مردم میوه خارجی می‌خرند اما عناب نه

وزیر جهاد کشاورزی گفت: چرا باید میوه‌های خارجی در بازارها وجود داشته باشد، اما عناب در بازار شهرهای دیگر وجود نداشته باشد و حتی مردم طریقه مصرف و خوردن آن را ندانند.

مردم میوه خارجی می‌خرند اما عناب نه

کاظم خاوازی، یکشنبه شب ۱۳ مهرماه در نشست هم اندیشی با نخبگان، فعالان و تشکل‌های بخش کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: همه فعالیت‌های این استان در همه ابعاد باید فعالیت‌های عام محور باشد.

وی با بیان اینکه این استان در زراعت هنوز جای کار دارد و زراعتش باید به زراعت گیاهان کم آب بر تبدیل شود، افزود: لازم است نفوذ ارقام جو را در بخش زراعت توسعه دهیم‌.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید بدانیم اگر سنتی کشاورزی کنیم فشار روی منابع آبی وارد می‌آید، تصریح کرد: باید بر روی گیاهانی کار کرد که حداکثر عملکرد را داشته باشند.

خاوازی با بیان اینکه خراسان جنوبی باید یک برنامه برای توسعه خارشتر داشته باشد، تصریح کرد: به عنوان وزارتخانه پشت کشاورزان هستیم.

وی با اشاره به اینکه بخش باغبانی این استان دارای مزیت‌های مطلوبی است، اظهار کرد: لازم است خراسان جنوبی یک باغ مادری برای زرشک و عناب و یک ذخیره گاه برای حفظ ذخیره ژنتیکی داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از گیاهان بومی استان باید محافظت شود، تصریح کرد: این استان به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی نیاز دارد که ما کمک می‌کنیم تا این صنایع فعالیت کنند.

خاوازی با بیان اینکه بسیاری از افراد در تهران عناب را نمی‌شناسند و این یک ضعف است، اظهار کرد: بر روی زرشک و عناب این منطقه آن چنان که لازم است کار نشده؛ بنابراین نباید انتظار بیشتر از کاری که انجام دادیم، داشت.

وی با اعلام آمادگی برای رایزنی با رییس صدا و سیمای ملی برای تهیه فیلم‌های کوتاه بیست دقیقه‌ای در مورد زعفران، زرشک و عناب، بیان کرد: این محصولات حتی یک بسته‌بندی ساده ندارند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید قبول کنیم بخشی از مشکلات مربوط به ماست، افزود: در زمینه آب باید کار بالاتر از دولت اتفاق افتد؛ لازم است با هماهنگی مجمع نمایندگان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و کرمان عددی را برای قنوات از صندوق ذخیره ارزی کمک کنیم.

خاوازی با تاکید بر تلاش در دولت برای رفع این مشکلات، تصریح کرد: یکی از موارد دیگری که در این استان جای سرمایه‌گذازی دارد، سرمایه گذاری بر روی آب‌های شور برای پرورش تیلاپیا است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در حوزه آب‌ها باید بسیار کار کند، تصریح کرد: در بحث گلخانه‌ها محدودیت ارائه تسهیلات نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی از معضل خام فروشی گفت و ادامه داد: استاندار خراسان جنوبی برای حل مسائل استان خود مستقیما وارد کار شده و تلاش مضاعف دارند.

خاوازی در مورد تامین نهاده‌ها نیز گفت: کشور در شرایط تحریم بوده، فشار روی دوش دولت است و در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم.

وی با بیان اینکه نسبت به تامین جو و کنجاله عقب هستیم، تصریح کرد: شرایط اکنون کشور مانند حتی شش ماه گذشته نیست و وضع تغییر کرده است، اما با همه این مشکلات سعی کردیم در این مدت از بخش کشاورزی دفاع کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرحی آماده کرده‌ایم که اگر تصویب شود در فردش گوشت قرمز به نفع دامدار است، افزود: ارقام تک آبی در خراسان جنوبی نیازمند توجه است.

خاوازی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶۰ هزار تن ذرت، ۳۴۰ هزار تن جو و ۵۴ هزار تن کنجاله در سامانه بازارگاه آماده معامله است، اظهار کرد: تمامی اعتبار سازمان تعاون روستایی هزار میلیارد تومان است که با این میزان اعتبار چگونه می‌توان محصولات کشاورزی را خریداری کرد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بازنشسته
    0

    آقای خاورزی بجای تبلیغات میوه های همشهریهای خود، فکری به حال بی نظمی بی نظیر وزارت خانه خود بنما....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها