سایت پرورش میگوی سدیج جاسک ظرفیت تولید ۹۸۰۰ تن میگو دارد

استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های شهرک شیلاتی و سایت پرورش میگوی سدیج جاسک گفت: این سایت دارای ۶۱ مزرعه پرورش میگو و ظرفیت‌ تولید و پرورش ۹ هزار و ۸۰۰ تن میگو است.

سایت پرورش میگوی سدیج جاسک ظرفیت تولید ۹۸۰۰ تن میگو دارد

فریدون همتی سه شنبه شب در نشست گروه کاری شیلات استان هرمزگان اظهار داشت: در این سایت امکان ایجاد اشتغال مستقیم برای ۶۰۰ نفر وجود دارد و باید به سرعت پیگیری و نظارت لازم جهت واگذاری و بهره‌برداری از آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، انجام شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از طرح های پرورش میگو در هرمزگان و فعال شدن بیشتر این بخش، شاهد جهش تولید و صادرات و اشتغالزایی بیشتر در این استان خواهیم بود.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: پرورش میگو یکی از ظرفیت‌های مهم برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی در استان است و با توجه به ظرفیت‌های هرمزگان در حوزه پرورش میگو و ضرورت تسهیل جذب سرمایه‌گذاری، مسوولان باید نظارت کافی بر اراضی پرورش میگو داشته و زیرساخت‌ها و تسهیلات لازم را برای سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم کنند.

استاندار هرمزگان گفت: استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان جهت ارتقای بهره‌وری مزارع پرورش میگو و افزایش تولید در این عرصه باید مورد توجه ویژه باشد.

استاندار هرمزگان در این نشست بر ضرورت توجه به چرخه کامل پرورش میگو به عنوان فرصت‌های متنوع سرمایه‌گذاری در هرمزگان تاکید کرد.

وی تصریح کرد: چرخه پرورش میگو از ظرفیت‌های مختلفی همچون پرورش لارو، تهیه خوراک میگو، فرآوری، بسته بندی و آموزش برخوردار است که هر کدام از آنها فرصتی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

به گفته همتی فراخوان چهار شهرک کشاورزی شیلاتی در زمینه پرورش میگو شامل حسنلنگی با افزون بر ۲ هزار هکتار، مهرگان ۸ هزارو۸۰۰ هکتار، سدیج با یک‌هزارو ۴۰۰هکتار و یکدار نیز با یک‌هزار و ۱۰۰هکتار صادر شده و اولویت سرمایه‌گذاری نیز برای بومیان اعلام شده است.

استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.

بر اساس اعلام شیلات استان هرمزگان، با اقدام‌های توسعه‌ای، ۱۰هزار تن میگو در سایت‌های پرورشی استان تا پایان سالجاری تولید می‌شود که این جهش تولید میگوی پرورشی، برای افزون‌بر سه هزار نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

شهرستان جاسک با ۵۱ هزار نفر جمعیت در نزدیکی دریای عمان و ۳۲۰کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

جاسک با داشتن نوار سواحلی، ظرفیت‌های زیادی در زمینه ایجاد سایت‌های پرورش میگو دارد که با استعدادیابی انجام شده و بهره برداری اصولی می‌توان از زمین‌های ملی در راستای اشتغالزایی استفاده کرد.

بیش از ۸۰درصد میگوی پرورشی تولید شده در جاسک صادر می‌شود و میگوهای تولیدی آن از نوع وانامی است که رشد سریع، بازماندگی بالا و مقاوم بودن به بیماری‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های اینگونه است.

این شهرستان با میانگین تولید سالانه یک میلیارد قطعه بچه میگو، ۷۰ درصد نیاز هرمزگان و ۳۵درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها