کرونانوازی مازندرانی‌ها با خداحافظی از ماسک

با گذشت حدود ۲ ماه از اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا در استان مازندران طی هفته‌های اخیر، پای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این خطه شمال کشور در حال سست شدن و نگرانی کادر درمانی رو به افزایش است.

کرونانوازی مازندرانی‌ها با خداحافظی از ماسک

استان مازندران که از ماه های پایانی سال گذشته هم ردیف با کشور درگیر ویروس کرونا شد و طی این مدت شاهد تغییر وضعیت زرد و سفید و قرمز بود، حالا بیش از ۲ ماه است که موج دوم شیوع این ویروس را تجربه می کند و طی چند هفته اخیر با وجود تداوم حضور گردشگران ، به مرحله کاهش تعداد بستری ها تا یک سوم ماه مرداد رسیده و مسیر نزولی ابتلا را امیدوارانه پشت سر می گذارد.

این وضعیت امیدوارکننده اما این روزها باز هم تحت الشعاع بی‌توجهی تدریجی نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی قرار گرفته و مسبب نگرانی شده است. وضعیت به گونه‌ای شده است که این روزها ما به عنوان خبرنگار شاهد رنگ باختن این رفتارها از جمله استفاده از ماسک حتی در بین مسئولان استانی برای نشست های رسمی یا بازدیدهایشان از جاهای مختلف حتی گاهی از مدارس هستیم.

این حرکت به سمت بی توجهی در حالی است که در آستانه فرارسیدن فصل سرما و هشدارهایی در مورد شیوع ویروس آنفلوانزا و هم ردیفی آن با کرونا از سویی و تاخیر در ارسال و تزریق واکسن آنفلوانزا که پیک زمانی تزریق آن ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهر ماه اعلام شده است، از سوی دیگر، هستیم.

این مساله بویژه برای گروه های پرخطر بابت احتمال بیشتر در ابتلا و درمانگران به جهت اوج گیری مجدد این دو بیماری و پر شدن تخت های بیمارستانی موجی از نگرانی آفریده است.

در چنین شرایطی بی شک رعایت شیوه نامه های بهداشتی باید بسیار جدی تر از همیشه دنبال شود، اما جای خالی قوانین بازدارنده برای متخلفان سلامت حلقه مفقوده‌ای است که سبب تداوم وضعیت موجود و عادی انگاری بیشتر جامعه می شود.

اگرچه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا حداقل برای برخورد با کارکنان دولت جرایم نقدی و انضباطی را در صورت ساده انگاری و عدم استفاده از ماسک پیش بینی کرد، ولی نبود اهرم قانونی برای برخورد با افراد عادی جامعه و واحدهای صنفی و تولیدی بی توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی ، باعث شده که تصویر روشنی برای ادامه روند کاهشی آمار مبتلایان به کرونا در سطح استانی و ملی وجود نداشته باشد.

تجربه ماه های اخیر پس از شیوع ویروس کرونا در سطح ملی و حتی استانی نشان داده است هربار با اوج گیری ویروس و افزایش بیماران بستری در بیمارستان، سطح رعایت پروتکل ها و استفاده از ماسک افزایش یافته و پس از اندک کاهش آماری مبتلایان، این سطح براثر ساده انگاری روند کاهشی سریعی به خود می گیرد ، ساده انگاری که باعث رقم زدن روند عادی سازی رفتاری در مورد رعایت شیوه نامه ها شده که به نظر می رسد ارائه راهکار جدی برای مقابله با این رویه را الزامی می کند.

الزام تنبیه برای متخلفان سلامت

مدیرگروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت: با گذشت حدود هفت ماه از شیوع ویروس کرونا و مرگ تعداد زیادی از هموطنان و تاکید اصلی درمانگران و سازمان بهداشت جهانی به رعایت پروتکل های بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس همچنان این هشدارها جدی گرفته نمی شود.

دکتر فرهنگ بابا محمودی تنها راه کاهش حدود ۹۰ درصدی ابتلا به ویروس کرونا را استفاده از ماسک عنوان کرد و افزود: به نظر می رسد ستاد ملی مقابله با کرونا باید متخلفان سلامت بابت رفتارهای خارج از پروتکل های بهداشتی جرایم سنگین نقدی و غیر نقدی پیش بینی کند.

عضو گروه مشورتی کارگروه مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران به خستگی کادر درمان استان و تضعیف روحیه آنان به جهت از دست دادن تعدادی از همکاران مدافع سلامت اشاره و تصریح کرد: مردم برای کمک به سلامت خود و کادر درمان باید رفتارشان را تغییر دهند.

وی در مورد بی توجهی برخی محافل عمومی حتی دولتی به پروتکل های بهداشتی این رفتارها را نوعی القاء شرایط عادی سازی کرونایی دانست و آن را برای افزایش سطح سلامت جامعه خطرناک توصیف کرد.

افزایش خودایمنی با ماسک زنی در مقایسه با تزریق واکسن

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران نیز گفت: رفتار مردم نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی با افزایش و کاهش آمار ابتلا به کرونا تغییر می کند و این خطر وتهدید بزرگی برای سلامت جامعه است.
دکتر سید عباس موسوی به لزوم کاهش آمار مبتلایان بویژه برای تجدید قوای درمانگران اشاره کرد و افزود : تنها راهکار فعلی افزایش سطح ایمنی و مقابله همزمان با کرونا و آنفلوانزا در آستانه فصل پاییز، استفاده از ماسک است و حتی تزریق واکسن هر دوی این بیماری هم نمی تواند ایمنی بیشتری از ماسک ایجاد کند.

وی اضافه کرد : به نظر می رسد در روزهای گذشته در سطح ملی و حتی استانی استفاده از ماسک روند کاهشی به خود گرفته و با بازگشایی مدارس و برداشتن محدودیت ها همچنان ما به عنوان استان مسافر پذیر در معرض خطر بیشتری قرار داریم و باید راهکارهایی برای افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک پیش بینی شود.

رییس ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران استفاده از ماسک را در واحدهای صنفی در سطح استان رضایت بخش ندانست و اظهارداشت : در برخی واحدهای صنفی (نانوایی ها ) پروتکل ها به خصوص استفاده از ماسک انجام نمی شود و باید هشدارها به این واحدها و سایر بخش ها افزایش یابد.

دکتر موسوی اظهارداشت : قرارگیری استان مازندران در زمره استان های پر خطر دارای وضعیت قرمز ایجاب می کند که از برگزاری بسیاری از اجتماعات و نشست هایی که رعایت پروتکل ها را دشوار می کند، پرهیز کنیم و استفاده از ماسک را به عنوان یک رفتار مناسب ادامه دهیم.

براساس آمار دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون حدود ۵۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در سطح بیمارستان های تحت پوشش این دو دانشگاه بستری هستند و آمار بیماران کرونایی در موج دوم که از تیرماه سال جاری شروع شد، روند کند رو به پایین را طی می کند.

طبق آمار در یک هفته اخیر در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ۷۰۰ بیمار مبتلا به کرونا پس از درمان از بیمارستان های این دو دانشگاه ترخیص و همین مدت نیز ۶۷۸ بیمار جدید بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

با وجود کاهشی شدن آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان مازندران کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک که طبق گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا از در روزهای اخیر از ۸۲ درصد به ۶۲ درصد رسید و حدود ۲۰ درصد کاهش یافت که می تواند بار دیگر پیک سوم این بیماری را به استان های کشور از جمله مازندران که با گذشت بیش از دو ماه از موج دوم در وضعیت قرمز قرار دارد ، تحمیل کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها