برگزاری رفراندوم استقلال از فرانسه در "کالدونیای جدید"

رأی‌دهندگان در کالدونیای جدید، مجمع‌الجزایر فرانسه در اقیانوس آرام جنوبی، امروز یکشنبه در حال تصمیم‌گیری هستند که آیا در رفراندومی که نقطه عطفی در استعمارزدایی به شمار می‌آید، به استقلال از فرانسه رأی دهند یا خیر.

برگزاری رفراندوم استقلال از فرانسه در "کالدونیای جدید"

بیش از ۱۸۰ هزار رأی‌دهنده دعوت‌ شده بودند تا به این سؤال پاسخ دهند که "آیا می‌خواهید کالدونیای جدید حاکمیت کامل به دست آورد و مستقل شود؟"

مراکز رأی‌گیری ۸ صبح به وقت محلی باز شد و به مدت ۱۰ ساعت دایر بود. انتظار می‌رود نتایج اواخر روز اعلام شود.

در صورتی که رأی‌دهندگان استقلال را انتخاب کنند، یک دوره گذار فوراً آغاز می‌شود تا مجمع‌الجزایر بتواند برای وضعیت آتی خود آماده شود. در غیر این صورت، "کالدونیای جدید" یک قلمروی فرانسوی باقی خواهد ماند.

دو سال پیش، ۵۶.۴ درصد رأی‌دهندگانی که در یک رفراندوم مشابه شرکت کردند، به جای حمایت از استقلال، به حفظ روابط با پاریس رأی دادند.

هر دوی این رفراندوم‌ها، گام‌های نهایی فرآیندی هستند که سی سال پیش بعد از سال‌ها خشونت آغاز شد و فعالان "کاناک" طرفدار استقلال را علیه کسانی که مایل به پیوند با فرانسه بودند، قرار داد.

تعداد ساکنان این مجمع‌الجزایر حالا ۲۷۰ هزار نفر است، شامل کاناک‌های بومی که خود زمانی از سیاست‌های سخت‌گیرانه جدایی‌سازی رنج می‌بردند و فرزندان استعمارگران اروپایی.

کالدونیای جدید در سال ۱۸۵۳ تحت فرمانروایی امپراتور ناپلئون سوم- برادرزاده و وارث ناپلئون- جزوی از فرانسه شد و دهه‌ها به عنوان یک مستعمره و محلی برای زندان مورد استفاده قرار گرفت. این مجمع‌الجزایر بعد از جنگ جهانی دوم به یک قلمروی خارجی تبدیل و در سال ۱۹۵۷ نیز به تمامی کاناک‌ها تابعیت فرانسوی اعطا شد. تحت قانون استعماری فرانسه، کاناک‌ها با سیاست‌های جدایی‌سازی سخت‌گیرانه و تبعیض گسترده روبه‌رو شدند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها