کویت به قطار عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌پیوندد؟

پس از اعلام عادی سازی روابط میان اسرائیل با بحرین و امارات، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد در آینده ۷ الی ۸ کشور دیگر به این توافق میپیوندند و گفت کویت هم به این مساله تمایل دارد.

کویت به قطار عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌پیوندد؟

در همین رابطه مرکز اطلاع رسانی فلسطین در تحلیلی در این باره به بررسی این ادعا و این که در نهایت کویت به قطار عادی سازی روابط میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی میپیوندد یا خیر پرداخته و نوشت: "دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در جریان استقبال از شیخ ناصر صباح احمد صباح پسر بزرگ امیر کویت در کاخ سفید اظهار داشت که کویتی‌ها در قبال آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاده است، شور و اشتیاق دارند.
ترامپ با اینکه مدعی شده ممکن است کویت هم خیلی سریع به جریانی که در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است (اشاره به توافق بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی) ملحق شود، اما صراحتا از صلح با "اسرائیل" سخنی نگفته و اشاره‌ای به این مساله نداشته است.

وی با اشاره به عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی تاکید کرد که کسی فکرش را نمی‌کرد چنین کاری شدنی باشد، اما همانند تکه‌های پازل این کار خیلی راحت صورت گرفت!

اما ادعاهای ترامپ در حالی مطرح می‌شود که کویت به شدت با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف است و اعلام کرده که بر موضع همیشگی خود در حمایت از مساله فلسطین ثابت است.

محافل رسمی و مردمی کویت طی روزهای گذشته بارها مخالفت قاطع خود را با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

اظهارات جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ در مورد موضع کویت نیز واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است. کوشنر نه فقط از موضع کویت در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بلکه از حمایت‌های این کشور از مساله فلسطین هم انتقاد کرده است.

انتقادات کوشنر از موضع کویت خود گواهی بر این مدعا است که این کشور عربی مخالف سرسخت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و به ملت فلسطین پشت نخواهد کرد.

در همین راستا، شماری از اعضای پارلمان کویت از جمله مرزوق الغانم، رئیس پارلمان بر ضرورت تسریع در تصویب قوانینی در رابطه با تحریم رژیم صهیونیستی و هرگونه عادی‌سازی روابط با آن تاکید کردند.

همچنین ۴۱ نماینده از مجموع ۵۰ نماینده کویتی قاطعانه اعلام کردند که کشورشان همچنان به مساله فلسطین به عنوان مساله نخست امت اسلامی و عربی پایبند خواهد بود.

کویتی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را هرگز فراموش نمی‌کنند و از رهبران سیاسی خود به خاطر پایبندی به موضعشان در قبال مساله فلسطین تشکر می‌کنند.

کویتی‌ها اظهارات اخیر کوشنر را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور خواندند و تاکید کردند که کویت قاطعانه در برابر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهد ایستاد.

معاون وزیر خارجه کویت اخیرا اعلام کرد که موضع کویت کاملا واضح و روشن است و هیچ اقدامی در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام نخواهد داد.

موضع رسمی و مردمی کویت در رابطه با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس همسو با دستور « شیخ صباح السالم» امیر فقید کویت درباره جنگ دفاعی علیه گروه‌های صهیونیستی در سال ۱۹۶۲ اتخاذ شده است.

شیخ صباح آن زمان در دستور خود اعلام کرد که کویت از امروز وارد جنگی دفاعی با گروهک‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی خواهد شد.

کویت همواره جزو حامیان اصلی فلسطین به ویژه در محافل بین‌المللی بوده است و مواضع امیر کویت و مرزوق الغانم رئیس مجلس امت کویت در این زمینه کاملا مشهود است."

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها