کم‌کردن وزن در بچه‌ها

به‌عنوان مادر در داشتن وزنی سالم در کودک بسیار تاثیرگذار خواهید بود. نهادینه ‌کردن عادت‌های سالم، کنترل فعالیت کودک، تدارک خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مغذی برای تندرستی خانواده تقریبا در دست های شماست.

کم‌کردن وزن در بچه‌ها

اضافه وزن نه تنها در بزرگ‌سالان بلکه در کودکان هم آسیب‌های جسمی و روحی فراوان به‌دنبال دارد. بنابراین برای جلوگیری از عوارض آن در بزرگ‌سالی باید با دیدن اولین نشانه‌ها به فکر درمان باشید. اما روش صحیح برای انجام آن چیست؟ این روش‌ها معمولاً به سن فرزندتان بستگی دارد.

یک تا 6 سالگی

در این سن وزن کودک معمولا ثابت است یا با سرعت خیلی کم افزایش می‌یابد. کافی است اطمینان حاصل کنید که کودک روزانه دست‌کم 60 دقیقه تحرک بدنی در قالب بازی یا گردش در فضای باز داشته است.

در وعده‌های غذایی و میان وعده، از خوراکی‌های آماده پرکالری مصرف نکنید. در عوض بشقاب کودک را با میو‌ه ها و سبزیجات پر کنید. نان سفید، برنج و ماکارونی را با نوع غلات کامل آن جایگزین کنید. غلات کامل سرشار از فیبر است و کودک را تا مدت زیادی سیر نگه‌می‌دارد. آب و شیر کم‌چرب و طعم‌دار را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین و گازدار کنید. این تغییرات را به‌تدریج و نامحسوس اعمال کنید تا کودک در برابرش مقاومت نکند.

7 تا 10 سالگی

کودک همچنان وزنش بدون تغییر است یا با شیب ملایمی بالا می‌رود.کودکان در این سن اگرچه برای هر کاری نظر می‌دهند اما همچنان به والدین خود وابسته هستند. در این سن کودکان قابلیت درک یک سبک زندگی سالم را دارند و می‌توانیم دربار‌ه‌اش با آن‌ها صحبت کنیم. در این دوره آن‌ها را برای آن چه که می‌خورند نمی‌توانیم محدود کنیم چون بیشتر تحریک می‌‌شوند و بیش از پیش پرخوری می‌کنند.

پس آشپزخانه خود را با غذاهای مقوی پر کنید و تا جایی که ممکن است خوراکی‌های ناسالم را وارد خانه نکنید. به این ترتیب کودک چاره‌ای جز انتخاب از میان گزینه‌های سالم ندارد. برای مدت زمان نشستن در برابر تلویزیون و رایانه قانون وضع کنید. بعد از هربار طولانی نشستن، آن‌ها را تشویق به بازی حرکتی بکنید. کودکان در این سن از عادت‌های خوب و سالم خانواده کپی‌برداری می‌کنند پس اگر می‌خواهید فرزندتان میوه‌خور، سالم‌خور و اهل ورزش باشد، شما هم تابع این قانون باشید.

11 تا 17 سالگی

بیشتر بچه‌ها با افزایش قد در وزن خود ثابت هستند یا با سرعت کمتری افزایش می‌یابد. بعد از بلوغ ممکن است هفته‌ای نیم یا یک کیلو گرم وزن کم کنند. برای اطمینان از وزن متناسب با قد و شرایط جسم‌شان بهتر است با پزشک مشورت کنید. در این سن نوجوانان به اندازه کافی رشد فکری دارند که درباره سلامتی‌شان تصمیم بگیرند اما همچنان راهنمایی شما کارساز است.

هر راهکاری باید هوشمندانه و در راستای سلامت جسم او باشد و نه فقط خوش‌ظاهری ضمن این‌که هر اقدام اشتباه درباره وزن او ممکن است به اعتماد به‌نفس او آسیب برساند. تاکید شما بر صرف وعده‌های غذایی آن‌ها در جمع خانواده باشد نه صرف غذاهای پرکالری بیرون از خانه. در صورت اصرار او برای لاغر شدن از انگیزه‌اش برای کاهش وزن جویا شوید. در صورتی‌که دلایل او برای سالم بودن است درباره راه‌های درست کاهش وزن به او کمک کنید.

منبع: خراسان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها