واکنش روسیه به حضور مخالف لوکاشنکو در نشست اتحادیه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: گزینه تغییر قدرت در بلاروس با کمک تحریم‌ها و به رسمیت شناختن

واکنش روسیه به حضور مخالف لوکاشنکو در نشست اتحادیه اروپا

ماریا زاخارووا شنبه گفت: برخورد بروکسل با کاندیدای سابق ریاست جمهوری بلاروس، سوتلانا تیخانوفسکایا و دعوت از او برای پیوستن به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا، به معنای دخالت در امور جمهوری بلاروس است.

وی گفت: برخورد وزاری امور خارجه اتحادیه اروپا با نماینده خودخوانده اپوزیسیون بلاروس و دعوت از او به بروکسل به منظور "برقراری ارتباط"، بخشی جدایی‌ناپذیر از سناریویی به منظور دخالت در امور داخلی بلاروس است. این یک نقض بی‌پروای هنجارهای بنیادی منشور ملل متحد و قانون نهایی کنفرانس امنیت و همکاری هلسینکی در اروپاست که سالگردهای آن امسال توسط جامعه جهانی برگزار می‌شود.

این دیپلمات افزود: روسیه این تماس را به چشم گواه دیگری از عقب‌گرد اتحادیه اروپا از مواضع پیشین می‌داند، مبنی بر اینکه هیچ ژئوپولتیکی در رابطه با بلاروس یا هیچ شباهتی با سناریوی فوریه ۲۰۱۴ در اوکراین وجود ندارد؛ زمانیکه برخی از کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان به اصطلاح ضامن بین دولت و اپوزیسیون پا پیش گذاشتند و روز بعد از آن هم لگدمال شد.

بنا به گفته زاخارووا، این گفته با اظهارات جوزپ بورل، نماینده ارشد مسائل خارجی و سیاست امنیتی درباره عدم به رسمیت شناختن الکساندر لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهوری منتخب بلاروس و نیز قطعنامه پارلمان اروپا که ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) تصویب شد و در واقع خواستار تغییر قدرت برخلاف قانون اساسی است، پشتیبانی می‌شود.

وی بر تهدیدات اتحادیه اروپا به اعمال تحریم بر مقامات اروپا متمرکز شد و تأکید کرد که چنین محدودیت‌هایی در مقابل اهداف بازیابی ثبات، ایجاد دیالوگ و فرآیند قانونی کاهش تنش‌ها قرار دارد. زاخارووا گفت: تلاش‌ها برای "آشفته کردن وضعیت" واضح است و بروکسل نباید از اینکه پاسخی در کار خواهد بود، غافلگیر شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که به دنبال تهدید تحریم، بروکسل در حال کار بر روی مکانیسم‌هایی برای انتقال ۵۳ میلیون یورویی که قبلاً به بلاروس اختصاص داده شده بود، به گروه‌های مردم نهاد و رسانه‌های بلاروسی منتخب اتحادیه اروپا بوده و می‌خواسته مقامات این کشور را دور بزند.

وی اظهار کرد: در پشت پرده نگرانی خیالی برای مردم بلاروس، اتحادیه اروپا در واقع تلاش می‌کند برای آن‌ها تصمیم بگیرد که چطور زندگی کنند. ما بار دیگر می‌گوییم که اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد درباره اصلاح قانون اساسی، که ارتقای دیالوگ در این کشور را هدف قرار داده، صحبت نکند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • .
    0

    خود روسیه هم دخالت می کند و هم اشغال ان وقت به دیگران درس می دهد!!!!!!. تو خودت رو سیاه هستی و همیشه از دیکتاتورها حمایت می کند مثل کره شمالی بشار اسد ونزوییلا و سایر دیکتاتورهای منطقه و جهان پس لطفا خفه شو و شما هم دخالت نکنید نه سیاسی و نه فیزیکی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها