مسؤول امنیتی سابق اسرائیل:

بن سلمان شرایط را برای برقراری عادی‌سازی، پس از مرگ پدر فراهم می‌کند

معاون سابق رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اظهار کرد که ولیعهد عربستان به رسانه‌های این کشور دستور داده مساله صلح امارات و بحرین را با رویکردی مثبت و برجسته پوشش دهند.

بن سلمان شرایط را برای برقراری عادی‌سازی، پس از مرگ پدر فراهم می‌کند

عیران عیتصون که به عنوان یکی از مسؤولان بزرگ وزارت خارجه این رژیم نیز فعالیت دارد، توییت کرد: بله، این به دلیل ضعف بینایی نیست، روزنامه Arab News به زبان انگلیسی که همان روزنامه البلاط عربستان است چنین پیامی را منتشر کرده است!

او تصویری از توییت این روزنامه را ضمیمه کرد که پروفایل آن را به مناسبت سال نوی یهودی نشان می‌داد و در واکنش به این تغییر از سوی عربستان به زبان انگلیسی نوشت: شرایط تغییر می‌کند.

عتصیون که یکی از مهمترین کارشناسان مسایل ایران است، در توییت دیگری به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال پرداخت که در آن آمده است: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان زمینه را برای عادی‌سازی با اسرائیل پس از فوت پدر بسیار سالخورده و بیمارش آماده می‌کند.

این مسؤول امنیتی سابق رژیم صهیونیستی گفت، بن سلمان در حال حاضر کشورهای عربی حاشیه‌ای و ثانوی (درجه دو) همانند سودان را به عادی‌سازی با "کشور" عبری تشویق می‌کند، او با صدور دستوراتی برای سردبیران روزنامه‌هایی که در این کشور چاپ می‌شوند، آنها را ملزم کرد اخبار مربوط به توافقنامه‌های صلحی را که امارات و بحرین سه‌شنبه گذشته در واشنگتن به امضا رساندند، با رویکردی مثبت و برجسته پوشش دهند.

عتصیون به راحتی رسوایی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پرونده‌های دریافت رشوه، خیانت در امانت، فریب و کلاه‌برداری را منتشر کرده و در تظاهرات مقابل منزل نتانیاهو در خیابان بلفور در قدس غربی (اشغالی) شرکت می‌کند، همچنین او با توییت‌های خارج از چارچوب گروه مرکزی این دولت عبری شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۳ دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی انتصاب او در سمت معاون سفیر این رژیم در واشنگتن را به اتهام انتشار اطلاعات امنیتی حساس و مهم لغو کرد.

او اوایل سال جاری میلادی در گفتگو با مرکز پخش رژیم صهیونیستی (کان) گفته بود، دولت اسرائیل در واقع دولتی تاکتیکی است و در مقابل ایران یک دولت استراتژیک است، اسرائیل همواره استراتژی‌های کوتاه مدت را دنبال می‌کند در حالی که ایران استراتژی‌های بلند مدت را ترجیح می‌دهد.

عتصیون افزود، اسرائیل فرصت طلایی برای انجام هر کاری جهت جلوگیری از تمرکز ایران در سوریه را از دست داد و این فرصت در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بود، تصمیم‌گیرندگان در تل‌آویو توصیه‌های دستگاه‌های امنیتی دولت عبری برای اقدام نظامی پیش از آنکه فرصت از دست برود را نپذیرفتند. تحولات منطقه‌ای به ویژه پس از ترور سلیمانی به دست واشنگتن مجموعه‌ای از سناریوهای احتمالی برای حوادثی که در منطقه احتمالا رخ دهند، مطرح می‌کند، در این شرایط به نظر می‌رسد ماموریت شورای امنیت "ملی اسرائیل" طرح این سناریوها پیش روی کابینه کوچک امنیتی و سیاسی و انتخاب یکی از آنها و یا بیشتر با توجه به اطلاعاتی است که "اسرائیل" در اختیار دارد.

این چهره اسرائیلی افزود: شبیه‌سازی که شورای امنیت "ملی اسرائیل" انجام می‌دهد بر اساس کسب اطلاعاتی جدید از موساد، ارتش، وزارت امور خارجه و وزارت داخلی است و در آن تنش رو به افزایش میان تهران و واشنگتن از زمان روی کار آمدن ترامپ لحاظ می‌شود.

این مسؤول امنیتی سابق رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: سیاست رو به افزایش آمریکا علیه ایران با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای آغاز شده و با اعمال تحریم‌ها به بالاترین حد خود رسید و تاثیرات دشوار خود را بر اقتصاد ایران گذاشت و اوج اقدام آمریکا ترور سلیمانی بود، بنابراین می‌توان سناریوهای ممکن را بر اساس آنچه شورای امنیت "ملی اسرائیل" احتمالا مطرح می‌کند، برای کوتاه مدت تا رسیدن به انتخابات آتی آمریکا تعیین کرد.

عتصیون افزود: یکی از این سناریوها وخامت شرایط در منطقه خلیج (فارس) با حمله ایران به اهداف آمریکا در کشور سومی همانند کویت و یا تعرض به آزادی فعالیت‌های دریانوردی در خلیج (فارس) و کشته و زخمی شدن آمریکایی‌ها است، این مورد از نظر ترامپ عبور از خطوط قرمز تلقی می‌شود و او بدون کسب موافقت کنگره، دستور پاسخ فوری و افزایش تنش‌ها علیه اهداف نظامی ایران در داخل این کشور را صادر خواهد کرد.

او ادامه داد: در این حالت یک بحران بین‌المللی و داخلی ویرانگر شکل خواهد گرفت، قیمت نفت به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش خواهد یافت و با حمله به اسرائیل از سوریه و لبنان، شرایط به سرعت به سوی یک جنگ منطقه‌ای رو به وخامت می‌رود، در حالی که میزان موفقیت این سناریو متوسط تا ضعیف است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها