مخالفت آیفیک با ورود صدا و سیما به عرصه شبکه نمایش خانگی

رییس هیات مدیره آیفیک، در یک نشست خبری، ورود تلویزیون به عرصه صدور مجوز در شبکه نمایش خانگی را اشتباه دانست و خواستار حل اختلافات سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

مخالفت آیفیک با ورود صدا و سیما به عرصه شبکه نمایش خانگی

امروز (سه‌شنبه اول مهر)، نشست رسانه‌ای انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

سیدامیر پروین‌حسینی، رئیس هیئت مدیره آیفیک در این نشست گفت: «این انجمن فعالیت خود را ۱۱ سال پیش آغاز کرده است. در این سال‌ها نظر این صنف را درباره صلاحیت تهیه‌کنندگی می‌پرسیدند. شورای داوری آیفیک نیز موفق عمل کرده و در این زمان پرونده حل نشده وجود نداشته است. اخیرا از این پتانسیل استفاده نشده است و اگر اسامی اعضای این صنف را نگاه کنیم، درمی‌یابیم این اعضا با تمام قوا و بدون هیچ چشم‌داشتی به دنبال حل مشکلات صنفی خود هستند. اما بی مهری می‌شود و گاه تصمیماتی گرفته می‌شود که به سود کسی نیست.»

او ادامه داد: «برای تولید یک سریال ۵۰ تا ۲۰۰ نفر درگیر کار می‌شوند. این مهم اشتغال‌زایی می‌کند و در حوزه توزیع نیز بخش دیگری درگیر کار می‌شوند. قوانین می‌گوید برای تولید باید مجوز بگیریم و اگر اجازه نداشته باشیم نیروهای بازدارنده از کار گروه تولید جلوگیری می‌کنند. امروز جلوی مجوزها هم گرفته شده و وزارت ارشاد اعلام کرده تا اطلاع ثانوی برای تولید سریال مجوز نمی‌دهد و صدا وسیما نیز این مهم را متوقف کرده است. اکنون وزارت ارشاد مجوز نمی‌دهد و صدا و سیما می‌گوید در حال تدوین ساز و کار است. سرمایه‌های بخش خصوصی در این راه متوقف شده و این بلاتکلیفی سبب فرار سرمایه‌گذاری در تولید تصویر می‌شود و زحمت همکاران برای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران برای تولید اثر، بی‌نتیجه می‌ماند.»

رییس هیات مدیره آیفیک درباره رویکرد این انجمن در بحث صدور مجوزها گفت: «پیشنهاد مشخص ما که در حال بررسی است بر اساس الگوی دیگر کشورها است. در این نگاه صنف و اتحادیه بر اساس ضوابط کلی در صدور مجوز کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم وزارت ارشاد، صدا و سیما و هرجای دیگری هم نماینده بدهد. بیشتر اتفاق باید در صلاحیت افراد باشد. در سریال‌ها از تهیه کنندگان ضربه خوردیم. برخی تجربه لازم و تحصیلات لازم را نداشتند و معمولا هر وقت از صنف آیفیک استعلام شده، مشکلی پیش نیامده است. همه مشکلات از افرادی است که وزارت ارشاد مستقیم به آنها پروانه داده است.»

پروین‌حسینی تاکید کرد: «ورود تلویزیون به این اتفاق اشتباه است. در این مقطع خاص، پخش و تولید به هم ریخته است. امروز، پلتفرم‌ها هم تولید می‌کنند. اما این باید ساز و کار داشته باشد. وقتی تولیدی نیست و کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری برای تولید در شبکه نمایش خانگی ندارد، پلتفرم خالی می‌ماند و اگر خوراک نداشته باشند اعضایش ریزش می‌کنند. امسال بدترین ضربه، توقف صدور مجوز بود. صدور مجوز می‌توانست ادامه یابد تا توافق پشت پرده رخ دهد. نه اینکه چند ماه بلاتکلیفی در این میانه وجود داشته باشد.»

در ادامه این نشست، مهدی کوهیان، مشاور حقوقی و عضو آیفیک گفت: «ضربه وارد شده به شبکه نمایش خانگی، با تعطیلی موسسه رسانه‌های تصویری آغاز شد. این موسسه در متن قانون وظایفی داشت و با انبوهی از سرمایه‌های سینمای ایران طرف بود. این موسسه ویترین سینمای ایران بود. آیا موسسه رسانه‌های تصویری با از بین رفتن دی وی دی و پلتفرم‌های فیزیکی نمی‌توانست تغییر ماهیت بدهد؟ می‌شد آن موسسه را به‌روز کرد و این انحصار اتفاق نمی‌افتاد.»

منبع: خبرآنلاین

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها