پیاده روی اربعین و حکم علما/ چرا باوجود فتاوی متعدد مراجع، برخی به سمت مرزها هجوم برده‌اند؟

مرزهای بسته نتوانسته جلوی خیلی مشتاقان به پیاده‌روی اربعین را بگیرد و برخی هموطنان قدم در راه پرخطری گذاشته و مسیر کربلا را پیش گرفته‌اند.

پیاده روی اربعین و حکم علما/ چرا باوجود فتاوی متعدد مراجع، برخی به سمت مرزها هجوم برده‌اند؟

به گزارش خبر فوری ، علی رغم تاکید مقامات عراقی مبنی بر بسته شدن مرزها به روی زوار اربعین و همچنین تاکید ستاد مبارزه با کرونای ایران بر خطرآفرین بودن این سفر زیارتی، باز عده ای به سمت مرزهای عراق رفته و طبق گزارشات رسیده ازدحام بسیاری در مرزهای بسته شده ایجاد کرده اند.

با سخنرانی مهم اخیر رهبر معظم انقلاب حجت بر همه تمام شد. آیت الله خامنه ای در سخنرانی اخیرشان در سالروز آغاز 8 سال دفاع مقدس، تاکید کردند: "رفتن به پیاده‌روی اربعین فقط متوقف به صلاح‌دید ستاد کروناست. اگر گفتند نه، که تا الان اینطور گفته‌اند، همه باید تابع و تسلیم باشند. به‌جای رفتن به مرز، از خانه اظهار ارادت کنیم."

با وجود تاکید مقام معظم رهبری که خود مرجع تقلید وحاکم شرع بوده و اظهارنظرشان به نوعی در حکم احکام فقهی هم است، اما بد نیست مروری بر نظر سایر فقهای شیعه در مورد این سفر در شرایط کرونایی نیز داشته باشیم. طبق حکم فقهی، حضور در شرایط ضرر جایز نیست. اما این موقعیت ضرر چگونه است، خود مبحثی است که فقها آن را تعیین می‌کنند.

بد نیست با مثالی این مساله را روشن کنیم. بعد از حادثه منا، بسیاری در مورد سفر حج که اتفاقا امری واجب هم است این سوال را مطرح کردند که آیا در شرایطی که جان زوار در خطر است، انجام این فریضه واجب است؟ خبرگزاری ایکنا پاسخ برخی فقها را در آن زمان جویا شد. برخی از این احکام به شرح زیر است:

پاسخ دفتر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیراز ی در این خصوص به شرح ذیل بود:

"دستور صریح قرآن این است کسی که استطاعت مالی دارد باید به حج واجب برود و رفتن به حج بر او واجب است. دولت عربستان مقصر است ولی نمی‌خواهند به خود بگیرند اگر الان به گردن نگیرند، روز قیامت و بعد از مرگ خداوند از آنها انتقام می‌گیرد؛ به هرحال این اتفاق قابل پیش‌بینی نبود ولی اگر مسلمانان احتمال بدهد که این سفر جان آنها را به خطر می‌اندازد، حکم منقطع می‌شود ."

پاسخ آیت‌الله‌العظمی موسوی اردبیلی بدین شرح بود:

"اگر احتمال خطر زیاد باشد حج را باید به تاخیر بیاندازند و اگر احتمال خطر ضعیف باشد، باید به حج بروند."

پاسخ آیت‌الله‌العظمی غروی علیاری به قرار زیر بود:

"حج بر همه مسلمانان واجب است. احتمال خطر نمی‌تواند حج را از فرد ساقط کند؛ اگر شواهد و قرائن ثابت کند که جان و مال افراد تامین نمی‌شود، در این صورت حج ساقط می‌شود ."

با بررسی سه حکم بالا مشخص می‌شود که اگر احتمالِ وجود خطر بالا باشد حکمِ واجب ساقط می‌‍شود اما اگر احتمال کم باشد حکم واجب ساقط نمی‌شود. حالا به دو نکته رسیدیم: اول اینکه احتمال خطر در انجام فریضه بسیار مهم است و دوم اینکه سفر حج یک امر واجب است اما سفر جهت زیارت حرم اباعبدالله(ع) امری مستحب. در مورد نکته اول که طبق نظر عقلا، پزشکان و ستاد مبارزه با کرونا صاحب نظر هستند و طبق گفته آنها احتمال شیوع بیماری در صورت انجام پیاده روی اربعین بسیار بالاست. اما در مورد دوم؛ بد نیست مروری بر دو نظر مختلف در این رابطه داشته باشیم.

آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در جلسه خارج فقه خود، به مساله وجوب زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین پرداختند. هرچند اظهار نظر ایشان مربوط به قبل از سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری است اما بد نیست به آن اشاره ای داشته باشیم. آیت الله عباسی خراسانی در رابطه با پیاده روی اربعین در ایام کرونایی گفتند: "نظر من این است که زیارت اربعین استحباب اکید دارد و در برخی مواقع وجوب کفایی پیدا می‌کند. وقتی وجوب کفایی پیدا کرد، ما باید ببینیم اگر زیارت اربعین با امری تزاحم پیدا کرد، مثلاً با بیماری کرونا تزاحم پیدا کرد، آیا باید اربعین تعطیل بشود یا باید دائر باشد. عرض ما با کمال صراحت این است که اگر به این نتیجه برسیم که اربعین، حفظ دین و تشیع است؛ حفظ اسلام از اوجب واجبات است و هیچ امری با آن تزاحم پیدا نمی‌کند."

آیت الله عباسی سپس ادامه دادند: "حالا می‌خواهیم چند روایت با این مبنا بیان کنیم. در کتاب «وسائل»، بابی با این عنوان وجود دارد: «باب تأكد استحباب زيارة الحسين بن علي و وجوبها كفاية». حدود چهل و پنج روایت که بیشتر آنها صحیح است، در این زمینه بیان شده که قابل فتواست. یکی از روایات این است: «سمعت أبا عبدالله ‌يقول‌: وكل الله بقبر الحسين(ع) أربعة آلاف ملك شعث غبر ‌يبكونه إلى يوم القيامة‌، فمن زاره عارفاً بحقه، شيعوه حتى يبلغوه مأمنه‌، وإن مرض عادوه غدوة وعشية‌، وإن مات شهدوا جنازته واستغفروا له إلى يوم القيامة.». امام صادق(ع) فرمودند: خداوند چهار هزار ملک غبارآلود را وکیل کرده است تا روز قیامت بر امام حسین(ع) گریه کنند. هرکس حضرت را با معرفت زیارت کند، او را مشایعت می‌کنند تا جایی که به خانه‌اش برسد و اگر مریض شود، او را صبح و شام عیادت می‌کنند و اگر بمیرد، برای او تا قیامت استغفار می‌کنند."

در مقابل این نظر، غالب فقها زیارت در روز اربعین را نه واجب کفایی بلکه امری مستحب می‌دانند. آیت‌الله طباطبایی‌نژاد(نماینده ولی فقیه در اصفهان ) با اشاره به وجوب جهاد، تصریح کرد: "متأسفانه بعضی از افراد حتی بعضی از روحانیون جهاد و مردن به وسیله کرونا و رفتن به عزای امام حسین(ع) را مانند هم تصور کرده‌اند، باید بگویم که جهاد از سوی خداوند واجب است، جهاد با دشمن و کسی که جلوگیری از پیشرفت اسلام می‌کند و جهاد با دشمنی که با ما می‌جنگد واجب است، حتی خداوند نهی کرده است از جهاد با دشمنانی که با ما سر جنگ ندارند. اما جنگ با کفاری که با ما سرجنگ دارند واجب است."

طبق گزارش ایکنا، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به اینکه دستور الهی و دینی برای کشته شدن و به خطر انداختن سلامتی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) وجود ندارد، عنوان کرد: " اینکه بخواهیم از روی احساس یا عقل شخصی دستور برای مردم صادر کنیم که به عزاداری می‌رویم حتی اگر کرونا بگیریم و بمیریم، این فریب دادن و کلاه بر سر مردم گذاشتن است، به چه دلیل و با چه استدلالی چنین حرف‌هایی مطرح می‌شود؟ از کدام روایت یا قرآن چنین فهم کرده‌اید؟ "

وی در ادامه افزود: "اگر کسی حرفی زد بدون استناد به قرآن و روایات، باید بدانیم راه را اشتباه رفته است و افراد به ضلالت و گمراهی خواهد کشید، بنابر این عزاداری برای امام حسین(ع) یکی از شعائر اسلامی است، ولی اگر جان کسی در خطر باشد آن عزاداری برای ما جایز نیست، شاید یک نفر به عزاداری برود و ناقل کرونا باشد و باعث کشته شدن دیگران بشود."

البته این مطلب چیزی نیست که فقط مورد تایید آیت الله طباطبایی‌نژاد باشد. بیشتر مراجع شیعه اعم از مجتهدین ایران و عراق بر این امرتاکید دارند. بد نیست در این رابطه حکم آیت الله سیستانی را از نظر بگذرانیم. دفتر حضرت آیت الله سیستانی به پرسش زیر پاسخی را دادند که بدان اشاره می‌کنیم.

"سوال: رهنمون حضرت آقا برای رفتن به اماکن زیارت مستحبی در عراق، ایران، سوریه و به عمره مستحبی و یا در آینده برای حج واجب و یا مستحبی چیست؟

پاسخ: در هر جایی که به منظور جلوگیری از انتشار بیماری یاد شده، اینگونه تجمعات ممنوع است باید این منع جدّی گرفته شود، و در صورت عدم منع با رعایت اصول بهداشتنی اشکال ندارد . البته هر شخصی که خوف آن را دارد که در اثر حضور در تجمعات مردم مبتلا به این بیماری شده و آسیب شدیدی ببیند و یا منجر به مرگش شود، باید از این امر اجتناب کند."

با توجه به اینکه سفر به کربلا تا به این لحظه توسط ستاد کرونا ممنوع اعلام شده بنابراین، حکم آیت الله سیستانی بر آن صادق است.

اکنون نظر شما چیست؟ به نظر شما آیا سفر به مرزهای عراق در شرایط فعلی جایز است؟ به نظرتان چرا علی رغم فتاوی متعدد مراجع بسیاری از افرادی که خود را شیعه و مذهبی می‌دانند به سمت مرزها هجوم برده‌اند؟

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • کریم
    0

    یه عده فقط باید بمیرند تا بعضی چیزها را باور بکنند

  • هیجکس
    0

    من خودم دلم پرمی زنه خیلی هم ناراحتم ولی چاره نیست

    نظرات شما -
    • علی
      0

      ای حال میداد هرسال کلی کباب میخوردیم برای یه سال انرژی داشتیم امسال بااین وضع اقتصادی اونم که تعطیل شد

  • ناشناس
    0

    حضرت امیرالمؤمنین علی علیه سلام بارها به مردم کوفه فرمودند که شما را چه شده است زمانی که باید بنشینید و حرکت نکنید حرکت میکنید و زمانی که به شما میگویم برای جهاد حرکت کنید از حرکت می ایستید. حال حکایت ابن جماعت و علمای بی خرد است. زیارت را واجب میدانند در حالی که در برابر ظلم و ستم خاموش هستند.

  • شهروند
    0

    مگر ما شيعه و مذهبی نيستيم؟ اما عمل به تکليف بر اساس عقل رضايت خداوند را به همراه دارد و خداوند انشالله راهی باز خواهد نمود که پيام اربعين امسال هم خاموش نباشد. به هر حال من از هموطنان خواهش ميکنم برگردند و کسانی هم که تصميم به رفتن دارند پا روی هوای نفس خود نهند و احساسی عمل نکنند.؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      جدمت گرم خوب گفتی

    • متین
      0

      شما چطور خودتونو مقید میدونید وفکر میکنید مردم از رو حوس میرفتن زیارت آخه مگه تفریح بود، برین به معرفت امام واهل بیت خودتون شک کنید راه به این سختی با بچه وخانواده ربطی به حوس دل نداره، ولی چرا اینجاست معیار دل عاشق ودل ریا کار

  • 7مهدی7
    0

    بزا برن آقا کار ملت و مملکت از درگیر شدن به کرونا گذشته بهتر از له شدن زیر فشار اقتصادیه که.............

  • دانا
    0

    کرونا آمد و عاشق ز معشوق جدا حرم سازم در دل به یاد معشوق

  • محمد
    0

    اینکه نباید در این روزها به مسافرت رفت چه مسافرت زیارتی و چه ... شکی نیست ، ولی موضوع دروغی است که مسئولین اعلام میکنند ، و این باعث شده هموطن های ما که اکثرا از شهرهای جنوبی مثل خرمشهر و اهواز و آبادان هستند به سمت مرزها بروند ، ایران اعلام میکنه که عراق زائر نمیپزیره ، در صورتی که آخرین اعلام عراق پذیرش زائر با شرایط اعلام شده توسط کشور عراق و کشور طرف دوم میباشد ، که با تماس وزیر بهداشت عراق با دکتر نمکی ، ایران اعلام کرد که ما اصلا برنامه ای برای اعزام زائر نداریم و حضور زائران منتفی شد ، در صورتی که کشورهایی مثل پاکستان و هند زائرین از مرزهای آبی به سمت عراق در حرکت هستند،

  • داروغه
    0

    پییاده روی دیگه تمام شد

  • سلحشور
    0

    چرا سید صادق شیرازی زیر بار مسئولیت حفظ جان مردم نمی رود؟ --- سید صادق شیرازی مرجع مذهبی بخشی از شیعیان عراقی ، با تشکیل مجالس وعظ و عزا داری در خانه ی خود در قم بدون تقید به شرایط بهداشتی کرونا و بدون ارائه ی هیچ پاسخی به وزارت بهداشت در باره چرایی نقض مقررات بهداشتی جلوگیری از شیوع این بیماری کشنده ، هر روزه در این مجالس مردم را به برگزاری مراسم عزادری اربعین ؛ با شکوهی بیش از سالهای پیش دعوت می کند.

  • پارسا
    0

    آقامگه نمیگن کرونا خب برین جلوی مرزهاروبگیرندتامردم نتوانن عبورکنند واقعااگه مملکت'دوستین

  • کاربر ناشناس
    0

    این کرونا مسخره است به مردم میگن فاصله رعایت کنید داخل هواپیما مردم کنارهم نشستن سفر۲ ساعته میرن چرا داخل هواپیما فاصله رعایت نمیشه ؟برید جمع کنید

  • محمد
    0

    سلام چرا راه شمال و کیش و .. نمی بندید؟ مترو ۳۰ متر زیر زمین سقفش هم ۲۲۰ سانتی مردم هم از سر و کول هم بالا می روند ولی هیچ خبری از کرونا نیست یادم رفت چون کرونا هیچ جا نیست مگر حرم و هیئت

  • ...
    0

    الان اخبار میزنه به علت مسافرتهای مردم امار کشته شدگان کرونا به روزی 300 نفر رسید ولی نمیگه بعضی ها تو مراسم مذهبی بیمار شدن کلا هر چیزی که به شادی و تفریح ربط داره عامل بدبختی ما حساب میشه و مراسمهای مذهبی و گریه کردن و تو سری زدن کلا همش برکته و هیچ کروناییم منتقل نمیکنه!!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر واقعا عاشق امام حسینن پیروی از ولایت فقیه عشق به امام حسینه!! چرا عاقل کند کاری !! که باز دارد پشیمانی! واقعا یه سری هنوز با این همه آمار فوتی ها و بستری کرونا باز باور شون نمی شه.؟! حق الناس از این بالاتر؟متاسفانه برای ابن دسته از افراد زور لازمه!! پس یا قوانین سخت بگیرن یا مرزها رو ببندن!!!

  • کار بر ناشناس
    0

    اگر به دلائل آمار صعودی فوتی های کرونا کمی فکر کنیم بی توجهی وبی مسئولیتی بعضی افراد چه در مسافرت ها وچه در مراسم عزاداری و رفت وآمد های غیر ضروری همه دخالت داشتن!! که بدونن این سهل انگاری وبی توجهی دامن خودشون می گیره. چه بسا افرادی گرفتار شدن!! تا زور نباشه بعضی ها درست نمی شن!!! گرچه یه سری افراد از اول رعایت کردن . ولی در مجموع کسانی هم هستن یا مسئولیت پذیر نیستن یا بی توجه ان!!

  • متین
    0

    انوقت چرا برا کنکور وفوتبال سر مردم کلاه نزاشتن وهرجا یه بزرگی رو می‌خواند خاک سپاری کنند تجمع مشکل نداره الان با امام حسین در افتادن

  • کار بر ناشناس
    0

    اگر بناست خودمون به دل خودمون کار کنیم یه حری؟وگرنه وقتی کسانی مثل مراجع ویا مقا معظم رهبری با علم و تخصص دارن اینو مطرح می کنن گوش نمی دیم برای خودمو ن دلیل می تراشیم برای امام حسین حتی کرونا بگیریم طوری نیست !! شما اختیار جون خودت و داری هر طور خواستی بمیر!! در مقابل جان دیگران استدلال داری!! یه مقدار هم به عقل رجوع بشه انسان می تونه تشخیص بده. ما که نباید به حرف کسانی گوش بدیم از اونور دنیا به نام دین مردم رو دارن فریب می دن.

  • احدی
    0

    اینهایی که به فتاوای مراجع اهمیت نمی دهند وگوسفندوار سر پایین انداخته وبه مرز می روند همان خشکه مقدس های تهی مغزی هستند که شنیع ترین کارها مانند قمه زنی را انجام می دهند وچون داعش خبیث چهره خشن وزشتی از خود به عنوان مسلمان به جهانیان می نمایانند غافل از این که دین مبین اسلام دین رحمت ، برادری ، مهربانی ، لبخند ،شادی وامیدبه فضل خداست ، نه این که این جانوران وحشی به نمایش می گذارند

  • شیعه مولا
    0

    خدا لعنتتون کنه که اخبار کذب تحویل مردم میدین. اتفاقا آیت الله سیستانی امر به بازگشایی مسیر کردن. و دیگر اینکه از بین این همه مرجع تقلید بزرگ و با سواد چرا فقط نظر سه نفر رو که موافق با عقیده شماست بیان میکنید؟

    نظرات شما -
    • حسن علی منصور
      0

      چرا جفنگ میگی؟؟؟

  • ارز
    0

    در دکونشونشون بسته شده

  • امپراطور
    0

    ای بابا این جماعت اصل رو رها کردن چسبیدن به فرع. بزار برن اگر چه قصد زیارت ندارند همه اش برا هوای نفسانی و ارضاء کردن نفس اماره هست . اما خدا ازشون نگذره. که از رای مقام معظم رهبری سرپیچی کردن و راه افتادن رفتند. اینها یه جور داعشی هستند که برا نابودی دین و ایران سفر زیارت را بهانه قرار دادند. انشااله که برن و بر نگردند.آمین

  • نگین
    0

    اخه اقای عباسی این حرفی که زدی روایته یکی دراورده منتسب می کنند تا در گوشه ذهن جا خوش کند هر فردی که الوده شود مقصر افراد دگم جامعه هستند که با عقل و خرد حرکت نمی کنند و جو زده هستند و هیجانی رفتار می کنند هر کسی که موافقه بهتره در جلو دسته حرکت کنه به دلیل استحباب بودن اقای الکاظمی بهترین کار را کرد که مرزهایش رابست باید اخلاص داشت حضور قلب با خدا پیدا کرد بقیه حاشیه است کردار و رفتار و فکر صحیح جامعه را رشد و پویا می کند

  • داروغه
    0

    آیت الله سیستانی گفته بییان .اگر حاضرید بستن جریان سیاسی هستش ربطی به کرونا نداره

  • ...‌‌
    0

    حال کردم این مسخره بازی هم جمع شد

  • مهدی
    0

    فرمایش شما متین ولی چی شد راه ترکیه وکاباره هاش ومیخانه هاش بازشد ولی کربلا کرونا آورد؟واقعا وزیر دروغگوی بهداشت بویی از اسلام برده هست که به سخنانش بتوان اعتماد کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها