"اسپیس‌ایکس" برای اولین بار ماهواره‌های امنیتی آمریکا را به فضا می‌برد

موشک‌های قابل استفاده مجدد شرکت فضایی خصوصی

"اسپیس‌ایکس" برای اولین بار ماهواره‌های امنیتی آمریکا را به فضا می‌برد

شرکت "اسپیس‌ایکس" سالها است که از موشک‌های قابل استفاده مجدد ابداعی خود استفاده می‌کند، اما تاکنون برای برخی پرتاب‌های مهم در استفاده از آنها محدودیت وجود داشت. اما به زودی از آنها استفاده بیشتری می‌شود.

اکنون این شرکت فضایی خصوصی از استفاده از موشک چند بار مصرف "فالکون ۹"(Falcon ۹) برای اولین بار در یک مأموریت پرتاب فضایی امنیت ملی خبر داده و اعلام کرده است که با نیروی فضایی آمریکا قراردادی منعقد کرده است.

این موشک که قبلاً هم پرتاب شده قرار است پنجمین ماهواره "GPS III" را در سال ۲۰۲۱ به مدار زمین ببرد.

این شرکت مجاز به بازیابی تقویت کننده‌های خود برای مأموریت‌های "GPS III" شده است، اما در ابتدا باید از نمونه‌های جدید برای پرتاب‌های جدید استفاده کند.

به طور واضح یک انگیزه عملی برای اجازه دادن به موشک‌های قابل استفاده مجدد و چند بار مصرف وجود دارد. نیروی فضایی آمریکا انتظار دارد از این طریق ۵۲.۷ میلیون دلار صرفاً در ماموریت‌های "GPS III" صرفه جویی کند.

همچنین اصرار بر ساخت موشک‌های جدید برای پرتاب‌های اول ممکن است دشوار باشد، زیرا اسپیس‌ایکس تمرکز خود را روی ساخت و توسعه موشک "استارشیپ"(Starship) گذاشته و ممکن است دیگر بیش از این مشتاق به ساخت موشک‌های "فالکون ۹" جدید و بیش از حد نیاز نباشد.

این قرارداد همچنین نشان دهنده اعتماد بیشتر به شرکت "اسپیس‌ایکس" است. اگرچه این شرکت تاکنون به وضوح نقش مهمی در پرتاب‌های فضایی متعلق به دولت ایالات متحده نظیر "کرو دراگون" و ارسال فضانوردان آمریکایی پس از بیش از یک دهه از خاک آمریکا داشته است، اما این قرارداد سطح دیگری از اعتماد به این شرکت را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها