عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

آیت الله سیستانی به دنبال برقراری دموکراسی واقعی است نه دموکراسی کیهانی

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیت الله سیستانی به دنبال برقراری دموکراسی واقعی است نه دموکراسی کیهانی. علما و مراجع باید مواضع آیت الله سیستانی را تقویت کنند.

آیت الله سیستانی به دنبال برقراری دموکراسی واقعی است نه دموکراسی کیهانی

یادداشت حسین شریعتمداری ، مدیرمسئول موسسه کیهان در نقد آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان در عراق، بازتاب‌های گسترده‌ای در میان مقامات این کشور از جمله نخست‌وزیر و رئیس پارلمان به دنبال داشته و نوری‌المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق نیز، آن را توهین به ملت این کشور دانسته و آن را شدیدا محکوم کرده است.

در همین رابطه، حجت الاسلام فاضل میبدی گفت:

حضرت آیت الله سیستانی از هنگامی که عراق در بحران قرار گرفته تاکنون، عالم و مرجع هوشمند و خردمندی دربرابر مشکلات عراق بوده است. شرایط عراق از زمان جنگ تحمیلی ما نیز سخت تر است. فرقه ها و قبیله های مختلف در این کشور حضور دارند و این کشور از زمان حضرت علی(ع)تا امروز روی آرامش به خود ندیده است.

مواضع بسیار خردمندانه، نیکو و به جای آیت الله العظمی سیستانی مانع تبدیل بحران های مختلف به یک بحران جدی شده و تا اندازه ای کشور را حفظ کرده است. به نظرم اگر همه عالمان دین از شیعه تا اهل سنت و ادیان دیگر مانند آیت الله سیستانی در سیاست می اندیشیدند، دنیای اسلام دنیایی پر از صلح و صفا بود و این درگیری ها به وجود نمی آمد.

ایشان عالم خردمندی است که دخالت های بیجا نمی کند و مواضع کلی اش بسیار انسانی، اسلامی، اخلاقی و ضداختلاف است. تا جایی که شاهد و ناظر هستم ایشان کسی است که کشور عراق را از صدمات و لطمات بحران ها حفظ کرده است.

اما کیهان همیشه مواضع تندی اتخاذ می کند و انتظار دارد همه عالم مطابق نظر مدیرمسئول آن حرکت کنند. به نظرم اگر همه می خواستند مانند کیهان بیندیشند دنیا پُر از جنگ و خونریزی بود. زیرا اگر بخواهید هرکس که برطبق مذاق شما حرکت نکرد را تخریب کنید، نتیجه ای غیر از این حاصل نمی شود.

متاسفانه مواضع کیهان بسیار تند و گاهی دور از اخلاق است. اصلا این روزنامه با عراق و آیت الله سیستانی چکار دارد؟ بهتر است به مشکلات کشور خود توجه کند. به خود عملکرد این روزنامه ده ها و صدها انتقاد وارد است و به نظرم اگر تا امروز مهار نمی شد یک نوع داعشی گری از درون آن متولد می شد.

اصلا مواضع کیهان را قبول ندارم و مطمئنم که مقاله نویس آن از روی خیرخواهی به این موضوع نپرداخته است. اگر قرار باشد که همگان چنین نگاهی به دنیا داشته باشند، جهان مملو از تفکر داعش می شود.

به نظرم اگر قرار باشد انتخابات درستی در عراق صورت گیرد، باید با نظارت های بی طرفانه توام با نظارت کامل ملی و بین المللی باشد. اگر همگان به چنین سازوکاری برسند می توان بهترین دموکراسی را در عراق پیاده کرد.

پیداست که آیت الله سیستانی به دنبال برقراری یک دموکراسی واقعی است نه دموکراسی کیهانی. اگر انتخابات براساس رهنمودهای آیت الله سیستانی پیش رود از مشکلات عراق بسیار کاسته خواهد شد.

عراق تا می خواهد اندکی روبه سامان رود یک عده از بیرون و داخل وارد می شوند و اوضاع این کشور را به سوی بحران می کشانند. غافل از اینکه عراق هرچه بحرانی تر شود به زیان ماست و برقراری آرامش در آن به سود ایران است.

بنابراین ما باید کمک کنیم تا دموکراسی واقعی در این کشور برقرار شود. به نظرم تمامی علما و مراجع باید مواضع آیت الله سیستانی را تقویت کنند.

منبع: امتداد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    برای شما زشت وعیب است شما چگونه محققی هستی آبروی حوزه علمیه و محققین را بردی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها