تهدید صنعت گردشگری با بحران کرونا شدت گرفت/ سال نحس گردشگری فارس

اتفاقات متعدد سال گذشته باعث تحمیل خسارت های زیادی بر صنعت گردشگر استان فارس شد اما شیوع کووید 19 و اتفاقات پس از آن فعالیت گردشگری را تحت‌الشعاع قرار داد به طوری که شاهد جای خالی توریست‌ها در روز جهانی گردشگری هستیم.

تهدید صنعت گردشگری با بحران کرونا شدت گرفت/ سال نحس گردشگری فارس

گسترش بیماری کرونا صنعت گردشگری را بیش از هر صنعت دیگری، تحت تاثیر قرار داد. بسته شدن مرزهای خارجی، محدودیت‌های سفر داخلی، لغو پروازها و تعطیلی اماکن اقامتی و توریستی، همه موجب شد صنعت گردشگری آسیب‌های فراوانی ببیند.

با توجه به اینکه روند پروازها و سفرها به حالت عادی برنگشته است، مشکلات این صنعت نیز همچنان پابرجاست و بنگاه‌های اقتصادی مرتبط با گردشگری، هنوز با درآمد نزدیک به صفر دست به گریبان هستند.

هرچند بعضی از صنایع و مشاغل و کسب‌ وکارها در دوران کرونا متضرر شدند اما صنعت گردشگری جزء اولین صنایعی بود که در جریان بحران کرونا متحمل آسیب و ضرر جدی شد؛ برای مثال اگر صنعتی همچون صنعت الکترونیک متحمل 50 درصد ضرر و آسیب ناشی از کرونا شده اما صنعت گردشگری 100 درصد دستخوش ضرر و آسیب‌های ناشی از کرونا شد.

آن طور که شرفی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس می گوید: شیوع کرونا باعث شد 50 هزار میلیارد تومان خسارت به صنعت گردگشری استان وارد شود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در حال حاضر گردشگری در سراسر دنیا با مشکل اساسی مواجه شده است می گوید: کشور ایران و استان فارس به تبع از دنیا در بخش گردشگری با مشکلات متعددی مواجه شده، به طوری که تا پایان سال جاری هیچ امیدی به رونق گردشگری نداریم.

سهراب شرفی با اشاره به اینکه در حال حاضر ارتباط جهانی تمام کشورها قطع شده، می افزاید: اگرچه ارتباط ایران در سال های گذشته بنا به دلایل متعددی با بیشتر کشورهای دنیا قطع شده بود اما متاسفانه شیوع کرونا هم باعث شد که این موضوع شدت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه زیر ساخت های استان فارس در بخش توریسم درمانی هم مناسب نیست می افزاید: فرسوده و عقب افتاده بودن زیر ساخت های درمانی استان فارس هم از سویی دیگر باعث شده در بخش گردشگری سلامت با مشکل مواجه شویم.

شرفی در ادامه با بیان اینکه در بخش توریسم درمانی در منطقه هم نمی‌توانیم موفق عمل کنیم بیان می کند: معتقدم تا سه الی 4 سال آینده نمی‌توان در حوزه توریسم درمانی موفق عمل کنیم این در حالی است که ورود تعداد اندکی از افراد از کشورهایی مانند عمان و ... به ایران و استان فارس برای درمان به هیچ وجه راهگشای گردشگری سلامت استان نمی تواند باشد.

غفلت دولتمردان در بخش گردشگری

وی با بیان اینکه متاسفانه دولتمردان در بخش گردشگری به درستی عمل نکرده‌اند، تصریح می کند: توافق کشورهای عربی با اسرائیل تاثیر بسزایی در گردشگری ایران دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر شیوع کرونا گردشگری مذهبی را هم تحت شعاع خود در آورده، می افزاید: در صورت از بین رفتن شیوع کرونا چندان آسیبی به حوزه مذهبی وارد نمی شود چرا که این بخش گردشگری ریشه در اعتقادات مردم دارد.

شرفی در ادامه با اشاره به وضعیت گردشگری مذهبی استان فارس می‌افزاید: با توجه به اینکه حوزه گردشگری مذهبی جزو دستاوردهای خدادادی است بنابراین در این حوزه شاهد کمترین آسیب خواهیم بود.

وی می افزاید: متاسفانه در پاره‌ای موارد نتوانسته‌ایم از مناطق گردشگری که از گذشتگان به ارث رسیده صیانت کنیم و بهره ببریم.

خسارت 50 هزار میلیاردی کرونا به گردشگری فارس

شرفی با اشاره به اینکه خسارت هایی که شیوع کرونا باعث شد به بخش گردشگری وارد شود ثانیه به ثانیه در حال افزایش است می افزاید: اگرچه در چهار ماه گذشته خسارت ناشی از شیوع کرونا به بخش گردشگری را 160 هزار میلیارد تومان برآورد کردند اما این رقم در حال حاضر به حدود 250 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد که گردشگری حلقه میان تمام صنوف به شمار می رود می گوید: اگرچه استان فارس سهم بسزایی در گردشگری کشور دارد بنابراین میزان خسارت گردشگری استان فارس حدود یک پنجم میزان خسارت کشور است.

نبود نگاه تخصصی به حوزه گردشگری

طهماسبی پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه نداشتن نگاه تخصصی به گردشگری در کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است می گوید: با توجه به اینکه صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع مهم و اصلی بخش های اشتغال و توسعه زیربنایی به شمار می آیداما در ایران کمتر به صورت تخصصی به آن پرداخته شده است این در حالی است که استان فارس و شیراز به تبع از کشور نتوانسته از این اتفاق مبرا شود به طوری که نداشتن نگاه ارز آور و بازار سرمایه به این صنعت باعث شده گردشگری این منطقه با مشکل مواجه شود.

ملیحه طهماسبی می افزاید: حضور منابع انسانی گردشگری داخلی و خارجی با بخش های مختلف اقتصادی به صورت مستقیم از بخش های ارز آور گردشگری به شمار می رود.

عدم بهره گیری از پتانسیل های گردشگری استان و شیراز

وی می افزاید: استان فارس و شهر شیراز پتانسیل های بالا در منابع گردشگری در بخش های مختلف تاریخی، پزشکی، مذهبی، طبیعت گردی، ادبی و هنری همچنین مناظر شهری به ویژه باغ های مشهور دارند که متاسفانه به دلایل متعدد نتوانستیم از این بخش بهره مناسب ببریم.

تدابیر مناسب اندیشیده نشده است

این مدرس دانشگاه بیان می کند: گاها عدم حفاظت اماکن در زمان های رونق گردشگری باعث شده نتوانیم از پتانسیل های موجود بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کووید -19 سبب تعطیلی و به تعلیق گردشگری در تمام دنیا شده‌ می افزاید: اما در این رهگذر شاهدیم که تدابیر مناسبی برای تعطیل نشدن صنعت گردشگری در استان فارس و شهر شیراز اندیشیده نشده است.

ضرورت تهیه و تدوین اپلیکیشن های گردشگری

وی با بیان اینکه با وجود مشخص نبودن ماندگاری ویروس کرونا و برای رونق گردشگری نیاز است تا فعالیت های گردشگری به سمت مجازی و تجارت های الکترونیک حرکت کند می‌افزاید:در حال حاضر برای رونق گردشگری استان بهترین راهکار تهیه و تدوین اپلیکشن های حرفه ای گردشگری است.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه می گوید: در حال حاضر دنیا به سمت رویدادهای مجازی گام برداشته است بنابراین نیاز است در جهت عقب نماندن از این اتفاقات امکاناتی مانند ویدئو کنفرانس، تالار گفتگو، گالری ها و فروشگاه های گردشگری مجازی ایجاد کنیم.

وی بیان می کند: بی شک این اتفاق می تواند امکان حضور گردشگران خارجی که شرایط سفر به ایران و استان فارس را ندارند فراهم کند به طوری که گردشگران می توانند با پرداخت هزینه ای کمتر در کشور خود با جاذبه های گردشگری استان فارس آشنا شوند.

طهماسبی بر این باور است که ارائه خدمات مجازی به گردشگران باعث می‌شود که فرهنگ، تاریخ ، طبیعت و پتانسیل های فعال استان را به صورت گسترده تر در تمام دنیا معرفی کنیم.

این پژوهشگر در ادامه بر لزوم فعالیت گردشگری الکترونیک تاکید می‌کند و می افزاید: با توجه به افزایش بهروه وری، پیدایش حوزه های نوین تجارت جهانی و با توجه به کاهش هزینه‌ها و فروش خدمات شبکه های مجازی بی شک گردشگری استان باید با به کارگیری فناوری های نوین ارتباطی و سیستم های اطلاعاتی گام های موثری را در جهت گردشگری الکترونیکی بردارد.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها