اخذ مالیات از وکلا برای مقابله با پولشویی وضع شده است

یک کارشناس اقتصادی گفت:اجرایی شدن قانون اخذ مالیات از درآمد وکلا برای جلوگیری از تخلفات اقتصادی مانند پولشویی و دریافت عادلانه مالیات وضع شده است.

اخذ مالیات از وکلا برای مقابله با پولشویی وضع شده است

سید هادی سبحانیان درباره آخرین وضعیت اجرای قانون اخذ مالیات از وکلا اظهار کرد: طبق قانون بودجه و بخشنامه‌هایی که سازمان امور مالیاتی منتشر کرده‌ است برخی از اصناف و مشاغل ملزم به استفاده از پایانه‌های فروش یا کارتخوان هستند که موجب تسهیل خدمات رسانی به مردم، شفاف شدن گردش مالی مشاغل پردرآمد وساماندهی نظام مالیاتی می شود.

او ادامه داد: شفاف سازی در مراودات اقتصادی و تراکنش‌های مالی برای اخذ عادلانه مالیات نیازمند لوازم و الزاماتی است. از جمله این الزامات می توان به وجود آمدن امکان کنترل حساب‌های بانکی، جداسازی حساب‌های معتبر از غیر معتبر و مسدود کردن حساب‌های غیر معتبر اشاره کرد.

او افزود:تخلفاتی درخصوص حساب های بانکی وجود دارد به عنوان مثال حساب‌های بانکی برخی افراد متوفی همچنان فعال است یا شرکت‌های ورشکسته علی‌رغم اینکه براساس قانون منحل شده اند و اجازه فعالیت تجاری ندارند با حساب آن‌ها گردش مالی انجام می شود.این موارد مصادیق بارز فرار مالیاتی هستند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: اخذ مالیات بر درآمد مشاغل اقدامی قانونی بوده و مخالفت با آن نوعی بدعت نادست محسوب می‌شود. اجرای این قانون از پولشویی جلوگیری می کند و باید با متخلفان به شدت برخورد شود.

این عضوهیات علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: قطعا اجرایی شدن قانون اخذ مالیات از درآمد وکلا برای جلوگیری از تخلفات اقتصادی مانند پولشویی و اخذ عادلانه مالیات وضع شده که در واقع پاشنه آشیل نظام مالیاتی کشور محسوب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر بخواهیم به سمت نظام مالیاتی عادلانه حرکت کنیم یکی از لوازم آن استفاده از اطلاعات دقیق است که رسیدن به این مهم جز با استفاده از منابع اطلاعاتی درست حاصل نمی‌شود. یکی از این منابع دسترسی به گردش وجوه مالی حساب‌های فعالان اقتصادی بوده که در تمام دنیا امری بدیهی است. البته که ما در این زمینه تعلل داشتیم.

سبحانیان تصریح کرد:اگر بتوانیم نظام مالیاتی عادلانه ایجاد کنیم به توزیع عادلانه ثروت در جامعه هدف که اقشار محروم هستند، کمک کرده‌ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها