مشاغل خانگی به مشاغل پایدار مبدل می شود

رئیس اداره اشتغال بیان کرد: اگر به مشاغل خانگی بها داده شود می‌توان آن ها را در دسته شغل‌های پایدار قرار داد.

مشاغل خانگی به مشاغل پایدار مبدل می شود

محمد فاطمی‌ نیا در گفت و گو در خصوص رشته های پر متقاضی مشاغل خانگی در استان قم بیان کرد: تعداد رشته‌هایی که در کل کشور ابلاغ شده نزدیک به ۴۰۰ رشته می‌باشد که با فراوانی متفاوتی از تمامی رشته ها در استان قم متقاضی موجود است اما عمده تقاضاها در حوزه‌های خیاطی، طراحی، صنایع دستی به ویژه صنایع چوبی، قالی بافی و بسته بندی مواد غذایی جای می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: برخی از متقاضیان قبلا در صنوف مختلف مانند خیاطی و قالی بافی مشغول به فعالیت بوده‌اند و با اطلاع از این طرح اقدام به رسمی کردن مجوز شغلشان نموده تا از مزایای طرح بهره‌مند شده و از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری نمایند.
فاطمی نیا در خصوص مشکلاتی که بر سر راه این طرح قرار دارد ابراز کرد: در رشته‌های بسته‌بندی مواد غذایی علی رغم تقاضای فراوان، استان قم هنوز نتوانسته از این ظرفیت استفاده کند زیرا با وجود قوانینی که در این زمینه وضع شده اداره بهداشت موافقتش را اعلام نکرده در حالی که ادارات بهداشت سایر استان‌ها در حال همکاری هستند.
وی افزود: مشکل دیگر، عرضه محصولات تولید شده است که طبق قانون، شهرداری موظف است با در اختیار قرار دادن غرفه به صورت رایگان به فروش محصولات شاغلان خانگی کمک کند اما متأسفانه هنوز اقدامی در این مورد صورت نگرفته است.
رئیس اداره اشتغال اظهار کرد: اگر به مشاغل خانگی به معنای واقعی بها داده شود می‌تواند بسیار موفق عمل کرده و به عنوان شغل پایدار در نظر گرفته شود چه بسا در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و سوئیس درصد قابل توجهی از فعالیتشان به مشاغل خانگی اختصاص یافته است.
فاطمی نیا یادآور شد: از مهمترین مزیت‌های مشاغل خانگی می‌توان به عدم نیاز تأمین فضای کار و آب و برق تجاری اشاره کرد که این‌ها سبب کاهش هزینه تولید و در نتیجه سود بیشتر می‌شوند به همین دلیل هم اکنون افراد زیادی موفق به کسب درآمد مورد نظرشان از طریق مشاغل خانگی شده‌اند.
وی تصریح کرد: با وجود این که تسهیلات اختصاص یافته به استان قم پاسخگوی متقاضیان نمی‌باشد، تلاش بر این است که با ساماندهی و حمایت به روش‌های مختلف این طرح در میان مردم جا افتاده و به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور کمک کنیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها