تناقض سخنان مهدی نصیری درباره حجاب اجباری با یافته‌های پیمایش وزارت ارشاد

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با انتشار آماری از پیمایش وزارت ارشاد درباره حجاب، به مناظره جنجالی شبکه چهار درباره حجاب و سخنان یکی از مهمانان برنامه واکنش نشان داد.

تناقض سخنان مهدی نصیری درباره حجاب اجباری با یافته‌های پیمایش وزارت ارشاد

اخیرا آقای مهدی نصیری، سردبیر پیشین روزنامه کیهان در برنامه تلویزیونی «زاویه» در شبکه چهار به یافته‌ای از نتایج موج سوم پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان اشاره کرد که در تعارض جدی با یافته‌های واقعی این پیمایش است. وی گفته است «بر اساس آمار وزارت ارشاد ۷۰ درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند.»

تناقض سخنان مهدی نصیری درباره حجاب اجباری با یافته‌های پیمایش وزارت ارشاد نمودار ۱: توزیع فراوانی نظر پاسخگویان درباره حجاب

در پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (پژوهش سال ۱۳۹۴ در سطح شهری و روستایی) سوال شده است «تا چه اندازه با این جمله که «همه خانم‌ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند» موافق یا مخالف هستید؟» بر اساس نتایج به دست آمده از این پیمایش، ۵۳.۱ درصد موافق این گزینه بوده و تنها ۲۲.۲ درصد با آن مخالفت کرده‌اند. ۲۴.۸ درصد هم گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده‌اند. لذا برداشت و اظهار نظر آقای نصیری با یافته‌های این پژوهش کاملا ناهمخوان است.

ستون آبی‌رنگ نمودار ۲ از تجمیع درصد افراد «مخالف حجاب اجباری» با افراد بیطرف (کسانی که گفته‌اند «نه موافق‌اند نه مخالف») شکل گرفته است. هر چند افرادی که نظر خود را در قالب «نه موافق نه مخالف» اظهار کرده‌اند نمی‌توان الزاما مخالف حجاب اجباری در نظر گرفت.

تناقض سخنان مهدی نصیری درباره حجاب اجباری با یافته‌های پیمایش وزارت ارشاد نمودار ۲: توزیع فراوانی نظر پاسخگویان استانی درباره حجاب

در دو استان نامبرده آقای نصیری (قم و خراسان جنوبی )، درصد موافقان با این گویه از مخالفان بیشتر است. لذا در هر دو مورد اعلامی آقای نصیری، یافته‌های مستخرج از این طرح با اظهارات ایشان در تضاد است. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن استقبال از تحلیل علمی داده‌های برآمده از پیمایش‌های ملی پژوهشگاه، انتظار دارد تحلیل و استفاده از این داده‌ها همراه با رعایت اصول علمی باشد.

منبع: روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها