چاقی در سالمندی پرعارضه است

چاقی در افراد سالمند رو به افزایش است و تخمین زده می‌شود تا سال 1429 شمسی/ 2050 میلادی، چاقی در افراد مسن دوبرابر شده و به 22 درصد می‌رسد؛ اتفاقی كه از عوامل مهم تهدیدكننده سلامت سالمندان است.

چاقی در سالمندی پرعارضه است

با افزایش سن، توده عضلانی به‌تدریج كاهش پیدا می‌كند و به‌جای آن بافت چربی جایگزین می‌شود كه به این نوع چاقی در اصطلاح «ساركوپنیا» گفته می‌شود. از علل آن می‌توان به كاهش سوخت‌وساز بدن، كاهش فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب و عادات بد تغذیه‌ای، تغییرات هورمونی شامل كاهش تولید تستوسترون و هورمون رشد و در نتیجه كاهش پاسخ به هورمون سیری (لپتین) و تیروئید و مقاومت به هورمون انسولین در این افراد اشاره كرد.نتیجه این روند باعث بروز سندرم متابولیك و افزایش چربی خون، دیابت و بیماری‌های دیگر و حتی مرگ می‌شود.

از سایر علل چاقی در افراد سالمند می‌توان به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و كلیوی كه باعث تجمع آب در بدن و ورم‌كردن می‌شود و همچنین مصرف بیشتر داروهای ضدافسردگی، كورتون و غیرهاشاره كرد.در این بین عادات بد تغذیه‌ای و مصرف مواد غذایی بیش از حد نیاز و از طرفی كم‌تحركی به‌خصوص در خانه‌های سالمندان و كاهش سوخت‌وساز بدن از مهم‌ترین علل چاقی در افراد مسن است.

در افراد چاق بالای 65 سال با افزایش تجمع چربی به جای عضله و افزایش چربی احشایی شاخص توده بدنی، معیار قابل اعتمادی نیست و باید دور كمر و باسن نیز در تعیین چاقی این افراد درنظر گرفته شود.همان‌طور كه گفته شد، چاقی یك بیماری مزمن است و ارتباط مستقیم با ابتلا به سایر بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، سكته مغزی و قلبی، دیابت، فشارخون، بیماری‌های مفاصل و آرتروز و بروز برخی سرطان‌ها دارد.

پس باید برای درمان چاقی در سالمندان راهكارهاییاندیشیده شود.افراد مسن در برابر عوارض چاقی شكننده‌تر هستند. روش‌های متفاوتی برای درمان چاقی در این افراد وجود دارد؛ نظیر پیروی از رژیم غذایی مناسب و اصلاح عادات بد غذایی، ورزش، درمان دارویی بیماری‌های قلبی و كلیوی و غددی و نهایتا جراحی در برخی افراد واجد شرایط توصیه می‌شود.

منبع: جام جم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها