ورود بانک‌ها به بورس قانونی نیست

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت:بانک‌ها نه تنها از ورود به بازار سرمایه منع شده اند بلکه مکلف هستند که بنگاه داری و فروش اموال آزاد را کاهش دهند.

ورود بانک‌ها به بورس قانونی نیست

آقابزرگی در خصوص ورود بانک ها به بورس گفت: در گیر کردن منابع نقد بانک ها برای سرمایه گذاری براساس قانون و ابلاغیه های بانک مرکزی ضوابط خاص خودش را دارد. بانک ها نه تنها از ورود به بازار سرمایه منع شده اند بلکه تکلیف هستند که بنگاه داری و فروش اموال آزاد را کاهش دهند.

وی ادامه داد: عمده منابع موجود در اقتصاد و صنعت ما, متکی به نظام بازار پول است.اجرای طرح های توسعه ای بلندمدت بانک را به مدت طولانی درگیر می‌کرد. هدف بازار پول تامین مالی در بازه زمانی کوتاه مدت است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بانک ها به مرور زمان مجبور می شوند با پرداخت سود و بدون داشتن سود نوشتاری به تعهدات خود عمل کنند بدون آنکه پشتوانه ای وجود داشته باشد. استمرار این موضوع و پیش روی نقدینگی به سوی سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت همان بنگاه داری محسوب می شود. این کار به مروز زمان پایه بانک را ضعیف می کند.

آقابزرگی تصریح کرد: سپرده گذاران و صاحبان منابع انتظار تعدیه منابع خود را دارند و این تضاد موجب خلق پول بدون پشتوانه می شود و در نتیجه آن نرخ تورم بالا می رود. نظام بازار پولی و بانکی کشور در درجه اول باید در بازده زمانی کمتر از یکسال تامین مالی برای سرمایه در گردش یا طرح های زودبازده را انجام دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها