۷۰ هزار مترمکعب آب بین عشایر خراسان شمالی توزیع شد

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: ۷۰ هزار مترمکعب آب امسال، به صورت سیار بین خانوارهای عشایری استان که در مناطق ییلاقی استقرار دارند، توزیع شد.

۷۰ هزار مترمکعب آب بین عشایر خراسان شمالی توزیع شد

محمدرضا قلی پور روز سه شنبه اظهار داشت: سال گذشته ۱۴۰ هزار متر مکعب آب به صورت سیار بین خانوارهای عشایری استان توزیع شده بود.

وی افزود: به علت کمبود آب پایدار در مناطق عشایری استان، هم اکنون آبرسانی به ۶۵ درصد عشایر با ۱۳ تانکر سیار صورت می گیرد اما برخی از مواقع از تانکرهای اجاره ای نیز برای رفع کمبود این حوزه استفاده می شود.

قلی پور اظهار داشت: تنها ۳۵ درصد خانوارهای عشایری استان از آب سالم و بهداشتی پایدار برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه عشایر قشری توانمند و تولید کننده هستند، افزود: خانوارهای عشایری خراسان شمالی سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۶ هزار و ۶۳۴ تن شیر، ۶۰۵ تن روغن، هزار و ۱۹۰ تن پشم و ۱۰ هزار متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.

قلی پور اظهار داشت: هم اکنون خانوارهای عشایری استان در مناطق ییلاقی مستقر هستند و با توجه به اینکه در این فصل برای چرای دام از باقیمانده مزارع غلات استفاده می کنند، به ناچار ناگزیرند از دامنه کوه ها به دشت ها و اراضی کشاورزی حرکت کنند.

وی افزود: خانوارهای عشایری که هم اکنون در دشت ها و اراضی مستقر شده اند باید با تانکر سیار آبرسانی شوند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: امسال ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال خانوارهای عشایری استان در اختیار آنان قرار گرفت.

وی افزود: در همین مدت ۳۷ هزار سیلندر کپسول گاز مایع نیز در اختیار آنان قرار گرفته است.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی شامل ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی که زبان اصلی آنان کردی کرمانجی است، شامل طوایف باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو می شوند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها