آشنایی با اعلان‌های صادره از سوی اینترپل

پلیس اینترپل برای موضوعات مختلف در مواقع لزوم اعلان‌هایی صادر می‌کند.

آشنایی با اعلان‌های صادره از سوی اینترپل

اینترپل سازمانی بین‌المللی است که برای مبارزه با مجرمان بین المللی و برقرار کردن امنیت عمومی کشور‌های عضو به وجود آمده است.

اینترپل نام کوتاه سازمان بین المللی پلیس جنایی است که در سال ۱۹۲۳ در وین پایتخت اتریش ایجاد شد و هدف اصلی این سازمان همکاری بین پلیس کشور‌های عضو و هماهنگ کردن مراجع قضایی این کشور‌ها برای مبارزه با مجرمان و جرم‌های بین المللی است مقر این سازمان اکنون در شهر لیون فرانسه قرار دارد.

مجمع عمومی، کمیته اجرایی و دبیرخانه کل از ارکان و تشکیلات پلیس بین الملل اینترپل هستند. بنا به فعالیت پلیس اینترپل یکسری قوائد و بخشنامه‌هایی وجود دارد که این بخشنامه‌های بین المللی هستند و توسط دفاتر ملی مرکزی در کشور‌های مختلف تهیه و به دبیرخانه مرکزی فرستاده می‌شوند؛ این اعلامیه‌ها بسته به حساسیت محتوایی و موضوع، به چند دسته تقسیم می‌شوند.

اعلان آبی یا استعلام؛ اعلان آبی زمانی صادر می‌شود که فردی تحت نظر پلیس یک کشور باشد و این کشور بخواهد اطلاعات بیشتری درباره او به دست بیاورد، در این صورت می‌تواند از دیگر کشور‌های عضو و دبیرخانه مرکزی درخواست کند هر گونه اطلاعات جنایی در خصوص فرد مورد نظر در اختیار دارند ارسال کنند؛ دریافت این اطلاعات می‌تواند به پلیس کشور مربوطه کمک کند تا ارزیابی کامل در این خصوص به عمل آورد و امکان ارتکاب جرم توسط فرد و پیش‌بینی از وقوع جرم را پیشگیری کند.

اعلان سبز یا هشدار؛ صدور اعلان سبز برای این است تا پلیس‌های کشور‌های عضو از وضعیت یک فرد مجرم که محکومیت خود را گذرانده، اما ممکن است دوباره در کشور‌های دیگر مبادرت به ارتکاب جرم کند مطلع شوند.

معمولاً اداره‌های پلیس بین الملل کشور‌های عضو از طریق دبیرخانه کل و با صدور اعلان سبز نوع ارتکاب جرم، شگرد کار و دیگر اطلاعات لازم در خصوص چنین فردی را به اطلاع همتایان خود در کشور‌های دیگر می‌رسانند.

این افراد ممکن است در چندین کشور مشغول انجام فعالیت‌های جنایی باشند بنابراین مبنای صدور این اقدام‌ها هشدار به کشور‌های عضو و امکان بالقوه ارتکاب جرم است.

اعلان زرد یا اعلان برای گم‌شدگان؛ این‌اعلان در مورد افرادی صادر می‌شود که از محل معمولی خود گم شدند و هیچگونه اثری از آن‌ها نیست بنابراین پلیس بین الملل هر کشور از این طریق می‌تواند به خانواده‌های مفقودان کمک زیادی کند.

مشخصات دقیق و عکس گم شدگان توسط پلیس بین الملل کشور عضو به دبیرخانه مرکزی ارسال می‌شود و پس از آن این دبیرخانه با صدور اعلان گمشدگان مراتب را به تمام کشور‌های عضو اعلام می‌کند.

اعلان مشکی یا اعلام برای اجساد گمشده؛ صدور این اعلان برای زمانی است که پلیس کشوری که این اجساد در آنجا پیدا شدند، از طریق اداره پلیس بین الملل مربوط از دبیرخانه مرکزی می‌خواهد در این خصوص اقدام و بررسی کند.

خانواده‌هایی که از نزدیکان خود مدت‌ها بی خبر هستند و به دلایل مختلف به کشور‌های دیگر مسافرت کردند می‌توانند با مراجعه به بایگانی و با ملاحظه عکس‌ها و مشخصات اجساد شناسایی نشده آن‌ها را شناسایی کنند.

اعلان قرمز یا اعلام برای افراد تحت پیگرد؛ با صدور این اعلان می‌توان افرادی که مرتکب جرم می‌شوند و به کشور یا کشور‌های دیگر می‌گریزند را تحت پیگرد بین‌المللی قرارداد.

در اعلان قرمز تصریح می‌شود که اداره پلیس بین الملل کشوری که فرد تحت پیگرد در آنجا پیدا شود، باید بلافاصله اداره پلیس بین الملل کشور درخواست کننده و دبیرخانه مرکزی را مطلع کند.

از نظر کشور‌هایی که اعلان قرمز را به موجب نظام قضایی شان به رسمیت شناخته‌اند، اعلان قرمز به منزله درخواست دستگیری موقت است؛ بنابراین، اعلان قرمز از این جهت مبنای حقوقی دستگیری فرد تحت پیگرد را تشکیل می‌دهد به همین دلیل در اعلان قرمز تاکید می‌شود کشور درخواست کننده، از چه کشور‌هایی درخواست بازگرداندن متهم را می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها