گردشی به دور ششمین ماه بزرگ زحل

مجموعه تصاویر فروسرخ از

گردشی به دور ششمین ماه بزرگ زحل

آژانس فضایی اروپا اخیرا در صفحه کاربری خود در اینستاگرام تصاویری زیبا از ششمین ماه زحل به نام انسلادوس منتشر کرده است.

کاسینی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ به دور زحل و قمرهایش می‌چرخید. این مأموریت سه سال پیش در همین روزها، زمانی که فضاپیما عمدا در جو سیاره قرار گرفت، پایان یافت. با این وجود، کشف‌های جدید همچنان با در دست داشتن داده‌های فضاپیمای مذکور در حال انجام است.

در طول این مأموریت، کاسینی ۱۴۷ بار به دور انسلادوس پرواز کرد و از این میان ۲۳ برخورد نزدیک با این قمر یخی داشت.

گردشی به دور ششمین ماه بزرگ زحل

طیف‌سنج نقشه‌برداری بصری و مادون قرمز(VIMS) فضاپیمای کاسینی داده‌هایی را جمع‌آوری کرد که می‌تواند به دانشمندان در فهمیدن اطلاعاتی درباره دما و ترکیب سطح این قمر کمک کند و همچنین از اطلاعات این داده‌ها برای تعیین اندازه‌ و بلورینگی دانه‌های یخ این قمر استفاده می‌شود.

تصاویر تمام رنگی با ترکیب کانال‌های قرمز، سبز و آبی از تصویربردار طیف‌سنج نقشه‌برداری بصری و مادون قرمز و همپوشانی این تصاویر روی موزاییکی که با استفاده از زیر سیستم علوم تصویربرداری (Imaging Science Subsystem) در کاسینی توسط محققان دیگری ایجاد شده، ایجاد شده است.

گردشی به دور ششمین ماه بزرگ زحل

دانشمندان با استفاده از تصحیح نورسنجی، جزئیات جدیدی از سطح این ماه را فاش کردند. انسلادوس دارای سطحی تقریباً متشکل از یخ(آب خالص) است که این موضوع قمر مذکور را بسیار بازتابنده می‌کند اما میزان روشنایی مشاهده شده به خصوصیات ماده روی سطح قمر، شکل سطح و زاویه دید بستگی دارد. تصحیح این تغییرات برای نشان دادن تفاوت در ترکیب و حالت فیزیکی سطح ضروری بود.

با استفاده از تصحیح نورسنجی، دانشمندان توانستند تغییرات طیفی متناسب با رنگ‌های مختلف تصاویر را کشف کنند. این موارد به ویژه در ناحیه‌ای با چهار گسل تکتونیکی بزرگ معروف به نام نوارهای ببری (Tiger Stripes) در قطب جنوب این قمر مورد توجه قرار گرفته است.

گردشی به دور ششمین ماه بزرگ زحل

تصویر قطب جنوب قمر مذکور همچنین مرز مشخصی بین نواحی که دارای رنگ قرمز روشن و آبی هستند، نشان می‌دهد. رنگ قرمز که در تصویر اول دیده می‌شود احتمالاً به دلیل یخ‌های آب شیرین است که اخیراً در معرض دید قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها