جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه ۹ مهرماه ۹۹

شاخص بورس امروز کار خود را با رشد ۱۰ هزار واحدی آغاز کرد و به مرز کانال ۱.۵ میلیون واحد برگشت، اما با این اتفاق واکنش‌هابه مقاومت بزرگ۱.۵میلیونی شروع شدوبا توقف روند صعودی، خیلی از نماد‌ها ارزش سهام خود را از دست دادند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه ۹ مهرماه ۹۹
امروز محصولات شیمیایی با وجود بازار متعادلشان، بهترین شرایط را دارند و پالایشگاه‌ها بخش بزرگی از نقشه بازار را قرمزرنگ کرده‌اند.
شاخص بورس امروز در ابتدای معاملات با رشد ۱۰ هزار واحدی روی مرز کانال ۱.۵ میلیونی واحد قرار گرفت، اما همین اتفاق باعث واکنش بازار در خیلی از نماد‌ها شد. در ابتدای معاملات نماد‌های شاخص‌ساز عموما سیر صعودی داشتند و باعث شدند شاخص کل ۶۵ صدم درصد رشد کند. فولاد، کگل، فملی، تاپیکو و فارس بیشترین اثر مثبت و شپنا و شبندر بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس داشتند. چندان طولی نکشید که روند مثبت بازار به کلی از بین رفت و شاهد منفی شدن شاخص بورس هستیم.
قدرت نمایی نمادهای منفی
امروز در ابتدای معاملات بازار بورس، ۲۳۴ نماد منفی در برابر ۷۶ نماد مثبت قدرتنمایی می‌کنند. فرابورس هم وضعیت مشابهی دارد و در این بازار شاهد کاهش قیمت سهام در ۱۵۷ نماد هستیم و ۵۶ نماد با افزایش قیمت روبرو شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد از مجموع ۵۲۳ نماد معامله شده در بازار سرمایه، ۳۹۱ نماد به رنگ قرمز درآمده و ۱۳۲ نماد سبزرنگ هستند.
جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه ۹ مهرماه ۹۹
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه ۹ مهرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
بررسی نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز نشان می‌دهد گروه محصولات شیمیایی با وجود بازار متعادلی که دارند، موفق‌ترین گروه در بازار به حساب می‌آیند. در بین آنها پترول تاپیکو، آریا، زاگرس شکربن، مارون، نوری، شغدیر و جم افزایش قیمت پیدا کرده‌اند و شگویا، فارس، شلرد، شفن، شیران، پارسان و وپترو قرمزرنگ هستند. پالایشگاه‌ها امروز معاملات قابل توجهی را شاهد هستند. شپنا بیشترین حجم معامله را دارد اما صف فروش آن جمع نشده و در کنار شبندر بخش بزرگی از نقشه را قرمزرنگ کرده است.بانکی‌ها امروز متعادل ظاهر شده‌اند. وبملت، وتجارت، وپاسار و وگردش با کمترین نوسان همراه هستند. وبصادر با وجود شروع خوبی که داشت، بعد از چند دقیقه ارزش سهام خود را از دست داد. گروه فلزات اساسی به جز نمادهای بزرگ مثل فملی، فولاد و ذوب شرایط نسبتا خوبی دارند. خودرویی‌ها عموما قرمزرنگ هستند و تنها نماد خودرو به محدوده سبز راه پیدا کرده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم با کمترین نوسان نسبت به روز گذشته کار خود را آغاز کرده‌اند.
سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش در ابتدای معاملات
سهامداران شپنا دست از صف فروش برنمی‌دارند. آن‌ها در دوره پیشگشایش بازار امروز بزرگترین صف فروش را برای نماد پالایشگاه نفت اصفهان تشکیل دادند. هرچند حمایت ابتدای بازار باعث ریزش کامل این صف بزرگ شد، اما این مورد چندان دوام نیاورد و دوباره شپنا شاهد تشکیل صف و بزرگتر شدن لحظه به لحظه آن است. هرچند صدر فهرست مثل یک ماه گذشته در اختیار نماد وملی است که ارزش صف فروش آن به حدود ۴۴۰ میلیارد تومان می‌رسد. ثشاهد با صف ۳۴۰ میلیاردی در رتبه دوم و ونیرو با صف ۳۰۰ میلیردی در رتبه سوم قرار دارند. از جمله دیگر نماد‌ها با صف فروش سنگین می‌توان به خگستر با ۲۱۰ میلیارد، انرژی ۳ با ۱۷۵ میلیارد، شپنا با ۱۷۰ میلیارد و ثعمرا با ۱۶۵ میلیارد تومان اشاره کرد. امروز حدود ۵۰ درصد نماد‌های بازار سرمایه صف فروش دارند و ارزش کل صف‌ها به رقمی حدود

در آن سوی بازار وسپهر که به یکی از عجیب‌ترین نماد‌های عرضه اولیه بورس تبدیل شده، امروز سنگین‌ترین صف خرید را به ارزش ۴۶۰ میلیارد تومان به نام خود ثبت کرده است. توریل صف خرید ۱۰۰ میلیارد تومانی دارد و کاوه با صف ۷۰ میلیاردی در رتبه سوم قرار گرفته است. دیگر نماد‌ها در فهرست صف‌های خرید عموما عرضه اولیه هستند. بعد از وسپهر، توریل و کاوه، نوبت به شاروم، ولپارس، رافزا، شغدیر، رانفور، گدنا و غگیلا می‌رسد.
سه روز صف خرید، سه روز صف فروش
نماد بانک دی در بازار یک هفته گذشته عملکرد شگفت‌انگیزی داشته. از اول مهرماه بانک دی به مدت سه روز در صف خرید قفل شده بود و حتی در بازار منفی ابتدای مهرماه، سبزترین نماد بانکی در بازار به حساب می‌آمد. با این وجود به محض جمع شدن صف خرید این نماد، شاهد تشکیل صف فروش آن هم به مدت سه روز متوالی در نماد بانک دی بودیم. کار به جایی رسیده که امروز هم نماد دی با کاهش پنج درصدی قیمت سهام روبرو شده و باز هم صف فروش دارد. آن هم در روزی که اغلب نمادها به روند صعودی برگشته‌اند.
بازگشت شاخص ۱.۵ میلیونی در روز پرنوسان بورس
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۹ مهرماه بعد از کلی افت و خیز در نهایت کار خود را بالای مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به پایان رساند. شاخص بورس امروز کار خود را در محدوده یک میلیون و ۴۹۲ هزار واحد آغاز کرد و در یک ربع با رشد ۱۰ هزار واحدی به یک میلیون و ۵۰۲ هزار واحد رسید. در همین لحظه روند بازار برگشت و شاهد کاهش ۱۳ هزار واحدی شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحد بودیم. نوسانات بازار به همینجا ختم نشد و در ادامه با بازگشت روند صعودی، جمع‌آوری صف‌های فروش و تشکیل صف‌های خرید، نهایتا شاخص کل مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را پس گرفت و با رشد ۱۰ هزار و ۴۶۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۴۰۸ واحد رسید.
حال شرکت‌های کوچک خوب نیست
هرچند بازار پرنوسان امروز در نهایتا با امیدواری به پایان رسید، اما شواهد نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک حال و روز خوبی ندارند. امروز شاخص کل ۷۰ صدم درصد رشد کرد، اما شاخص هم‌وزن کاهش ۲۱ صدم درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند و نشان می‌دهد نماد‌های کوچک امروز عموما روند نزولی داشتند. همچنین امروز با وجود رشد شاخص، نیمی از بازار سرمایه در صف فروش قفل شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع ۵۸۳ نماد بازار سرمایه امروز ۳۰۳ نماد یعنی ۵۲ درصد آناه صف فروش داشتند و ارزش کل صف‌های فروش به رقمی حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسید. در طرف مقابل ارزش صف‌های خرید امروز در ۱۱۲ نماد، هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.
جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه ۹ مهرماه ۹۹
نقشه بازار در پایان معاملات روز چهارشنبه ۹ مهرماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
بررسی نقشه بازار در پایان معاملات امروز و مقایسه آن با ابتدای معاملات نشان می‌دهد اغلب گروه‌ها امروز از صف فروش خلاص شده و با افزایش قیمت سهام روبرو شده‌اند. گروه بانک‌ها بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده. در این گروه وبصادر با همان قیمت دیروز به کار خود پایان داد. به جز دی و اوراق حق تقدم وگردش که صف فروش بودند، بقیه نمادهای بانکی اغلب با افزایش قیمت همراه بودند. محصولات شیمیایی امروز به ریل صعودی بازگشتند و شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای این گروه بودیم. صف فروش پالایشگاه‌ها امروز بالاخره جمع شد و بع از یک هفته رنگ سبز به گروه فرآورده‌‌های نفتی بازگشت. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی هم در کنار فلزات اساسی و کانه‌های فلزی روز خوبی را پشت سر گذاشتند. همچنین صف فروش خودرویی‌ها امروز جمع‌آوری شد و قیمت سهام آنها افزایش پیدا کرد.
ارزش معاملات به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید
معامله‌گران بورس امروز بیش از ۱۱ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب ۹۵۷ هزار معامله به ارزش ۹ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات سه هزار و ۵۸۴ میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات بازار سرمایه امروز چهارشنبه ۹ شهریورماه به رقمی حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

منبع: فرارو

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها