الشرق الاوسط: سوریه بین محاسبات روسیه و آمریکا گیر کرده است

دو دور از مذاکرات غیرعلنی روسیه، آمریکا و فرانسه درباره سوریه طی روزهای اخیر دو رویکرد متفاوت و موازی را آشکار کرد.

الشرق الاوسط: سوریه بین محاسبات روسیه و آمریکا گیر کرده است

مسکو روی این مساله حساب باز کرده که انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه به عقب‌نشینی غرب از سیاست‌های اشتباهش منجر می‌شود درحالی که آمریکا و غرب روی این مساله حساب باز کرده‌اند که وخامت بحران اقتصادی و از دست رفتن امید به عادی‌سازی روابط با سوریه و ممانعت از بازسازی این کشور به عقب‌نشینی روسیه از سیاست‌هایش بینجامد.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در گزارشی خبری نوشت: واضح است که روسیه از تحریم‌های آمریکا در قالب قانون "سزار" (قیصر) علیه سوریه و تلاشش برای ممانعت از مشارکت کشورهای عربی و غربی در بازسازی این کشور و عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و سیاسی با دمشق خشمگین است. روشن است که مسکو تصمیم گرفته وارد مذاکرات جدی با کشورهای غربی درباره سوریه نشود و با رویکرد گام مقابل گام مخالف است. روسیه می‌خواهد هرگونه مذاکرات یا همکاری را به مابعد انتخابات آمریکا موکول کند. شاید بر فلج آمریکا یا عقب‌نشینی از سوریه حساب باز کرده است.

از نظر روسیه آتش‌بس ادلب پایدار است. ضرورتی برای عملیات نظامی فراگیر از سوی دمشق در ادلب وجود ندارد. مسکو بر همکاری با آنکارا حساب باز کرده است. احتمالا به صورت محدود دایره حفاظت از پایگاه حمیمیم در نزدیکی جسر الشغور گسترش یافته و نیروهای دولتی تا مناطق جنوب مسیر حلب_لاذقیه بین ادلب و حماة عقب‌نشینی می‌کنند و در مقابل گروه‌های حامی آنکارا وارد مناطق منبج و تل رفعت در شمال حلب می‌شوند.

این مساله به معنای قبول ابقای ترکیه با تمام تجهیزاتش در شمال مسیر حلب_لاذقیه است. روسیه به همکاری با ترکیه در ادلب و پایان دادن به حضور آمریکا در شرق فرات اشاره می‌کند. مسکو از یکسو تلاش می‌کند کردها را از آمریکایی‌ها دور کند و از سوی دیگر با تهران و دمشق همکاری می‌کند تا شرق فرات را به کابوسی برای آمریکایی‌ها تبدیل کند. برای همین گروه‌های عربی و عشایر را علیه نیروهای سوریه دموکراتیک تحریک می‌کند تا این نیروها از هم بپاشند.

اما درباره روند سیاسی، مسؤولان غربی به وضوح این را می‌دانند که مسکو با رویکرد گام در مقابل گام مخالف است و کمیته قانون اساسی سوریه می‌تواند برای سال‌ها فعالیت داشته باشد و دستورکار زمانی برای رسیدن به نتایج آن وجود نداشته باشد. از نظر روسیه همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه فرصتی است تا کشورهای غربی نتایج انتخابات و مشروعیت دولت سوریه را به رسمیت بشناسند.

کشورهای غربی به گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه توصیه کرده‌اند ورودی‌های جدیدی برای روند سیاسی با کمیته قانون اساسی یا بدون آن را امتحان کند. برخی کشورها پیشنهاد داده‌اند که "بازی روسیه" درباره ابقای روند ژنو را که هیچ نتایج ملموسی ندارد، نپذیرد. همچنین پیشنهاداتی درباره چگونگی برخورد با انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه مطرح شده است. از جمله اینکه سازمان ملل معیارهای خود را برای هرگونه انتخابات شفاف، عادلانه و فراگیر از جمله معیارهای مشارکت، مرجعیت آن و مناطق و شرکت‌کنندگان در آن قبل از قبول نتایجش یا برخورد سیاسی_قانونی با آن مشخص کند.

غربی‌ها می‌خواهند آتش‌بس در ادلب در تمام مناطق کشور اجرا شود. آن‌ها از موضع ترکیه برای مذاکره با روسیه جهت حفظ آتش‌بس در شمال غرب سوریه حمایت می‌کنند اما ادوات غرب در اینجا برخلاف شمال شرق سوریه محدود است. در این منطقه واشنگتن اقدامات واضحی اتخاذ کرده است: تقویت حضور نظامی در شرق فرات برای مقابله با هم‌پیمانان سوریه و روسیه و طرح‌هایی برای اتحاد بین کردها از یکسو و کردها و اعراب از سوی دیگر. تلاش برای کمک فنی و مالی برای فراهم آوردن خدمات و تجهیزات پزشکی و حمایت از اقدامات دولت خودمختار با محروم کردن دمشق از نفت و منابع طبیعی و حمایت از مذاکره دولت خودمختار کردها با دمشق و مسکو در پرونده‌های نظامی، سیاسی و خدماتی.

اما کشورهای غربی روی چه حساب باز می‌کنند؟ حضور آمریکا در شرق فرات هرگز از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا تاثیر نخواهد پذیرفت. اما ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در شرق فرات برای تحقق نتایج بزرگتر با کمترین سرمایه‌گذاری باقی می‌ماند. صدور لیستی از تحریم‌های جدید برای افزایش انزوا و بحران. ممانعت از عادی‌سازی روابط با دمشق و ممانعت از بازسازی سوریه، ادامه حملات رژیم صهیونیستی. به عقیده غرب تمام این ابزارها بحران اقتصادی در سوریه را بیشتر خواهند کرد و روسیه را قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه به پای میز مذاکره خواهند کشاند.

بین محاسبات روسیه و آمریکا_غرب بحران اقتصادی در سوریه در سایه انتظار برای نشستن این طرف‌ها به پای میز مذاکره افزایش می‌یابد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها