه به رهبری اردوغان، قرار داره،،، محض اطلاع جنابعالی باید بگم تمام سرزمین قفقاز و ماورای آن از جمله سرزمین آران(آذربایجان جعلی)متعلق به ایرانه، و دیر یا زود به مام میهن باید باز گردد

  • رضا
    0

    انشاالله با هم صلح کنند جنگ بجز خونه خرابی چیزی نداره

  • ادریک
    0

    ما جامعه ارامنه آمادگی خود را برای کمک رسانی به کشور ارمنستان اعلام میکنیم و آماده جنگ هستیم

  • آریا مهری
    1

    ما داریم در مورد ترکان جمهوری جعلی آذربایجان و ترکان ترکیه صحبت میکنیم، نمیدونم چرا هموطن های آذری ما ناراحت شدن و هی جواب میدن،،، نکنه شما جزوه خاک ترکیه و جمهوری آذربایجان هستید و ما خبر نداریم،،، بخودتون بیایید، دارید تو ایران زندگی میکنید،،، یه کم درد وطن داشته باشید بد نیست

    نظرات شما -
    • ؟؟؟
      0

      مسیله این است که ایران وتمدن 2500 ساله آش مال ترک هاست کمی تاریخ بخوابی متوجه میشی از این 2500 سال تمدن که بهش افتخار میکنیدحدود دوهزارسال را ترکها بر ایران حکومت کردن در واقع ایران مال ترکهاست که یک ترک صفوی پرتغالی ها وانگلیسی هارو به دریا ریخته و یک شخصی با زبان پهلوی باستاني ایرانی بحرین را به اعراب حوزه خلیج فارس بخشیده امروزه شاهد آن باشیم که دریای عمان وخلیج فارس که روزی در داخل خاک ایران بود امروزه تبدیل به خلیج عربی شده خلیج فارس بود چونکه داخل خاک ایران بودچون از ساحل شمالی تا سواحل جنوبش که بحرین بود جزو خاک ایران بود (ایران اگر ایران مانده بخاطر وجود ترکهاست)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها