تخریب وحشتناک عضلات قلب بوسیله ویروس کرونا

دانشمندان آمریکایی و آلمانی در تحقیقات خود اعلام کردند ویروس کرونا می‌تواند باعث تخریب سلول‌های ماهیچه قلب شود.

تخریب وحشتناک عضلات قلب بوسیله ویروس کرونا

هر روز که از شیوع همه گیری کرونا در جهان می‌گذرد، ابعاد تازه‌ای از این مسئله روشن می‌شود. پیش‌تر دانشمندان در تحقیقات خود اثبات کرده بودند کووید ۱۹ می‌تواند به طور مستقیم سلول‌های مغزی، ریه‌ها و کلیه را مورد حمله قرار دهد. این امر می‌تواند باعث وخامت حال بیمار و در مواردی جان باختن فرد شود. با این حال، دانشمندان به تازگی ابعاد دیگری از عملکرد این ویروس را در بدن کشف کرده اند.

بر این اساس، مطالعات جدید بر روی ۲۶ ورزشکار که به ویروس کرونا مبتلا بودند، نشان دهنده التهاب و آسیب به ماهیچه‌های قلب در آن‌ها بوده است. دانشمندان می‌گویند با آنکه این افراد جوان بودند دچار آسیب‌های ریوی نیز شده اند و ماهیچه‌های قلبشان درگیر ویروس شده است.

یافته‌ها نشان می‌دهد کرونا ویروس پس از عبور از بینی و ورود به مجاری تنفسی، اقدام به تکثیر خود می‌کند و در نتیجه ریه‌های فرد درگیر می‌شود. پس از آن ویروس می‌تواند به راحتی به سایر اعضا و اندام‌ها مانند رگ‌های خونی، سیستم گوارشی، مغز و کلیه‌ها آسیب بزند.

در این تحقیقات پزشکان و متخصصان دانشگاه اوهایو تصمیم گرفتند ورزشکارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند را مورد بررسی قرار دهند. هیچکدام از این ورزشکاران به کرونای شدید مبتلا نشده بودند و بیشتر آن‌ها هیچ علائمی از بیماری نداشتند. این ورزشکاران پس از مثبت شدن تست کرونایشان به مدت چند هفته قرنطینه شدند و پس از بهبودی از بیماری به کلینیک مراجعه کرده بودند.

مطالعات بر روی این ورزشکاران نشان داد ۱۵ درصد از آن‌ها به میوکاردیت دچار شده اند. میوکاردیت به معنای التهاب عضلات قلب است. در این حالت عامل بیماری زا (ویروس کرونا) می‌تواند منجر به تخریب عضلات قلب یا مرگ سلول‌های قلبی شود. از علائم شایع ابتلا به میوکاردیت تنگی نفس بخصوص در هنگام ورزش و تحرک است. همچنین تنگی نفس شبانه می‌تواند باعث پریشانی خواب فرد و بیدار شدن وی شود. خستگی مزمن، تپش قلب و فشار در قفسه سینه از دیگر علائم رایج میوکاردیت است. یکی از نشانه رایج میوکاردیت ورم پا است. در برخی موارد میوکاردیت می‌تواند منجر به آسیب دائمی به قلب شود. همچنین در سایر این ورزشکاران نیز درجاتی از آسیب به ماهیچه‌های قلب دیده شد.

دانشمندان تاکید دارند قلب در مقابل ویروس کرونا غیرقابل نفوذ نیست. دانشمندان آلمانی نیز در تحقیقات خود با بررسی ۱۰۰ مرد و زن میانسال که به کرونای خفیف تا شدید مبتلا شده بودند، مشاهده کردند عضلات قلب ۷۸ درصد آن‌ها درگیر کووید ۱۹ شده است. مطالعات نشان داد قلب این افراد دچار التهاب و یا به عضلاتش به میزان بالایی آسیب وارد شده است.

نگرانی‌ها درباره ارتباط میان آسیب‌های قلبی و ویروس کرونا منجر به انتشار بیانیه از سوی مرکز بیماری‌های قلبی - عروقی آمریکا شد. این مرکز به ورزشکاران توصیه کرد در صورت ابتلا به کرونا دستکم به مدت دو هفته استراحت کامل داشته باشند. همچنین در صورت مشاهده درد در قفسه سینه و تنگی نفس (علائم رایج سکته قلبی) سریعاً خود را به یک مرکز درمانی برسانند.

دانشمندان به ورزشکاران توصیه می‌کنند در ایام شیوع ویروس کرونا همانند سایر اقشار جامعه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و در مجامع عمومی از ماسک استفاده کنند. شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون از دیگر راهکار‌ها برای مبارزه با این بیماری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها