فیض‌الله عرب‌سرخی:

برخی معتقدند که جنگ باید برای همیشه ادامه پیدا می‌کرد/ میرحسین هرآنچه در توان نخست‌وزیر بود به جبهه‌ها کمک کرد

معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات گفت: اساسا وقتی نگاه شما به مسائل و موضوعات، وجه ایدئولوژیک به خود بگیرد، پدیده حذف و تحریف به میان خواهد آمد.

برخی معتقدند که جنگ باید برای همیشه ادامه پیدا می‌کرد/ میرحسین هرآنچه در توان نخست‌وزیر بود به جبهه‌ها کمک کرد

صدا و سیما طی سالیان اخیر، بخصوص در ایام هفته دفاع مقدس، همواره به روایتگری جنگ هشت ساله پرداخته و حلقه مفقوده در این روایت وقایع، بی‌اعتنایی به برخی از چهره‌های موثر نظیر، میرحسین موسوی، نخست‌وزیر دوران جنگ و آیت الله هاشمی رفسنجانی، فرمانده آن بوده که به نظر می‌رسد، این رویه، کماکان نیز تداوم خواهد داشت.

در همین زمینه، فیض‌الله عرب‌سرخی، معاون وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات و از اعضای برجسته هسته گزینش و ساماندهی اطلاعات سپاه در ابتدای جنگ با اشاره به علل و پیامدهای این رویکرد در گفتگویی، اظهار داشت:

اساسا وقتی نگاه شما به مسائل و موضوعات، وجه ایدئولوژیک به خود بگیرد، پدیده حذف و تحریف به میان خواهد آمد.

ممکن است که وقتی شما به مسئله جنگ می‌پردازید، سوال کنید که چرا هنگام روایت جنگ از آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان فرمانده آن، سخنی به میان نمی‌آید؟ یا مثلا مهندس موسوی به عنوان رئیس ستاد پشتیبانی جنگ و تدارک‌گر جنگ به خاطر اختلافاتی که با ایشان دارند، حذف می‌شود.

اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم، لحظه خروج امام از هواپیما و ورود ایشان به فرودگاه مهرآباد، هرساله در تصاویر و ماکت‌هایی که از این اتفاق تهیه می‌کنند، خلوت‌تر شده و کسانی هستند که از حلقه افراد اطراف امام دل خوشی ندارند و گویی، امام به تنهایی از هواپیما پیاده شده و وارد خاک ایران می‌شود.

یا مثلا، اگر به شخصیت آیت الله منتظری و نحوه مواجهه با ایشان توجه کنیم، شکل مشابهی را مشاهده می‌کنیم. آیت الله منتظری به عنوان قائم مقام رهبر انقلاب در این مملکت، جزو استوانه‌های دوران مبارزه مطرح بوده و هم به لحاظ علمی و فقهی، سوابق مبارزاتی و هم از نظر نقش در انقلاب، جایگاهی بی‌بدیل و ویژه در بین روحانیون داشته است. اما شما می‌بینید چون برخی از ایشان دل خوشی ندارند در بسیاری از موارد چنین شخصیتی از روایت‌ها به سادگی حذف می‌شود.

منظور من این است که این رویکرد، صرفا محدود به جنگ نبوده و حتی در کتب درسی هم که قاعدتا نباید، مسئله پیچیده‌ای باشد، تنها به این دلیل که عده‌ای با جنس زن در این ممکلت میانه خوبی ندارند، عکس دختران را از کتب حذف می‌کنند.

این برخورد، برآمده از یک نوع نگاهی است که اگر با هر شخص، اتفاق یا واقعیتی مشکل داشته باشد، گویی اساسا چنین چیزی وجود خارجی نداشته است. مسئله‌ای که نسبت به همه پدیده‌های تاریخی اتفاق می‌افتد و همه آن هم، لزوما متوجه فضاهای مذهبی نیست.

کسانی در پی تولید و برخی در اندیشه از میان بردن آثار باستانی هستند و اگر از دستشان بربیاید، حتما چنین کاری را انجام خواهند داد. به خاطر داریم که سال‌ها پیش قبر فردی، فارغ از این که ما او را قبول داشته باشیم یا نه، به عنوان یک واقعیت تاریخی نادیده گرفته شده و تخریب می‌شود.

متاسفانه این رویکرد، معطوف به یک مسئله نبوده و با جنسی ایدئولوژیک هر آنچه با آن تفکر سازگار نبود، گویی اصلا وجود خارجی نداشته است. نه اینکه باشد و ما قبولش نداشته باشیم، اصلا نیست!

کسانی که مدعی مدیریت خوب جنگ و مملکت هستند، نباید فرمانده و پشتیبانی‌کننده دفاع مقدس را نادیده بگیرند

ما در جنگ، نقاط قوت و ضعفی داشته‌ایم که به طور طبیعی به فرماندهی جنگ هم برمی‌گردد. بنابراین اگر اشکالاتی در جنگ بوده، حتما متوجه فرماندهی یا پشتیبانی کننده آن هم خواهد بود. اما نباید کسانی که مدعی هستند کشور را به همان خوبی اداره جنگ، مدیریت خواهند کرد، نقش فرماندهی و پشتیبانی کننده جنگ را نبینند. یعنی از یک سو ادعا دارند که جنگ را خیلی خوب اداره کردیم و مملکت را هم به همان خوبی اداره خواهیم کرد، از آن سو، نقش این افراد را به این شکل انکار می‌کنند.

من معتقدم که آیت الله هاشمی رفسنجانی و مهندس میرحسین موسوی از عناصر موثر در جنگ بودند. البته بنا ندارم که مشکلات موجود در جنگ را که سویی از آن به فرماندهی و راهبری هم برمی‌گردد انکار کنم. اگر بخواهیم درباره جنگ صحبت کنیم، حتما باید در کنار ایثارها، فداکاری‌ها و از جان‌گذشتگی‌ها به مشکلات هم اشاره داشته باشیم.

اما نمی‌توان منکر این بود که ما در جنگی شرکت کردیم که در طول ۲۰۰ سال قبل از آن، پایان جنگ بدون واگذاری وجبی از خاک کشور بی‌سابقه بوده است. به هر حال، فداکاری‌های مردم، جوانان، جانبازان و ایثارگران و نقشی که در جنگ داشتند، غیرقابل انکار است.

برخی معتقدند که جنگ باید برای همیشه ادامه پیدا می‌کرد

در دوران حیات امام، همه دنیا پس از ایشان، آیت الله هاشمی را می‌شناختند و طبیعی است که این چهره، تمام تلاش خود را در جنگ به خرج داد.

آیت الله هاشمی از دسته کسانی بود که به دنبال تمام کردن هرچه زودتر جنگ بوده و خیلی‌ها به همین دلیل با ایشان میانه خوبی نداشته و معتقدند که این جنگ باید برای همیشه ادامه پیدا می‌کرد.

میرحسین موسوی، هرآنچه در توان نخست‌وزیر بود به جبهه‌ها کمک کرد

مملکت در زمان جنگ به رغم همه محدودیت‌ها اداره شد و طبیعی است هرآنچه امکاناتی که فرماندهان جنگ می‌خواستند، میرحسین موسوی، نداشته که در اختیارشان قرار بدهد. اما حتما جزو کسانی بوده که هم به نیروهای شرکت کننده در جنگ، نقش آن‌ها و هم به حفظ کشور خود اهمیت می‌داده است.

هر آن چه هم که در توان نخست وزیر دولت بوده به جبهه‌ها کمک کرده و بنابراین به نظر من، مستقل از اینکه، هرکس در کار خود، طبعا نمی‌تواند مبری از اشتباه یا خطا باشد، اطمینان دارم که هرآنچه در توان داشتند در خدمت جنگ بودند.

منبع: امتداد

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • کاربر ناشناس
    0

    شمر هم جانباز بود چی شد

  • ناشناس
    0

    خوب اونایی که میگن همیشه جنگ باشه بیان مثل جوانان ما بیکارباشند و هیچ حقوقی نگیرند بعدش اگه حرف زدن قبوله!

  • ناشناس
    0

    وظیفش بوده حقوق ومزایاگرفته ایرانی بوده حالاتوبیا منتش گردن مردم بدبخت بنداز

  • کاربر ناشناس
    0

    قصه گاو هفت من شیره ده را همه میدانند شما نشنیدی ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها