ایران‌شناس ایتالیایی درگذشت

پروفسور بیانکا ماریا اسکارچا اسلام شناس و ایران شناس ایتالیایی دیروز درگذشت.

ایران‌شناس ایتالیایی درگذشت

خانم اسکارچیا در سال ۱۹۳۸ در ایتالیا متولد شد. او استاد بازنشسته اسلام‌شناسی دانشگاه سپینزا (epienza) در شهر رم و عضو هیأت تحریریه نشریه جئوپولتیکا (Geopolitica) است. او جزو نویسندگان کتاب تاریخ ایران کمبریج بود.

بیانکا سال‌ها در حوزه‌های تخصصی اسلام‌شناسی در شاخه اسلام سیاسی و به طور خاص، شیعه‌شناسی کار کرده بود و یکی از مهم‌ترین و بزرگترین شیعه‌شناس ایتالیایی محسوب می‌شود.

او چندسال روی امامزاده‌های زن در ایران و جهان تشیع تحقیقی را آغاز کرد. او در این پروژه سعی داشت ارج و احترام زن در اسلام بالاخص در مکتب شیعه را در سیر تاریخ نشان دهد.

همسر بیانکا ماریا اسکارچا، پروفسور جان روبرتو اسکارچا نیز یکی از ایرانشناسان به نام ایتالیایی به شمار می‌رود. او در جامعه علمی ایتالیا به عنوان متخصص زبان و ادبیات پارسی، تاریخ تمدن اسلامی، ادیان ایران و آسیای مرکزی و حقوق اسلامی شناخته شده است.

تألیف بیش از ۲۸۶ کتاب و مقاله در حوزه‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، و ترجمه گزیده‌ای از غزلیات حافظ در سال ۲۰۰۵ از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌رود. او به خاطر ترجمه حافظ جایزه ملی وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا در سال ۲۰۰۵ را از آن خود کرد. چندسال پیش خانم بیانکا به دعوت مرکز فرهنگی شهر کتاب به ایران سفر کرد ودر تهران و شیرازحضورداشت.

مرکز فرهنگی شهر کتاب درگذشت بیانکا ماریا اسکارچیا را تسلیت گفت.

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها