تاثیر خطرناک کرونا بر پوست / همه علائم کرونا روی نوجوانان و جوانان !

کدام یک از علائم پوستی ویژه کرونا است؟ اضطراب تا چه حد می تواند کرونا را تشدید کند؟

تاثیر خطرناک کرونا بر پوست / همه علائم کرونا روی نوجوانان و جوانان !

دکتر زهره فاضل، متخصص پوست، مو و زیبائی، در رابطه با بیماری های پوستی ناشی از کووید 19، بویژه آن علائمی که بربدن جوانان با ابتلا به این ویروس کشنده ایجاد می شود، گفتگویی انجام داد.

وی همچنین به مراقبت های لازمی پرداخت که افراد باید به لحاظ روحی و بهداشتی رعایت کنند تا در این دوره کرونایی از این ویروس و اثرات آن در امان باشند. دکتر فاضل معتقد است که مهم ترین عاملی که می تواند سبب تشدید بیماری کرونا شود، اضطراب ناشی از این بیماری است.

دکتر زهره فاضل در ابتدا در خصوص اینکه جامعه چگونه می تواند در فشارهای ناشی کرونا آرامش خود را حفظ کند؟ گفت: جامعه باید این واقعیت را بپذیرد که همه چیز در دست انسان ها نیست. انسان ها در مواردی می توانند اثرگذار باشند و در مواردی تنها تسلیم در برابر شرایط است که به آنها کمک می کند. در واقع روایت یک دانشمند هندی در این زمان کاربرد دارد که درباره مشکلات می گوید، مشکلات دو دسته هستند. یا توان حل آنها را داریم، بنابراین نیازی به اضطراب نیست ما آن را حل میکنیم. یا آنکه توان حل آن در بضاعت ما نیست، پس دیگر تنها پذیرش آن مطابق عقل است. تمرکز بر مواردی که نمی توانیم حل کنیم، جز استرس حاصلی برای ما ندارد. یک سری از مسائل را باید به زمان سپرد. هرگز ما از تلاشمان دست برنمی داریم. اما مسئله استرسی است که جامعه می تواند از آن رهایی یابد. یک بیماری شیوع پیدا کرده است. اقدامات مردم، دولت، پزشکان و ... بستگی به بضاعت علم دارد. ما تا آنجا که ممکن است تلاش می کنیم. مردم ما نگران آنند که آینده چه خواهد شد؟ کووید 19 درس بزرگی به انسان ها آموخت. حال، امروز، الآن از آینده مهم تر است. مردم باید یاد بگیرند که اکنون شاد زندگی کنند.

اضطراب بیش از عوامل دیگر در تشدید کرونا دخیل است
دکتر فاضل با بیان اینکه چون ویروس کرونا ناشناخته بود، عمده تلاش وزارت بهداشت معطوف بر شناسایی و درمان بیماران شد ادامه داد : در واقع توجهی که باید به بحث روانی می شد نشد.حال سوال این است که در چنین فقدانی خانواده و اطرافیان مبتلایان، باید چه مراقبتی از خود به لحاظ روانی و جسمی انجام دهند ؟ باید گفت ، الان ویروس کووید19 به ناشناختگی قبل نیست. درمان های اثرگذار بیشتری شناسائی شده اند. بنابراین می بینیم که مرگ و میر کمتر شده است. اما ترس و وحشتی که از سمت مقامات بالا، شرکت های داروئی و یا خود مردم به یکدیگر منعکس شد، وحشت آفرین است. مردم باید در برابر تنش های استرس زا از خود صیانت کنند. تقویت سیستم ایمنی بدن سپر ما در برابر این ویروس کشنده است. استرس بیش از تمام موارد دیگر سیستم ایمنی را تضعیف می کند. این نتیجه امروز علم طب است که بسیاری از بیماری های مفصلی علل اضطرابی دارد. مردم باید با این موضوع کنار بیایند که کنار اقدامات بهداشتی عادی ( مانند شستن دست و استفاده از ماسک و ..) مراقبت هایی برای اجتناب از اضطراب داشته باشند. دقت کنید که ترس و وحشتی که جامعه را گرفته است خودعاملی برای ابتلا به کرونا است. آمارهایی که به دست آمده است نشان می دهد، 80 درصد مردم به این ویروس مبتلا می شوند و بی اینکه علامتی نشان دهند، بیماری را سپری می کنند.

مرحله اول و حالت خفیف کرونا
دکتر زهره فاضل با تاکید بر اینکه افراد باید بدانند که کرونا دو روز قبل از اینکه با آزمایش قابل تشخیص باشد تا 14 روز بعد از از بین رفتن علائم، قابل انتقال است افزود: پس حتی افرادی که تنها تست آنها مثبت شده است ولی علائمی ندارند هم باید فاصله گذاری را کاملا رعایت کنند. بنابراین حتی افرادی که فردی دیگر در خانواده آنها مبتلا شده است باید این فاصله گذاری را رعایت کنند. این افراد لازم است از مایعات به وفور استفاده کنند. اگر بیماری های قلبی دارند، باید داروهای ضد انعقادی خود مانند آسپرین را استفاده کنند. مرحله بعد کسانی هستند که حالت خفیف بیماری دارند. عموما جز سرفه و کمی تب علائم دیگری ندارند. این افراد نیاز شدید به مایع درمانی، علامت درمانی دارند. این مرحله ای است که ویروس اثرگذار بوده اما نیاز به درمان خاصی ندارند. بهتر است که افراد استراحت مطلق داشته باشند. استراحت بسیار موثر است.

اضطراب می تواند سبب بستری شدن بیماران کرونایی شود
دکتر زهره فاضل افزود: مرحله بعد مرحله التهاب است. در این مرحله علائمی مانند تنگی نفس، تب بالای سی و هشت درجه، ضعف شدید، بی حالی شدید و کاهش حس بویایی و چشایی خود را نشان می دهد. در کسانی که ویروس در آنها عمل کرده است ، کاهش حس بویایی و چشایی علامت طلایی است. در این مرحله افراد باید از دارو درمانی استفاده کنند که نیازمند فیلد درمان هستند اما نباید بیماران بترسند. شخصا بیماران بسیاری را دیدم که علائم کرونای آنها خطرناک نبوده است اما ترس آنها بسیار مضر بود. حتی دیده ایم که این ترس و اضطراب باعث بستری شدن آنها شده است.

کرونا سریعا به ریه و کلیه حمله می کند
دکتر فاضل تاکید داشت : کم شدن سیستم ایمنی مهم ترین مولفه کرونا یا تمام بیماری هایی است که با سیستم ایمنی درگیر می شوند. این نوع بیماری ها سریعا به کلیه و ریه حمله می کنند. پس مسلم می شود که این نوع بیماران باید مراقبت های بیشتری داشته باشند. این افراد مستعد بیماری شدید هستند. در این افراد بیماری مراحل اولیه را نشان نمی دهد و آنها مستقیما به مراحلی که مرگ و شرایط حاد است وارد می شوند. یکی دیگر از افراد مستعد کسانی هستند که بیماری های سرطان دارند، کسانی هستند که بیماری های قلبی دارند و در کنار همه اینها یک به علاوه استرس هم باید اضافه بکنیم.

قلیان اکیدا ممنوع است، سیگار نکشید
این متخصص بیماری های پوست، مو و زیبایی، بیان کرد: افراد چاق و کسانی که مصرف بالای دخانیات دارند، بسیار مستعد شرایط حاد هستند. چاقی خود عاملی برای ضعف بیماری های ویروسی است. اما هیچ عاملی مانند قلیان سبب سرایت بیماری نمی شود. قلیان ها حتی بعد از تغییر لوله و شستشوی شیشه هم از ویروس پاک نمی شوند. اکیدا به جوان ها توصیه می کنیم که در ایام کرونا قلیان نکشند.

علائم پوستی بیماران کرونایی
دکتر فاضل در پاسخ به این پرسش که کرونا چه تاثیراتی روی پوست دارد؟ گفت : تمام بیماری های ویروسی علائم پوستی دارند. از آبله های آبله مرغان حساب کنید تا راش های پوستی که در آنفولانزا بوجود می آید. همچنین سرخک، سرخچه و حتی سرما خوردگی. کرونا نیز جدا از این بیماری ها نیست. اما کرونا یک سری شاه علامت پوستی دارد. کرونا می تواند آکنه های پوستی ایجاد کند. اما یک سری ندول هایی در شصت دست و پا ایجاد می شود که خاصه ی کرونا است. این ندول بیشتر در جوانان ایجاد می شود و بیشتر در کسانی ایجاد می شود که بدون هیچ علامتی وارد مراحل حاد بیماری کرونا می شوند. یک علامت پوستی دیگر اگزمای پوستی خاص کرونا است که می تواند با خارش یا بدون خارش باشد. البته نباید فراموش کنیم که یک سری از علائم پوستی مربوط به شستشوی بیش از حد دست ها است. این اگزما بابت شستشو است و نباید آن را به پای کرونا نوشت.

منبع: رکنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها