گوشه ای از حدیث منزلت (ذکر شده از سامانه آموزشی ایمانور)

حدیث منزلت یکی از مهمترین احادیثی است که نه تنها شیعه بلکه تمامی گروه های سنی نیز به آن معترف هستند. شاید یکی از مهمترین علت های محکم بودن این حدیث را بیان چندین باره آن توسط پیامبر دانست.

گوشه ای از حدیث منزلت (ذکر شده از سامانه آموزشی ایمانور)

نکته مهم دیگر در باب این حدیث نوع تشبیهی است که در آن صورت گرفته است. پیامبر در چندین مرحله حضرت علی و خود را به موارد مختلفی تشبیه کرده بود.

از اولین قدم های انسان در عالم هستی تا به امروز بشریت اتفاقات بسیاری را از سر گذرانده است که هر کدام از آن ها توانسته کم یا زیاد در ادامه مسیر بشریت تاثیر بگذارد. کشف آتش، اختراع لامپ، انقلاب صنعتی و هزاران مورد دیگر هر کدام به نوبه خود زندگی انسانی را دگرگون کرده اند. یکی از مهمترین این اتفاقات که تاثیری بسیار فراتر از حد انتظار در زندگی انسان گذاشته است را می توان اینترنت و شبکه های کامپیوتری دانست. در واقع اینترنت با نزدیک کردن انسان ها به یکدیگر باعث شد که عقاید و نظرات بیشتری دیده و شنیده شود و همین موضوع ناخودآگاه باعث افزایش تناقضات در بین برخی از اصول و عقاید مختلف شد. مسلما دین اسلام و البته سایر ادیان آسمانی نیز به هر دلیلی درگیر این قسم از تناقضات فکری امروزه می شوند. می توان برخی دشمنی های قدیمی که از ناآگاهی بشریت سوءاستفاده می کنند را دلیل اصلی این اتفاق دانست. در کلام بهتر مهمترین ابزار دشمن دقیقا استفاده از ناآگاهی دیگران است. با گسترش اینترنت و افزایش اطلاعات مختلف این ناآگاهی ها تبدیل به سوالاتی مهم در حوزه دینی شده است که در صورت عدم پاسخ مناسب اثرات تخریبی بسیاری بر فرد و جامعه خواهد داشت. موسسه نورالمجتبی (ع) با راه اندازی سامانه آموزشی ایمانور و گرد هم آوردن برترین استادان حوزه و دانشگاه در کنار یک دیگر به نوعی در تلاش است که بتواند مسیری مشخص برای کسانی ایجاد کند که دارای این سوالات و شبهات هستند.

یکی از مهمترین محل های مورد سوال و شبهه موضوع امامت است که علمای شیعه در اثبات این موضوع به احادیث بسیار مشهوری در این زمینه استناد می کنند . یکی از این احادیث را می توان حدیث منزلت دانست. در صفحات مجازی و در برخی از سایت هایی که تنها هدف تخریب دین و دینداری را دارند به این حدیث اشکلاتی را وارد می کنند. این سری از سایت ها متاسفانه با دستاویز قرار دادن برخری استدلال های نادرست سعی در مخدوش کردن ذهن مخاطب دارند. در ادامه قصد داریم به برخی ویژگی های حدیث منزلت که در سامانه ایمانور مورد بررسی قرار گرفته است اشاره کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این سامانه مراجعه کنید.

حدیث منزلت و اهمیت آن

حدیث منزلت در واقع در شان و منزلت امام علی (ع) بیان شده است. در این حدیث امام علی برای پیامبر اسلام همچون هارون برای موسی (ع) ذکر شده است. بنابراین عملا پیامبر اسلام با ذکر این سخن سعی در مشخص کردن جایگاه و منزلت امام علی دارد. از این رو این سخن به حدیث منزلت شهره یافته است.

حدیث منزلت از چند جهت قابل اهمیت و بررسی می باشد. اولین مورد مهمی که در این حدیث می توان پیدا کرد این است که حدیثی از نظر مفهومی مانند حدیث منزلت در کل تاریخ اسلام وجود ندارد. یعنی پیامبر اسلام دیگر چنین تشبیهی را نسبت به هیچ کسی و چیزی دیگر روا نداشته است. همین موضوع یکی از موارد اختلافی است که بسیاری از افراد آن را وارد می دانند. در کلام بهتر بسیاری برای ایجاد شک در این حدیث اینگونه استدلال می کنند که اگر این حدیث از پیامبر نقل شده است پس چرا نمونه یا تشابهی از آن در سایر حدیث های پیامبر وجود ندارد. در برابر این شبهه باید گفت که پیامبر اسلام در چندین مرحله و در چند مکان و زمان مختلف عین این حدیث را نقل کرده است و این خود به گونه ای اعتبار حدیث منزلت را افزایش می دهد. به طور مثال در زمان غدیر خم، تولد امام حسین (ع)، در جریان جنگ خیبر و ... پیامبر حدیث منزلت را بیان کرده اند که در هر کدام از این مکان ها و زمان ها افراد مختلفی حاضر و شنونده بوده اند. می توان این رفتار پیامبر را که در برابر کمتر حدیث و سخنی انجام داده است اینگونه تعبیر کرد که این حدیث باید بی کم و کاست به نسل های بعدی منتقل شود و پیامبر باید مطمئن می شد که همگی این حدیث را شنیده اند. کوتاهی و شیوایی حدیث باعث شده است که احتمال دخل و تصرف در آن بسیار کم و حتی غیر ممکن شود. این که پیامبر در منزلت کسی دیگر این گونه حدیثی را بیان نکرده است نیز نشان دهنده ارج و قرب امام علی دارد. مسلما پیامبر اسلام تنها از روی علاقه شخصی این حدیث را بیان نکرده است. بلکه می توان گفت پیامبر خود نماد دین اسلام است و وقتی این نماد کسی را به عنوان دوست و برادر نزدیک خود خطاب می کند در واقع می خواهد نشان دهد که در کنار پیامبر ستون و نماد اصلی اسلام چه کسی است.

سخن پایانی از حدیث منزلت

سخن پایانی از حدیث منزلت

حدیث منزلت یکی از مهمترین احادیثی است که نه تنها شیعه بلکه تمامی گروه های اهل سنت نیز به آن معترف هستند. شاید یکی از مهمترین علت های محکم بودن این حدیث را بیان چندین باره آن توسط پیامبر دانست.

نکته مهم دیگر در باب این حدیث نوع تشبیهی است که در آن صورت گرفته است. پیامبر در چندین مرحله حضرت علی و خود را به موارد مختلفی تشبیه کرده بود. به طور مثال در حدیثی معروف پیامبر خود را شهر علم و علی را درب آن می داند. اما حدیث منزلت به نوعی هر فاصله و حائلی را میان پیامبر و حضرت علی از میان برمیدارد. این حدیث به خوبی نشان می دهد که پیامبر قصد دارد ستون اسلام را بعد از خود معرفی کند. به خصوص این که یکی از محل های نقل این حدیث در حادثه غدیر خم بوده است.

در نهایت می توان گفت که به طور کلی حدیث منزلت از نظر موضوع امامت و شیعه بسیار اهمیت بالایی دارد. همین اهمیت باعث شده است که دشمن از هر راهی در تخریب این موضوع تلاش کند. ما در این مقاله سعی کردیم گوشه ای از واقعیت های حدیث منزلت را بیان کنیم. اما شما می توانید با مراجعه به سامانه آموزشی ایمانور که متعلق به موسسه نورالمجتبی (ع) است، اطلاعات بهتر و دقیق تر به دست بیاورید.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    1

    ویژگی مقام منزلت برای امیر مؤمنان حضرت علی (ع) چیست؟ --- حدیث نبوی شریف مقام منزلت همان طور که در پایان آن آمده است که : « ... الا أنه لا نبی بعدی » ؛ به امیر مؤمنان حضرت علی ( ع ) مقام پیامبری با دریافت وحی را نمی دهد بلکه مقام آگاهی و احاطه ی همه جانبه به احکام و اعتقدات وحیانی اسلام و مقام أمانت داری و فاداری در تبلیغ و آموزش این احکام و اعتقادات را در سطحی که پیامبر از آن بر خور دار بود می دهد و حضرت علی را با این منزلت معتبر ترین مرجع تبلیغ و آموزش احکام و اعتقادات وحی الهی قرآنی معرفی می کند. غلو و افراط در تفسیر و تاویل این حدیث مسلمانان را به گمراهی می کشاند و زمینه را برای سوء استفاده های دشمنان علیه مسلمانان همیشه فراخ باز می گذارد.

  • علی یار
    0

    این سئوالهای سرنوشت سازاز را کدام مسئول پاسخ گو است؟؟؟!!! --- چرا باگذشت بیش از چهل سال از عمر ایران اسلامی هنوز با بی بند و باری دین فروشان با من در آوردی پروری و خرافه گستری و ترویج احادیث و روایات جعلی ضد قرآن و عقل دین خدا و مذهب تشیع علوی و اهل بیت را بدنام و منفور می سازند؟؟؟!!! چرا هیچ مسئول با نفوذی در ایران اسلامی تا کنون برای مصون نگه داشتن اصل نظام و اصل مذهب تشیع علوی که اسلام قرآنی است هیچ اقدام قاطع ضابطه مند و قانون مند سازمان یافته ای برای حفظ عنصر وجود و بقای نظام که اسلام است انجام نداده است؟؟؟!!! چرا در سایه نظام اسلامی دین فروشان بی بند و بار رها شده اند تا ریشه های الهی اسلام و تشیع علوی را از بن بزنند و هیچ دین شناسی خم به ابرو نیاورد؟؟؟!!!

    نظرات شما -
    • جدی
      0

      چون از رفتار و گفتار اکثریت مطلق بشر حتی دین شناسان ثابت شده دین داری نزد آنان بمانند لباس پوشیدنی و کندنی و دور انداختنی است و نیاز به هیچ وفا داری ندارد بعید نیست آقای علی یار به سئوالهای شما تا قیامت پاسخی داده نشود. این وضعیت فرایند گم شدن دین ساده و سرشت نشین خدا میان خروارها از من در آوردیها و خرافات بغرنج ساخته و پرداخته ی ذهن ناقص بشر و سکوت دین شناسان بر این وضع فاجعه بار بی درمان است. تا بحال چند نفر دیده اید که برای باورهای خود بنام دین و مذهب جویای حقیقت و دلیل و برهان قاطع انکار ناپذیر باشد؟؟؟!!! و تو خود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل.

  • ناشناس
    0

    با این بی توجهی و مسئولیت گریزی که از جانب مردم و بویژه دین شناسان با مسائل دین و مذهب برخورد می شود و همیشه با انبوه شبهه ها و من در آوردیها و خرافاتی که دین قرآنی خدا و مذهب توحیدی تشیع اهل بیت را در تار و پود و گلاف سر در گم خود ناپدید می کنند باید فاتحه ی دین و مذهب و دین داری مردم را که با بقای این وضع تباه می شوند خواند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها