رئیس جمهوری فرانسه:

رئیس‌جمهور بلاروس باید برود

رئیس جمهور فرانسه در واکنش به تحولات جاری در بلاروس پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت که رئیس‌جمهور بلاروس باید از قدرت کنار برود.

رئیس‌جمهور بلاروس باید برود

امانوئل ماکرون در گفتگو با نشریه «لو ژورنال دو دیمانش» ضمن تاکید بر این موضوع تصریح کرد: «آنچه در بلاروس می گذرد بحران قدرت است؛ قدرت خودکامه و اقتدارگرا که نمی تواند منطق دموکراسی را بپذیرد و به زورمتوسل می شود. واضح است که لوکاشنکو باید برود.»

مکرون همچنین در این گفتگو تاکید کرد که تحت تاثیر آنچه وی «شجاعت تظاهرکنندگان در بلاروس» خواند، قرار گرفته است. رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص به ویژه به «نقش احترام برانگیز زنان در تظاهرات هفتگی روزهای شنبه» اشاره کرد و ضمن ستایش از شهامت تظاهرکنندگان مخالف دولت در بلاروس گفت: «آنها می دانند با تظاهرات هفتگی به استقبال خطر می روند اما با این وجود برای زنده کردن دمکراسی در کشوری که برای مدت های طولانی از آن محروم است به جنبش اعتراضی خود ادامه می دهند.»

به گزارش یک سازمان غیردولتی در بلاروس بیش از ۹۰ نفر که اغلب آنان را زنان تشکیل می دادند روز شنبه در جریان تظاهرات بزرگ اعتراضی در این کشور دستگیر شدند.

امانوئل مکرون همچین در باره نقش ولادیمیر پوتین در یافتن راه حلی سیاسی برای بحران موجود در بلاروس که پس از انتخابات نهم اوت تشدید شده است گفت که هنوز تا رسیدن به نتایج این اقدام راه زیادی باقی است.

وی در این خصوص تصریح کرد: «من ۱۴ سپتامبر، روزی که ولادیمیر پوتین در سوچی با لوکاشنکو دیدار کرد با وی حرف زدم. به او گفتم که روسیه نقشی در این میان دارد که باید ایفا کند، نقشی که اگر به اعمال فشار به لوکاشنکو برای احترام گذاشتن به صندوق های رای و آزادی زندانیان سیاسی منجر شود، مثبت خواهد بود. این گفتگو پانزده روز پیش انجام شده و ما هنوز شاهد چنین تحولی نیستیم.»

رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه قرار است برای نخستین بار به لتونی و لیتوانی، دو کشور حوزه بالتیک سفر کند که به شدت به حمایت مکرون در بحران سیاسی بلاروس و مقابله با فشارهای روسیه امیدوارند.

اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه بالتیک انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو به ریاست جمهوری بلاروس را به رسمیت نشناخته اند. از سوی دیگر لیتوانی، همسایه بلاروس که از سوی مینسک به مداخله در بحران سیاسی جاری متهم شده به سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب اصلی آقای لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس و رهبر اپوزیسیون این کشور پناه داده است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه امکان ملاقات امانوئل مکرون با رهبر اپوزیسیون بلاروس در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی را منتفی ندانسته است. سوتلانا تیخانوفسکایا روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه فیگارو گفته بود که «انتظارات زیادی» از رئیس جمهوری فرانسه دارد و امیدوار است که وی «در کمک به ما برای خروج از بن بست نقش» ایفا کند.

کاخ الیزه در بیانیه خود تاکید کرده که فرانسه خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت در بلاروس از طریق پایان سرکوب ها و آغاز گفتگوهایی با در نظر گرفتن خواست عموم مردم این کشور است.

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها