نبرد آتی در واشنگتن؛ تاثیر مرگ «آر بی جی» بر رقابت ترامپ با بایدن چیست؟

مرگ روث بیدر گینزبرگ تنها چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری می تواند بر رقابت سنگین بین دموکرات ها و جمهوریخواهان نه تنها تاثیرگذار باشد بلکه حتی در صورت کشمکش حقوقی پس از روز رای گیری به عاملی تعیین کننده تبدیل شود.

نبرد آتی در واشنگتن؛ تاثیر مرگ «آر بی جی» بر رقابت ترامپ با بایدن چیست؟

از روث بیدر گینزبرگ (معروف به «آر بی چی»، RBG) به عنوان رهبر جناح لیبرال ها در دیوان عالی ایالات متحده یاد می شد. او با احکام قضات محافظه کار در بسیاری از زمینه ها از جمله حقوق زنان، حقوق دگرباشان جنسی، حقوق مهاجران و حمل اسلحه مخالف بود. پیش از مرگ روث بیدر گینزبرگ جناح لیبرال ها چهار کرسی از ۹ کرسی از دیوان عالی ایالات متحده را در اختیار داشت. اکنون محافظه کاران امیدوارند که با کنترل جمهوریخواهان بر کاخ سفید و مجلس سنا بتوانند تعداد کرسی ها خود در عالی ترین نهاد قضایی آمریکا را به شش کرسی برسانند.

این در حالی است که دموکرات ها با یادآوری مخالفت چهار سال پیش جمهوریخواهان با تعیین جانشین یکی از قضات دیوان عالی در سال ۲۰۱۶ تاکید می کنند که اگر به باراک اوباما اجازه تعیین قضای دیوان عالی در سال انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ داده نشد به دونالد ترامپ نیز نباید چنین امکانی داده شود.

دموکرات ها همچنین به وصیت روث بیدر گینزبرگ در بستر مرگ تکیه می کنند که خواسته بود جانشین وی را پیروز انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) تعیین کند.

AP Photo روث بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی آمریکا که در ۸۷ سالگی درگذشت

تاکنون سوزان کالینز و لیسا مرکاوسکی، دو سناتور جمهریخواه ایالت های مین و آلاسکا اعلام کرده اند که با تعیین جانشین روث بیدر گینزبرگ پیش از انتخابات ریاست جمهوری مخالف هستند. اما دموکرات ها برای جلوگیری از تائید گزینه دونالد ترامپ در مجلس سنا همچنان به رای دو سناتور جمهوریخواه دیگر نیز نیاز دارند. جمهوریخواهان هم اکنون ۵۳ کرسی و دموکرات های ۴۷ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند. در صورت تساوی آراء در مجلس سنا (۵۰ در برابر ۵۰) معاون رئیس جمهور به عنوان رئیس مجلس سنا رای تعیین کننده و نهایی را خواهد داشت. دوره حضور مایک پنس در سمت معاونت ریاست جمهوری آمریکا حداقل تا روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) ادامه خواهد داشت.

به این ترتیب دموکرات ها تا آن زمان برای جلوگیری از تعیین جانشین روث بیدر گینزبرگ در مجموع به رای چهار سناتور جمهوریخواه احتیاج دارند. البته ممکن است آنها از ماه نوامبر در صورت پیروزی نامزدشان در انتخابات ایالت آریزونا تنها به رای سه سناتور جمهوریخواه نیاز داشته باشند زیرا سناتور منتخب ایالت آریزونا برخلاف دیگر منتخبان از همان ماه نوامبر کار خود را آغاز خواهد کرد.

شاید به همین دلیل باشد که دونالد ترامپ و میچ مک کانل، رهبر جمهریخواهان در مجلس سنا بر معرفی و تائید هر چه سریعتر جانشین روث بیدر گینزبرگ اصرار دارند زیرا پیروزی احتمالی دموکرات ها در رقابت ریاست جمهوری یا مجلس سنا فرصت افزایش تعداد کرسی های جناح محافظه کار دیوان عالی را از جمهوریخواهان سلب خواهد کرد. فرصتی که با توجه به حضور مادام العمر ۹ قاضی دیوان عالی در این نهاد ممکن است تا چند دهه دیگر نصیب جمهوریخواهان نشود.

نزاع دموکرات ها و جمهوریخواهان بر سر تعیین جانشین روث بیدر گینزبرگ بی شک در هفته های آتی از بسیاری جهات بر کارزار انتخابات ریاست جمهوری تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه این گزارش تاثیرات احتمالی درگذشت دومین زنی که به منصب قضاوت در دیوان عالی آمریکا تکیه زده بود بررسی شده است.

AP Photo پرچم نیمه‌افراشته آمریکا در پشت‌بام کاخ سفید پس از مرگ روث بیدر گینزبرگ

بحران اقتصادی، کرونا و اعتراض ها به نژادپرستی تحت الشعاع قرار خواهند گرفت؟

یکی از اولین تاثیرهای احتمالی مناقشه دموکرات ها و جمهوریخواهان بر سر کرسی خالی دیوان عالی آمریکا احتمالا تحت الشعاع قرار گرفتن دیگر موضوعات کارزار انتخاباتی بود. کارزار دونالد ترامپ تا پیش از مرگ روث بیدر گینزبرگ بر روی توانایی رئیس جمهوری آمریکا برای احیای اقتصاد این کشور پس از بحران شیوع ویروس کرونا و انتقاد از میزان توانایی های ذهنی جو بایدن تمرکز کرده بود. در مقابل کارزار نامزد دموکرات ها بر روی کارنامه دونالد ترامپ در زمینه مقابله با همه گیری «کووید ۱۹» و جان باختن نزدیک به ۲۰۰ هزار آمریکایی در این همه گیری متمرکز شده بود.

انتظار می رود هر دو نامزد از حالا خود را برای پاسخگویی به پرسش هایی درباره آینده دیوان عالی آمریکا در جریان مناظره هفته آینده خود آماده کرده باشند. اصرار جمهوریخواهان بر معرفی جانشین روث بیدر گینزبرگ به جو بایدن و دموکرات ها امکان خواهد داد تا از «سیاست بازی» و موضع «یک بام و دو هوای» جمهوریخواهان برای افزایش کرسی های جناح محافظه کار دیوان عالی انتقاد کنند. در مقابل جمهوریخواهان احتمالا بر عزم راسخ خود برای دفاع از ارزش های محافظه کاران آمریکا تاکید خواهند کرد تا بیش از پیش بتوانند رای دهندگان محافظه کار را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بسیج کنند.

راهبرد دموکرات‌ها و نقش‌آفرینی کامالا هریس، معاون جو بایدن

یکی از عوامل تعیین کننده در فضای سیاسی هفته های آینده آمریکا راهبردی خواهد بود که دموکرات ها برای مقابله با جمهوریخواهان در مجلس سنا در پیش خواهند گرفت. نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمایندگان و از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ گفته است که دموکرات ها نیز برگ هایی برای رو کردن خواهند داشت. او همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال استیضاح ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا یا حتی استیضاح دوباره دونالد ترامپ این احتمال ها را رد نکرد.

استیضاح وزیر دادگستری یا استیضاح دوباره رئیس جمهوری به دموکرات ها که اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند امکان خواهد داد تا مجلس سنا را مجبور به بررسی این استیضاح ها کنند. امری که در عمل روند رسیدگی به صلاحیت گزینه دونالد ترامپ برای جانشینی روث بیدر گینزبرگ را کند خواهد کرد. با این حال چنین راهبردی می تواند هزینه سنگینی برای دموکرات ها داشته باشد و رای دهندگان مستقل را از رای به دموکرات ها در روز سوم نوامبر منصرف کند. در این میان کامالا هریس، معاون جو بایدن در هر صورت به عنوان عضو مجلس سنا و عضو کمیته قضایی این مجلس نقش پررنگی خواهد داشت. این کمیته مسئول رسیدگی اولیه به صلاحیت گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی خواهد بود.

کامالا هریس که سابقه دادستانی کل ایالت کالیفرنیا را در کارنامه دارد پیش از این با طرح پرسش های چالشی در برابر چهره های سرشناس نزدیک به دونالد ترامپ در کمیته قضایی مجلس سنا توجه زیادی به خود جلب کرده بود.

نزاع حقوقی پس از انتخابات ریاست جمهوری

یکی از احتمالاتی که به دنبال مرگ روث بیدر گینزبرگ مطرح شد سناریوی ارجاع پرونده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دیوان عالی این کشور پس از رای گیری روز سوم نوامبر بود. رقابت فشرده جو بایدن و دونالد ترامپ و شرایط استثنایی انتخابات سال ۲۰۲۰ که ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا است احتمال نزاع حقوقی پس از روز رای گیری را بالا برده است.

ارسال رای ها با نامه، شمارش این آراء و خدمات شرکت پست آمریکا برای رساندن پاکت های رای از موضوعات مورد اختلاف بین دموکرات ها و جمهوریخواهان در ماه های گذشته بوده است. امری که احتمال نزاع حقوقی دو طرف پس از روز رای گیری به ویژه در صورت نزدیکی آراء جو بایدن و دونالد ترامپ در یک یا چند ایالت کلیدی را افزایش داده است.

مناقشه حقوقی پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مسبوق به سابقه است. دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۰۰ دستور توقف بازشماری آراء در ایالت فلوریدا را صادر کرد. تصمیمی که در عمل ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش و شکست ال گور، معاون وقت رئیس جمهوری را رقم زد.

با درگذشت روث بیدر گینزبرگ هم اکنون دیوان عالی ایالات متحده هشت قاضی دارد و به این ترتیب احتمال تساوی آراء (چهار در برابر چهار) بین آنها وجود دارد. تساوی آرای قضات دیوان عالی در پرونده ای سرنوشت ساز که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را تعیین خواهد کرد می تواند به بن بستی حقوقی و بحرانی سیاسی منجر شود. جمهوریخواهان با استناد به همین احتمال از لزوم جایگزینی روث بیدر گینزبرگ پیش از روز رای گیری سخن می گویند.

دموکرات ها اما بر این باور هستند که جمهوریخواهان با تعیین نهمین قاضی دیوان عالی در عمل قصد دارند پیروزی دونالد ترامپ در نزاع حقوقی پس از انتخابات را تضمین کنند. امری که ممکن است تعیین کننده راهبرد آنها در برابر گزینه دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی باشد. دموکرات ها احتمالا در صورتی که اقدام جمهوریخواهان را تضمین کننده پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو تلقی کنند برای جلوگیری از تائید این گزینه به هر اقدامی متوسل خواهند شد. اما اگر آنها به این نتیجه برسند که با توجه به ترکیب فعلی دیوان عالی (پنج قاضی محافظه کار و سه قاضی لیبرال) در هر صورت از حالا در عالی ترین نهاد قضایی آمریکا شکست خورده هستند ممکن است دست به قمار سیاسی نزنند. راهبرد انتخاباتی دموکرات ها در این حالت تنها تلاش برای افزایش مشارکت زنان و جوانانی خواهد بود که روث بیدر گینزبرگ محبوبیت زیادی در میان آنها داشت. در این مسیر آنها ممکن است به گروه های پیشرو حزب وعده بدهند که در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو یک یا دو قاضی منصوب دونالد ترامپ در دیوان عالی را استیضاح خواهند کرد یا حتی تعداد کرسی های قضات در این نهاد را افزایش خواهند داد.

AP Photo

منبع: یورو نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها