قبل از خرید شیلنگ آتش نشانی چه مواردی را در نظر بگیریم؟

شیلنگ آتش نشانی یک شیلنگ فشار بسیار بالا است که برای انتقال آب به محل آتش استفاده می شود.

قبل از خرید شیلنگ آتش نشانی چه مواردی را در نظر بگیریم؟

شیلنگ های آتش نشان ی را می توان به یک ماشین آتش نشانی یا یک شیر آتش نشانی متصل کرد و فشار بین 800 تا 2000 کیلو پاسکال است. خشک شدن شیلنگ های آتش نشانی پس از استفاده بسیار مهم است زیرا آبی که در یک شیلنگ باقی مانده می تواند باعث خراب شدن شود.

شیلنگ های آتش نشانی برای مقاومت در برابر آب فشار بالا طراحی و ساخته شده اند.

انواع شیلنگ آتش نشانی:

1. شیلنگ مکش: سخت ترین انواع شیلنگ های آتش نشانی، شیلنگ های مکش هستند. اینها معمولاً با لاستیک وشانده می شوند و نیمه انعطاف پذیر هستند. آنها برای مکیدن آب از استخرها، دریاچه ها، رودخانه ها یا دیگر آبهایی که تحت فشار نیستند استفاده می شود. طول آنها به طور معمول 10 فوت است.

2. شیلنگ بوستر: این شیلنگ ها به طور معمول ضخیم و پوشیده از لاستیک هستند. انعطاف پذیری بیشتری دارند و برای مقابله با آتش سوزی های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. طول آنها به طور معمول حدود 100 فوت است.

3. شیلنگ جنگلبانی: این شیلنگ ها روکش پارچه ای و انعطاف پذیر دارند. از آنها برای مقابله با آتش سوزی در فضای باز استفاده می شود، بنابراین سبک وزن تر و حمل آن آسان تر طراحی شده است. طول آنها به طور معمول 100 فوت است.

4 . شیلنگ تأمین: این شیلنگ ها بزرگ و دارای روکش پارچه ای هستند. طول آنها به طور معمول 100 فوت است.

5. شیلنگ حمله: این شیلنگ ها توانایی تحمل فشار بیشتری را دارند، در حالی که بسیار انعطاف پذیر هستند. آنها کوچکتر و کوتاه ترند و معمولاً فقط 50 فوت طول دارند.

همچنین شیلنگ ها براساس استفاده از آنها نیز به دو دسته تقسیم می شوند: شلنگ مکش، و شیلنگ تحویل.

طول استاندارد شیلنگ آتش نشانی چیست؟

طول استاندارد شیلنگ آتش نشانی 50 فوت (24/15 متر) است. شیلنگ های تأمین و رله شیلنگ هایی با قطر بزرگ، روکش پارچه و انعطاف پذیر هستند که برای رساندن آب از یک هیدرانت دور به پمپ آتش یا برای انتقال آب از یک پمپ به پمپ دیگر در مسافت طولانی استفاده می شوند.

سه سایز استاندارد وجود دارد که سرویس های آتش نشانی از آنها استفاده می کند: 1½ ، 1¾ و 2½ اینچ.

مشخصات شیلنگ های آتش نشانی:
خصوصیات اصلی ضروری برای یک شیلنگ اطفا حریق مناسب:

• انعطاف‌پذیری:
شیلنگ باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا حمل و نقل آن به راحتی انجام شود.

• ماندگاری:
شیلنگ باید به اندازه کافی محکم باشد تا در هنگام استفاده قابل اعتماد باشد. موادی که در ساخت آن به کار رفته باید مقاومت بالایی در برابر سایش داشته باشند و باید بتوانند در برابر استفاده خشن مقاومت کنند.

• مقاومت در برابر پوسیدگی:
شیلنگ های ساخته شده از الیاف طبیعی مستعد ابتلا به پوسیدگی یا قارچ ها هستند. شیلنگ ها باید با عوامل ضد پوسیدگی مانند کلرید روی، پنتا کلرو فنیل لورات، 1.5٪ از نظر جرم یا پنتا کلرو فنیل 1- هیدروکسیل ایزوپروپیل، اتا (حداکثر 2٪ از نظر جرم) بهینه شوند.

نگه داری از شیلنگ های آتش نشانی:

• در جای خشک و خنک و دارای تهویه مناسب نگهداری شود.

• شیلنگ ها باید به طور دوره ای تمیز و خشک شوند.

• شلنگ های لاستیکی باید با عبور آب از آنها تمیز و خشک شوند. اینها نباید برای مدت طولانی در معرض هوای خشک گرم یا اشعه خورشید قرار بگیرند.

• شیلنگ ها باید در حال هشت نگه داری شوند.

• شلنگ های آلوده به اسیدها / قلیاها یا روغن ها باید قبل از نگه داری تمیز و خشک شوند.

روش پاکسازی:

• به طور معمول تمیز کردن فقط با آب انجام می شود.
• اگر شلنگ به گریس / روغن آلوده است ، کمی جوش شیرین در آب اضافه کنید و تمیز کنید
• اگر شلنگ به گریس / اسید / روغن غلیظ آلوده است ، از گرد و غبار و ریز و شن و ماسه برای مالش مواد چسبنده استفاده کنید.

روش خشک کردن:

طبیعی: در سوله هایی که به گونه ای ساخته شده اند که اجازه ورود هوا را تا حد ممکن فراهم کنند. اما هیچ بارانی نباید وارد آن شود. شیلنگ ها را با کمک قرقره از برج / یا قلاب در سقف سوله آویزان می کنند.

مکانیکی: در اتاق های ساخه شده از آجر. تهیه شده برای قرار دادن 20 طول شلنگ. تمام شیلنگ ها به منیفولدی متصل می شوند که از طریق آن هوای گرم دمیده می شود. یک فن اگزوز به محفظه تعبیه شده است تا هوای ثابت در گردش باشد.

تعمیرات:

مانند سایر تجهیزات - به ویژه تجهیزات واکنش اضطراری - شیلنگ های آتش نشانی در صورت لزوم باید به طور مرتب بازرسی، تمیز و تعمیر شوند. پس از استفاده، شلنگ باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا هر گونه آسیب دیدگی تشخیص داده شود و برای استفاده های بعدی ترمیم شود.

چرا شیلنگ های آتش نشانی رنگ های مختلفی دارند؟

از نخ رنگی برای ایجاد نوارهای ردیابی در برخی از مدل های شیلنگ استفاده می شود به طوری که نوارهای رنگی مختلف می توانند قطرهای مختلف شیلنگ را نشان دهند یا برای کدگذاری شیلنگ در سیستم مورد نظر کاربر نهایی استفاده شوند.

شلنگ آتش نشانی تا چقدر می توانند پرتاب داشته باشند؟

بسته به فشار آب بین 75 فوت و 100 فوت مستقیم. اگرچه در عمل، آتش نشانان روی زمین به ندرت سعی می کنند با شلنگ به ارتفاع بالاتر از 40 فوت برسند.

جنس شیلنگ های آتش نشانی:

مواد مورد استفاده برای ساخت شیلنگ های آتش نشانی طی هزاره ها به طور چشمگیری تغییر کرده است. یونانیان باستان با استفاده از انتهای روده گاو متصل به مثانه پر از آب، شیلنگ آتش نشانی می ساختند. امروزه، یک شیلنگ آتش نشانی از دو جز اساسی تشکیل شده است: یک آستر برای حمل آب و یک پوشش برای پوشاندن دور آستر
پوشش های شیلنگ آتش نشانی از استحکام برخوردار هستند.

وزن شیلنگ های آتش نشانی چقدر است؟

وزن 100 فوت شلنگ 4 اینچی تقریبا 78 پوند است. طول مشابه 6 اینچ تقریبا 135 پوند است.
جهت مجهز کردن و تامین کلیه نیازهای تجهیزات ایمنی, امداد و نجات هرگونه محیط کاری, سازمانها, شرکتها, منازل, واحدهای صنعتی و تولیدی, کارخانجات و… نیاز به دانش است، فروشگاه لوازم ایمنی احمدی با ارائه مشاوره رایگان به شما در تامین لوازم و تجهیزات ایمنی فردی و سازمانی, در راستای حفاظت از حریق افراد و کارکنان کمک می کند.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها