ادامه فاجعه محیط زیستی در جنوب کشور

مسئولان چشم های خود را بر صید ترال بسته اند؟

هنوز هم تورهای ترال کشور چین مشغول صید، آبزیان ته خلیج فارس هستند و مانند جاروبرقی ته خلیج فارس را پاکسازی می کنند.

مسئولان چشم های خود را بر صید ترال بسته اند؟

در این میان فعالان محیط زیستی و صیادان محلی به شدت به حضور ماهی گیران چینی اعتراض و انتقاد کردند. این نخستین سال یا اولین بار نیست که این اعتراضات رسانه ای می شود اما سرانجام آن مهم است.

به گفته برخی از فعالان محیط زیستی اعتراضات جامعه مدنی باعث شده از 100 کشتی صیادی چینی که در خلیج فارس به صید مشغول بودند حدود 90 کشتی اخراج شدند. با این وجود همچنان صید ترال پابرجاست و اکوسیستم خلیج فارس را به خطر انداخته است.

محمد درویش، کنشگر و پژوهشگر محیط زیست به بررسی این موضوع پرداخته و تاکید کرد: بیشترین خسارت صید ترال به گونه هایی است که در سبد نیازهای انسان نیست و جزو گونه های صید محسوب نمی شوند.

اکوسیستم خلیج فارس در مخاطره صید ترال
وی افزود: صید ترال اکوسیستم های زیر آب را به صورت کامل از بین می برد. صید ترال به مرجان ها آسیب می زند و لاک پشت ها را از بین می برد. مهم تر این که محل تخم ریزی ماهی ها را از بین می برد. به همین دلیل است که به شدت مورد نفی سازمان های بین المللی و UNDP قرار گرفته است. اصل صید ترال هدفمند نیست و تمام اکوسیستم زیرآب را بهم می زند. بنابراین می تواند تاب آوری تمام اکوسیستم دریایی را به مخاطره بیندازد.

گزارش هایی از صید ترال چینی ها در خلیج فارس
این کنشگر و پژوهشگر محیط زیست در پاسخ به این سوال که چرا کشتی های صید چینی در خلیج فارس به روش صید ترال فعالیت می کنند؟ تاکید کرد: کار آنها کاملا غیرقانونی است و در قراردادها قید شده که صید ترال اتفاق نیفتد. به همین خاطر است که تا کنون چند کشتی از چینی ها را اخراج کرده اند و آنهایی که باقی مانده اند قول دادند که صید ترال نداشته باشند. ولی گزارش هایی می رسد که این اتفاق رخ می دهد. بنابراین باید نظارت بر صیدها قوی تر شود.

اخراج 90 کشتی صید چینی
محمد درویش در پاسخ به این سوال که چرا اعتراض ها در این مورد کارساز نبوده و هنوز صید ترال در خلیج فارس رخ می دهد؟ گفت: حدود 100 کشتی که بوده اند حدودا 90 کشتی اخراج شدند و حدود 10-11 کشتی باقی مانده است. به هر حال اعتراض به این نوع صید اثر خود را گذاشته و نمی توانیم بگوییم بی اثر بوده است و اغلب کشتی ها به دلیل فعالیت های محیط زیستی و اعتراضات ایجاد شده منطقه را ترک کردند.

تشخیص صید ترال راحت است
این کنشگر و پژوهشگر محیط زیست تاکید کرد: این تعداد هم می تواند اکوسیستم خلیج فارس را با مخاطره روبرو کند و باید همچنان نظارت روی آنها قوی شود. کارشناس شیلات باید روی صید این کشتی ها نظارت داشته باشد چون یک متخصص متوجه می شود که این صید به صورت ترال بوده یا تور ماهی گیری. گونه های گوناگون کف اقیانوسی اگر در تورها باشد مشخص می کند که صید ترال بوده است.

سبد غذایی ایرانیان در مخاطره جدی
محمد درویش با اشاره به خسارت های اقتصادی صید ترال در کنار آسیب به محیط زیست، افزود: صید ترال حتما می تواند به اقتصاد صدمه بزند، چرا که با از بین رفتن اکوسیستم در نهایت میزان تخم ریزی ماهی ها کم شده و سبد غذایی ایرانیان با مخاطره جدی روبرو می شود.

منبع: رکنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • يدالله خدادادي
    0

    خدا لعنت كنه مسءول نفهم را كه اجازه صيد را صادر مىكنه وطن فروشي كه فقط جاسوسي نيست

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      و 7درصد

  • کاربر ناشناس
    0

    دولت بی غیرت.

  • ناشناس
    0

    واقعا چرا چشم ها را بر روی اینگونه صید آبزیان مسئولان بسته اند ؟ صدمه به مرجانها ، صدمه به زیستگاههای ماهیان ، از بین بردن خوراک ماههایی که در زنجیره غذایی ما هستند، از بین بردن زیستگاههای میگو ها و خرچنگها و ... اینها یعنی نابودی خلیج فارس ، چرا صیادان ما رعایت می کنند اما صیادان چینی که دلشان نسوخته برای اکوسیستم دریایی ما اینگونه این متبع بزرگ ما را نابود کنند؟؟ تا دیر نشده و بعدها بخواهیم ماهی و میگو وارد کنیم جلوی این کار را بگیرید.

  • سعید
    0

    اف و تف به مسئولان

  • کاربر ناشناس
    0

    مسئولین پول پرست فقط پول به جیب بزنن از هر راهی که شد الهی به عذاب الهی گرفتار بشین وبا این پولها درد بی درمون بگیرین و درمان نشین مردم مناطقی که شما خائن ها به چین اجاره دادین همه زندگیشون وابسته به صیادی بوده و نابودشون کردین خدا لعنتتون کنه که آفت جون ومال مردم شدین الهی مرگتون از فقر باشه

  • داروغه
    0

    واقع بین باشیم باید به چین و روسیه باج بدهیم

  • Ar9916617
    0

    مسئولین بی عرضه را باید به شدت مجازات کنید لعنت بر کسانی که فکر محیط زیست خلیج فارس نیستند

  • ناشناس
    0

    چرا ناراحت میشوید مگر نه این است ما یک استان چین هستیم با این تفاوت که در کمونیست از آنها جلو زده و از تکنولوژی عقب تر هستیم. آنها ارباب کشور ایران شده‌اند

  • کاربر ناشناس
    0

    خدالعنت کنه باعث وبانیشو

  • متین
    0

    مشکل تمام مسئولین ما فعلا حجاب و عکس دخترا روی کتاب درسیه .وقت رسیدن به این موضوع رو ندارن

    نظرات شما -
    • سجاد
      0

      والا بخدا اگه ادم های مومن و متدین به فکر این چیزها هم باشن .این ها همه کسانی هستند که دنبال پیرهن عثمون میگردن تا دین ما رو به تمسخر بگیرن .آدم های خائن و ساده لو

  • سجاد
    0

    دولت آزادی بیان و گشایش اقتصادی است دیگه خودتون انتخاب کردید و حالا گلایه هم میکنید .اینکه نشد بی انصافیه .

    نظرات شما -
    • فروید
      0

      یعنی تو خودت انتخاب نکردی ما انتخاب کردیم حالا که دولت بی تدبیر و بی امید گندش دروامده همه خودشون میکشن کنار میگن ما نبودیم

  • مش مالک
    0

    برادران چینی قراره طی ۲۵ سال قرارداد کف ایران را صید ترال کنند

  • ایرانی
    0

    الان تو همون محدوده اگر یک نفر بیاد با قلاب بخواد دو تا ماهی بگیره از در و دیوار مامور میریزه سرش میگن صید غیر قانونی کردی اول برو زندان بعد که جریمه رو پرداخت کردی تبعید میشی به جایی که تا عمر داری نتونی رنگ ماهی رو ببینی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها