گیلانغرب شهری مقاوم و تسلیم‌ناپذیر

چهارم مهرماه یادآور رشادت دلیرمردان و شیرزنان گیلانغربی در سال ۵۹ در برابر دشمن تا دندان مسلح بعثی به سرکردگی استکبار جهانی است که با دستانی خالی از این سرزمین مقدس دفاع کرده و حماسه‌ای ماندگار از خود به یادگار گذاشتند.

گیلانغرب شهری مقاوم و تسلیم‌ناپذیر

صدام بعثی، اسم عملیات آغاز جنگ را سریع و برق آسا گذاشته بود که لشکرهای ۴ و ۱۲ ارتش بعثی پس از تصرف قصرشیرین در روز سوم مهرماه سال ۵۹ به منظور تصرف گیلانغرب راه این شهرستان را در پیش گرفتند.

ساعت پنج بعد ازظهر روز سوم مهرماه بود که از قصرشیرین خبر رسید ارتش عراق در حال پیشروی به طرف گیلانغرب است که باشنیدن این خبر، گیلانغربی ها فرار نکرده و در قالب نیروهای مردمی متشکل از شهرنشینان، روستاییان و عشایر آرایش دفاعی گرفتند و آماده رزم شدند.

قبل از رسیدن ارتش عراق به ورودی شهر گیلانغرب، مردم با کندن سنگر در مناطق جلوتر از سمت باغ فلاحت تا میدان کنونی مقاومت و تپه ماهورهای اطراف شهر به مقابله با نیروهای متجاوز پرداخته و با سلاح های شکاری و تبر به مبارزه ای جانانه پرداختند.

با دفاع مردم معادلات دشمن به هم ریخت زیرا ارتش بعثی که آمده بود تا ویران کند و بگذرد، در ورودی شهر غافلگیر شد و در روستاهای اطراف و مجاورت شهر، مردم آب را در اراضی کشاورزی رها کردند تا تانک ها و نفربرهای دشمن گرفتار شوند، از این رو زمین های کشاورزی به شکل باتلاق درآمد و ادوات جنگی دشمن در گل و لای زمین گیر شد.

ستاد فرماندهی حزب بعث برای شکستن مقاومت مردم تصمیم جدیدی گرفت و اقدام به بمباران کرد اما مقاومت مدافعان که ترکیبی از مردم و اندک نیروهای رزمنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، تغییری نکرد و لشکر چهارم حزب بعث با مقاومت مردم همیشه مقاوم گیلانغرب زمین گیر شد.

سپس هوانیروز قهرمان وارد عمل شد تا با رشادت شهید شیرودی حلقه دفاع محکم تر و شکل تهاجمی به خود گیرد که دشمن با زبونی مجبور به عقب نشینی تا فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر شد و رفته رفته زمینه خلق حماسه های ماندگار فراهم شد که عملیات های بزرگ مطلع الفجر، مسلم بن عقیل و انتقام و آزادسازی نقاط اشغالی را تا آن سوی مرزها محقق ساخت.

گیلانغرب شهری مقاوم و تسلیم‌ناپذیر

گیلانغرب در طول دفاع مقدس بارها آماج حملات هوایی، موشکی و توپخانه ای بود به گونه ای که شهر و ۳۲ روستا به طور کامل تخریب شد اما مردم هیچ‌گاه منطقه را رها نکردند و به شکل آواره در دیگر شهرها ساکن نشدند.

مردم گیلانغرب نه تنها باری بردوش دولت نگذاشتند بلکه در کنار رزمندگان ماندند تا علاوه بر فعالیت های اقتصادی، با تشکیل تیپ مستقل مسلم بن عقیل کنترل اوضاع را به دست گرفتند.

گیلانغرب در طول دفاع مقدس بیش از ۱۵۰ بار بمباران شد که تقدیم ۷۵۰ شهید گرانقدر، ۲ هزار و ۲۵۰ جانباز سرافراز و ۱۴۱ آزاده سرافراز از این سرزمین و پنج هزار و ۸۰۰ شهید مهاجر از جای جای ایران اسلامی در این منطقه خود گواهی بر مطهر بودن این خاک پاک است.

گیلانغرب سرزمینی است به وسعت آسمان که هر نقطه اش سینه های سوخته ای در آغوش گرم و سوزان خویش دارد که در جوار قرب الهی آرمیده اند و به طور یقین تاریخ دلیری مردان و زنان سلحشور این دیار را به زبان خواهد آورد و این طور شد که گیلانغرب در کلام رهبری دومین شهر مقاوم کشور لقب گرفت تا با سربلندی به عنوان یادگار شجاعت ها، رشادت ها و شهادت ها و هشت سال مردانگی و پایمردی در دوران دفاع مقدس امتحان خوبی را پس داده باشد.

اینک کمترین خواسته و مطالبه به حق مردمان ایثارگر این سرزمین حماسه ساز ثبت روز چهارم مهر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز مقاومت مردم گیلانغرب است که مرحمی بر آلام مظلومیت این دیار شود.

گیلانغرب شهری مقاوم و تسلیم‌ناپذیر

سرهنگ پاسدارپاشا خان محمدی از رزمندگان دوران دفاع مقدس در خصوص حادثه چهارم مهرماه اینگونه گفت که بسیاری از مردان میانسال و جوانان روستاهای پایین و همچنین خود شهر گیلانغرب که روز سوم مهرماه سال ۵۹ متوجه شده بودند ارتش بعث عراق در حال پیشروی به سمت گیلانغرب است پس از انتقال کودکان و زنان به نقاط امن در ارتفاعات اطراف، زمینه مقابله با نیروهای مهاجم را به هر شکل ممکن فراهم کردند.

وی اظهار داشت: تعدادی از جوانان به اتفاق نیروهای سپاه درنقاط مختلف شهر مستقر شدند تعدادی هم در حوالی پایین تر از شهر اوضاع را تحت نظر گرفتند و بخشی از مردم نیز با رها کردن آب در اراضی کشاورزی مقدمات به گل انداختن تجهیزات دشمن را با ابتکاری مناسب فراهم کردند.

او ادامه داد: صبح روز چهارم مهرماه بود که نخستین تانک ها و ادوات نظامی دشمن به مدخل ورودی شهر گیلانغرب رسید که با مقاومت به یاد ماندنی بچه های سپاه و مردم مواجه شدند و بخشی از تجهیزات آن ها هم در گل و لای اراضی کشاورزی گرفتار شد تا جایی که راهی جز فرار نداشتند.

وی گفت: دشمن سرانجام مجبور به عقب‌نشینی به سمت پایین شهرتا عمق ۱۰ کیلومتری در منطقه گورسفید شد و تلاش دشمن با اعزام ادوات نظامی برای بازگشت مجدد به سمت شهر گیلانغرب این بار در ۲ کیلومتری بالاتر از روستای گورسفید با دفاع جانانه نیروهای خودی که حالا از حمایت خوب هوانیروز نیز برخوردار بودند، بازهم ناکام ماند.

این رزمنده گفت: دشمن مجبور شد در محدوده روستای گورسفید واقع در ۱۰ کیلومتری پایین شهر گیلانغرب موضع بگیرد آن چه که درخصوص مقاومت به یاد ماندنی مردم گیلانغرب می توان بیان داشت دفاع جانانه ای بود که در برابر تهاجم وسیع لشکرهای بعثی بدون هیچ گونه امکانات نظامی و تنها با استفاده از اندک تسلیحات اولیه سپاه و ژاندارمری وقت و یا سلاح های شکاری و سرد شهروندان صورت گرفت.

گیلانغرب شهری مقاوم و تسلیم‌ناپذیر

یکی دیگر از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: مقاومت مردم گیلانغرب باعث شد تا حمله ناجوانمردانه دشمن به چالش کشیده شود و معادلات به طور کلی تغییر کند زیرا که ارتش بعث عراق حتی اندیشه مقاومت مردم گیلانغرب را در ذهن خود نیز جای نداده بود با خیال واهی به سمت شهر گیلانغرب پیشروی کرد.

سرهنگ پاسدار علی اکرم حیدری افزود: دفاع جانانه‌ای از مردم غیور و هسته هایی که توسط جوانان غیور سپاه تشکیل شده بود در میدان مقاومت در ورودی شهر مقابل دشمن ایستاد و شکستی مفتضحانه را متحمل بعثی ها کرد.

وی ادامه داد: رها کردن آب های ثقلی سراب گیلانغرب در زمین های اطراف شهر اقدام بسیار موثری بود که کمتر از مقاومت نظامی نبود، عملی که تانک های پیشرفته دشمن را زمین گیر کرد و اینگونه بود که نام گیلانغرب در تاریخ مقاومت ملت سلحشور ایران برای همیشه ثبت و ماندگار شد.

گیلانغرب شهری مقاوم و تسلیم‌ناپذیر

ثبت روز مقاومت مردم گیلانغرب در تقویم از خواسته‌های به حق مردم است

فرماندار گیلانغرب نیز با گرامیداشت حماسه مردم مقاوم گیلانغرب گفت: موضوع ثبت روز چهارم مهرماه به عنوان روز مقاومت مردم گیلانغرب در تقویم کشورمان خواسته به حق مردم غیور این خطه است که آن را پیگیری می‌کنیم.

کوروش محمودیان افزود: حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان نماد اتحاد و انسجام ملت ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: چهارم مهرماه برگ زرینی در تاریخ افتخارات دفاع ملت ایران و به ویژه مقاومت به یاد ماندنی مردم غیور شهرستان گیلانغرب است.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها