مدیرکل مدیریت بحران گیلان :

لزوم ساماندهی رودخانه ها در مسیرهای روستایی‌در گیلان

مدیرکل مدیریت بحران گیلان گفت: استان گیلان رودخانه های وحشی دارد و لذا باید در کنار آبخیزداری، ساماندهی رودخانه ها به ویژه رودخانه هایی که از مسیر روستایی می گذرند را جدی بگیریم.

لزوم ساماندهی رودخانه ها در مسیرهای روستایی‌در گیلان

امیر مرادی با تاکید بر لزوم اجرای قانون مدیریت بحران، اظهار کرد: براساس این قانون کلیه دستگاه های اجرایی و خدمت رسان را در پیش بینی، آمادگی و بازسازی مربوط به حوادث و بحران ها یکپارچه کردیم.

وی با بیان اینکه عملیات های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش سیلاب ها دارند، تصریح کرد: در جریان سیل تالش، هر کجا که عملیات آبخیزداری در بالادست انجام شده بود، سیلاب از شدت کمتری برخوردار بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، با تاکید بر لزوم توجه به عملیات های آبخیزداری در گیلان از جمله شهرستان تالش، گفت: استان گیلان رودخانه های وحشی دارد و لذا باید در کنار آبخیزداری، ساماندهی رودخانه ها به ویژه رودخانه هایی که از مسیر روستایی می گذرند را جدی بگیریم.

مرادی، ساخت و ساز در بستر رودخانه را از دیگر عوامل افزایش خسارت ناشی از سیل دانست و تصریح کرد: اجازه ساخت و ساز بی رویه در بستر رودخانه های تالش داده شده است و بیش از ۹۰ درصد افرادی که آسیب دیدند، به حریم رودخانه تجاوز کرده بودند.

وی از راه اندازی سیستم هشدار سریع در گیلان برای نخستین بار خبر داد و اضافه کرد: این سیستم با تجمیع سامانه های هواشناسی و آب منطقه ای صورت گرفته و اطلاعات به صورت برخط به مرکز کنترل و فرماندهی ستاد بحران ارائه می شود.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه آب منطقه ای داده های مربوط به کف رودخانه ها را وارد سیستم هشدار سریع می کند، یادآور شد: از طریق مرکز کنترل و فرماندهی ستاد بحران با فرمانداران و بخشداران و دهیاران لحظه به لحظه در ارتباط هستیم و سلامت افراد در جریان حوادث و بحران ها برای ما یک اصل است.

مرادی، رنگ های زرد، نارنجی و قرمز را سه سطح بحرانی دانست و خاطرنشان کرد: امکان دیواره کشی ۱۱ رودخانه شهرستان تالش که طول ۹۰ کیلومتر دارند، وجود ندارد و لذا از آب منطقه ای می خواهیم ساماندهی و دیواره کشی رودخانه های در مسیر روستایی را اولویت قرار دهد.

وی با بیان اینکه سیلاب ها رسوب و آورده دارند و همین رسوبات و آورده ها حجم رودخانه را افزایش داده و سطح آب را بالا می آورد، اظهار کرد: با همکاری بنیاد مسکن و سپاه قدس استان، خانه های خسارت دیده و خانه هایی که در بستر رودخانه های تالش ساخته شده اند، جابجا خواهند شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها