۴۲ روز به انتخابات آمریکا

 قدرت‌نمایی بایدن در حیاط خلوت ترامپ 

کارزار انتخاباتی نامزد حزب دموکرات آمریکا به سرمایه گذاری در برخی ایالت هایی رو آورده است که تاکنون پیروزی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده در آنها قطعی به نظر می رسید.

 قدرت‌نمایی بایدن در حیاط خلوت ترامپ 

نامزد حزب دموکرات که بنا به ارقام منتشر شده از سوی هر دو کارزار انتخاباتی، ۱۴۰ میلیون دلار بیشتر از رقیب خود در اختیار دارد تبلیغات تلویزیونی جدیدی را در ایالت های آیووا و جورجیا آماده پخش دارد. این در حالی است که نامزد جمهوریخواهان چهار سال پیش با پیروزی در این دو ایالت آرای الکترال آنها را به خود اختصاص داد. جو بایدن اکنون به نظر می رسد با تکیه بر نظرسنجی هایی که از پیشتازی او در اکثر ایالت های کلیدی حکایت دارد، در نظر دارد تا با سرمایه گذاری در ایالت هایی که دونالد ترامپ چهار سال پیش به راحتی در آنها پیروز شد بخت خود را برای غلبه بر چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده در کالج الکترال افزایش دهد.

رای دهندگان در ایالت های آیووا و اوهایو در سال ۲۰۱۶ میلادی با اختلاف قابل توجهی دونالد ترامپ را به هیلاری کلینتون ترجیح دادند. ایالت های جورجیا و تگزاس هم به طور سنتی ایالت های جمهوریخواه محسوب می شوند و دهه ها است که به نامزدهای این حزب رای می دهند. با این حال کارزار نامزد حزب دموکرات با توجه به بودجه بیشتر و کسب نتیجه مطلوب در نظرسنجی ها به سرمایه گذاری در این چهار ایالت روی آورده است. امری که می تواند در هفته های آتی دونالد ترامپ را مجبور به اتخاذ راهبردی دفاعی و صرف وقت و پول در ایالت هایی کند که خود را پیش از این در آنها پیروز می انگاشت.

آیووا؛ رقابت تنگاتنگ بایدن و ترامپ در غرب میانه
دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اختلاف قابل توجه ۱۰ درصد موفق شد آرای الکترال ایالت آیووا را کسب کند. امری که اکنون باعث شده است جو بایدن به پیروزی در این ایالت امید ببندد تنها عملکرد مطلوب کارزارش در دیگر ایالت های غرب میانه (مانند میشیگان، ویسکانسین و مینه سوتا) نیست؛ سابقه انتخابات در آیووا نیز نشان می دهد که دموکرات ها امکان پیروزی در این ایالت را دارند. رای دهندگان در آیووا هشت سال پیش باراک اوباما را بر میت رامنی ترجیح داده بودند.

آخرین نظرسنجی انجام شده در ایالت آیووا نشان می دهد که دونالد ترامپ و جو بایدن در رقابتی شانه به شانه هر دو ۴۷ درصد محبوبیت دارند. نظرسنجی های قبلی از پیشتازی دو یا سه درصدی دونالد ترامپ در آیووا حکایت داشت.

اوهایو؛ از پیروزی قاطع ترامپ در سال ۲۰۱۶ تا پیشتازی بایدن
دونالد ترامپ روز دوشنبه به ایالت اوهایو سفر کرد و کارزار انتخاباتی او نیز بازه های زمانی زیادی را در شبکه های تلویزیونی این ایالت برای تبلیغات انتخاباتی نامزد جمهوریخواهان خریداری کرده است. رئیس جمهوری کنونی آمریکا در سال ۲۰۱۶ با کسب ۵۱ درصد آراء در ایالت اوهایو توانسته بود هشت درصد بیشتر از هیلاری کلینتون رای به دست آورد.

اکنون اما آخرین نظرسنجی انجام شده نشان می دهد که جو بایدن ۴۹ درصد و دونالد ترامپ ۴۵ درصد آراء را در اوهایو کسب خواهند کرد. نامزد جمهوریخواهان در نظرسنجی قبلی ایالت اوهایو با اختلاف یک درصد از جو بایدن پیش افتاده بود.

بسیاری از دموکرات ها در ابتدای کارزار انتخاباتی سال جاری تصور نمی کردند که امسال امکان پیروزی آنها در اوهایو وجود داشته باشد. امری که با توحه به نتیجه آخرین نظرسنجی و حضور روز دوشنبه دونالد ترامپ در این ایالت نشان می دهد تا چه حد رئیس جمهوری کنونی آمریکا در هفته های آخر کارزار انتخاباتی خود برای پیروزی در کالج الکترال مجبور به اتخاذ رویکردی دفاعی در برابر دموکرات ها شده است.

جورجیا؛ ایالتی که دموکرات‌ها از سال ۱۹۹۲ دیگر در آن پیروز نشدند
جورجیا یکی از ایالت هایی است که در ادبیات سیاسی آمریکا از آن به عنوان ایالت قرمز (جمهوریخواه) یاد می شود. این ایالت سال ها است که از جمله ایالت های کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری نبوده است. پیروزی جمهوریخواهان از سال ۱۹۹۲ در این ایالت همواره از قبل پیش بینی شده بود. بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا آخرین نامزد دموکراتی است که توانست آرای الکترال جورجیا را در سال ۱۹۹۲ به خود اختصاص دهد.

آخرین نظرسنجی انجام شده در ایالت جنوبی جورجیا نشان می دهد که رقابت دونالد ترامپ و جو بایدن در این ایالت بسیار فشرده است. در این نظرسنجی هر دو نامزد ۴۷ درصد محبوبیت داشتند.

دونالد ترامپ چهار سال پیش با اختلاف پنج درصدی توانسته بود هیلاری کلینتون را در جورجیا شکست دهد. تصمیم کارزار جو بایدن برای سرمایه گذاری در جورجیا و خرید بازه های زمانی برای تبلیغ انتخاباتی در شبکه های تلویزیونی این ایالت نشان می دهد که دموکرات ها حتی اگر به کسب آرای الکترال جورجیا امیدوار نباشند اما به وادار کردن دونالد ترامپ به صرف وقت و پول در این ایالت طی هفته های آتی امیدوار هستند.

تگزاس؛ رخنه دموکرات‌ها در پایگاه جمهوریخواهان
ایالت تگزاس طی دهه های اخیر یکی از مهمترین ایالت های قرمز (جمهوریخواه) در نقشه سیاسی آمریکا بود. انتخابات سال ۱۹۷۶ آخرین باری بود که نامزد دموکرات ها (جیمی کارتر) توانست آرای الکترال تگزاس را به خود اختصاص دهد. اکنون اما آخرین نظرسنجی انجام شده در این ایالت نشان می دهد که دونالد ترامپ با اختلاف تنها دو درصد از جو بایدن پیش افتاده است.

آرای هیلاری کلینتون در ایالت پرجمعیت تگزاس چهار سال پیش ۹ درصد کمتر از دونالد ترامپ بود. عملکرد بهتر جو بایدن نسبت به هیلاری کلینتون در نظرسنجی های تگزاس باعث شده است که کارزار انتخاباتی نامزد دموکرات ها اعلام کند ۱۳ نفر دیگر را به کارکنان خود در تگزاس اضافه خواهد کرد.

تغییر ترکیب جمعیتی تگزاس و افزایش شمار رای دهندگان اسپانیایی تبارها در این ایالت جنوبی باعث شده است که موقعیت جمهوریخواهان در پرجمعیت ترین پایگاه خود تضعیف شود. با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که جو بایدن در انتخابات امسال امکان پیروزی در تگزاس را نخواهد داشت زیرا جمهوریخواهان همچنان در جذب آرای ساکنان حومه های شهرهای بزرگ تگزاس بهتر عمل می کنند.

دموکرات ها دو سال پیش نیز در انتخابات تگزاس امید زیادی به راهیابی بتو ارورک، سیاستمدار جوان به مجلس سنای آمریکا داشتند اما در نهایت این امیدها رنگ واقعیت به خود نگرفت.

به نظر می رسد که جو بایدن در ایالت تگزاس نیز بیش از آنکه به کسب آرای الکترال آن امید بسته باشد به دنبال بازی در زمین رقیب و وادار کردن دونالد ترامپ به صرف وقت و پول در ایالتی است که تاکنون پیروزی جمهوریخواهان در آن قطعی قلمداد می شد. در عین حال باید توجه داشت که هنوز سه مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ با یکدیگر برگزار نشده است.

این مناظره ها و همچنین نزاع سیاسی پیش رو بین دموکرات ها و جمهوریخواهان بر سر تعیین جانشین روث بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی آمریکا که در سن ۸۷ سالگی درگذشت می تواند نظر رای دهندگان را نه تنها در چهار ایالت آیووا، اوهایو، جورجیا و تگزاس بلکه در ایالت های کلیدی فلوریدا، میشیگان، ویسکانسین، مینه سوتا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، آریزونا، نیوهمپشایر و نوادا تغییر دهد.

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها