استاندار کردستان:

کوله‌بری ناشی از نبود اشتغال و درآمد است/ ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان سبب اشتغال‌زایی می‌شود

استاندار کردستان گفت: ۸۰ درصد مشکلات قاچاق و کوله‌بری به واسطه نبود اشتغال و درآمد است.

کوله‌بری ناشی از نبود اشتغال و درآمد است/ ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان سبب اشتغال‌زایی می‌شود

بهمن مرادنیا ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که با حضور نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام در استانداری کردستان برگزار شد، با اشاره به پیوند و قرابت فرهنگی میان استان کردستان با اقلیم کردستان عراق، اظهار داشت: تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران اقلیم عراق به ما مراجعه کرده، که اگر نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم به سمت کشورهای دیگر خواهند رفت و اگر موفق به جذب آنها شویم، می‌تواند توسعه استان را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: اگر ما به دنبال حذف کوله‌بری و ایجاد اشتغال هستیم، باید توجه داشته باشیم که 80 درصد مشکلات قاچاق و کوله‌بری به واسطه نبود اشتغال و درآمد است اما با ایجاد منطقه آزاد، می‌توانیم این مشکلات را مرتفع کنیم.

استاندار کردستان تصریح کرد: در موضوع قاچاق، مردم کردستان مورد بهره‌برداری قرار گرفته در حالی‌ که افراد ساماندهی‌کننده باندهای قاچاق، خارج از استان هستند و با ایجاد اشتغال‌زایی، می‌‌توانیم دست قاچاقچیان را کوتاه کنیم.

وی در پاسخ به برخی سوالات و ایرادات مطرح شده از سوی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: در بحث زیرساخت‌ها، راه آهن همدان - سنندج که ساخت آن از سال 85 آغاز شده در 2 سال اخیر، روند کار، سرعت بسیار خوبی داشته و تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مرادنیا بیان کرد: مطالعه ادامه راه آهن تا مرز باشماق در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و به دلیل اهمیت این مرز، در تفاهم‌نامه میان کردستان و سلیمانیه موضوع اتصال راه آهن طرفین مطرح شده و شورای عالی امنیت ملی ایران و وزارت راه اقلیم هم با این قضیه موافق هستند.

وی فرودگاه سقز را دیگر نقطه قوت زیرساخت منطقه عنوان و زمان بهره‌برداری از آن را پایان امسال اعلام کرد.

استاندار کردستان ادامه داد: شهرستان بانه از وارداتی بودن به سرمایه‌گذاری تبدیل شده و مردم مشتاق تولید هستند و علاقه‌ای به مصرف‌کننده بودن یا واردات و قاچاق ندارند.

وی توسعه کردستان را در توسعه ملی مؤثر دانست و مباحث امنیت، تولید و صادرات استان را مباحث ملی عنوان کرد.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه از اروند تا آذربایجان غربی، هیچ نقطه‌ای به اندازه کردستان نمی‌تواند با اقلیم ارتباط فرهنگی، قومی، مذهبی، نسبی و سببی برقرار کند، خاطرنشان کرد: در دانشگاه کردستان حدود 600 دانشجو از اقلیم، در حال تحصیل‌ند که می‌توان این رقم را در دانشگاه 3 استان (کُردنشین) دیگر بررسی کرد.

گفتنی است، هیئتی متشکل از قوام ملکی نماینده ویژه و دادخواه مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فدائیان دبیر کمیته بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌منظور بررسی هرچه بیشتر شرایط استان جهت ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان، به کردستان سفر کرده‌اند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها