اقدامات بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک

رئیس کل بانک مرکزی تصمیمات اتخاذ شده برای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی، مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید را تشریح کرد.

اقدامات بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک

عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی ضمن اعلام بازدید از گمرک بندر شهید رجایی و بررسی کالاهای دپو شده در گمرک این بندر، همراهی بانک مرکزی را با واردکنندگان کالاهای اساسی و تولید کنندگان در راستای کاهش زمان ماندگاری کالاهای اساسی، مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در قالب تصمیماتی ابراز کرد.

به گفته وی در این جلسه مقرر شد تا واردات کلیه کالاهای مشمول ارز با نرخ ترجیحی که در گمرکات کشور دپو شده‌اند، امکان بهره‌گیری از خرید اعتباری سه ماه و تضمین نرخ ارز توسط بانک مرکزی را با تایید وزارت مربوطه و ترخیص و خروج کالاها ظرف ۴۵ روز خواهند داشت.

همتی ادامه داد: کلیه مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید که کالاهای آنها به گمرک اظهار و منتظر تخصیص ارز و صدور اعلامیه تامین ارز جهت خروج کالا هستند، با اعلام وزارت صمت به بانک مرکزی ظرف ۲۴ ساعت تخصیص ارز توسط این بانک صورت گرفته و امکان دریافت اعلامیه تامین ارز، خروج کالا از گمرک و سپس اقدام برای تامین ارز بازار ثانویه نیما خواهند داشت.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: کالاهای اساسی که در گذشته به صورت درصدی از گمرک خارج و از شمول ارز با نرخ ترجیحی خارج شده‌اند، با پیشنهاد وزارت صمت و تایید معاون اول رئیس جمهور در سقف ارزی واردات با نرخ ارز ترجیحی، می‌توانند اقدام به تأمین ارز با آن نرخ و خروج باقیمانده کالا از گمرک‌ها کنند.

همتی در پایان خاطرنشان کرد که اتصال کلیه سامانه‌های مرتبط با تجارت خارجی به سامانه جامع تجارت و اتصال بارنامه و قبوض انبار به ثبت سفارش توسط سامانه مذکور با قید فوریت صورت گیرد و این دسته از ثبت سفارش‌ها توسط بانک مرکزی در اولویت تخصیص و تامین ارز قرار گیرند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها