امارات ایجاد پایگاه‌های نظامی در سقطری را آغاز کرده است

معاون وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی یمن اعلام کرد که امارات شروع به ساخت پایگاه‌های نظامی در سقطری کرده و مساحت‌های گسترده‌ای را در اراضی سقطری در اطراف اقیانوس هند در جنوب شرق یمن به خود اختصاص داده است.

امارات ایجاد پایگاه‌های نظامی در سقطری را آغاز کرده است

محمد قیزان اعلام کرد: امارات اهداف مشارکتش در ائتلاف عربی را از طریق کنترل بر بنادر و جزایر یمن و حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب که تحت کنترل دولت(مستعفی) نیستند، برملا ساخته است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه شورشیان شورای انتقالیِ مورد حمایت ابوظبی، شورش کرده و استان سقطری را تحت کنترل درآوردند و فرماندهی مسئولان محلی این استان را بیرون کردند، امارات دست به اقدامات شبهه آمیزی در این جزیره زد.

قیزان عنوان داشت که این فعالیت‌ها عبارت از چندین سفر هواپیمایی امارات در طول هفته است که در این هواپیماها، کارشناسان خارجی بدون اطلاع به دولت یمن یا گرفتن ویزای ورود به یمن، حضور داشتند.

وی تصریح کرد که امارات مساحت‌های گسترده‌ای را از اراضی سقطری در اختیار گرفته و اجازه رسیدن تسلیحات به شهروندان را در این مکان‌ها نمی‌دهد. مسئولان محلی تاکید کرده‌اند که امارات عملاً ساخت پایگاه‌های نظامی را در سقطری آغاز کرده و در گذشته نیز برای این امر تلاش کرده بود، اما شکست خورده بود، اما بعد از شورش اخیر، گمشده خود را یافت.

وی در مورد "دستاوردهای" حاصله توسط ائتلاف عربی بعد از ۲۰۰۰ روز از آغاز به کار این ائتلاف گفت: این ائتلاف برای پایان دادن به حضور حوثی ها و بازگرداندن دولت (مستعفی) به صنعاء آمد، اما متاسفانه بعد از شش سال این امر را محقق نساخته است. درست است که ائتلاف و در رأس آن، "برادران" در عربستان تلاش‌ها و "جانفشانی‌های" نظامی، مادی و انسانی گسترده‌ای داشته‌اند، اما تفاوت در دستورکارهای ائتلاف، و طمع برخی از کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف به ویژه امارات، این ائتلاف را از هدف اعلام شده خود منحرف ساخت.

قیزان گفت: رهبری دولت (مستعفی) باید با عربستان به صورت شفاف و واضح درمورد دلایلی که به منحرف شدن جهت گیری ائتلاف انجامید و باعث طولانی شدن زمان جنگ شد، صحبت کند. منطقی نیست که از آزادسازی ۸۰ درصد از اراضی یمن صحبت شود، در حالی که دولت مستعفی نمی‌تواند به هیچ استان آزادشده‌ای برود. منطقی هم نیست که از تلاش برای بازپس‌گیری صنعاء از انصارالله صحبت کنیم، در حالی که سقطری به شبه نظامیان امارات تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: مساله‌ای که فرد عاقل نمی‌تواند آن را بپذیرد، این است که بگوییم که ائتلاف برای حمایت از دولت آمده است، در حالی که امارات که از طریق شبه نظامیانش فرودگاه‌ها را تحت کنترل دارد، به هواپیمای رئیس جمهور اجازه فرود در هیچ استان آزادشده یمن را نمی‌دهد.

قیزان تصریح کرد: اینکه شورای انتقالی مشارکت خود را در رایزنی‌ها به حالت تعلیق درآورده است و به بخش نظامی و امنیتی توافق مبنی بر اینکه نیروها و سلاح‌های خود را از عدن طی یک ماه خارج کند، پایبند نبوده است، باعث تاخیر در تشکیل دولت جدید شده است. گام‌های شورای انتقالی که بنا به تمایلات و دستورات امارات صورت می‌گیرد، با هدف ناکام گذاشتن توافق ریاض است و اینکه عربستان به عنوان یک طرف ناتوان از اجرای تعهدات نشان داده شود تا بدین ترتیب، ابوظبی در یمن زورگویی کرده و طمع‌های اشغالگرانه خود را محقق سازد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها