چالش تحصیل شهرستان سلسله در شرایط کرونایی

۲ هفته از آغاز بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید با وجود بیماری کرونا گذشت و اخبار مربوط به افزایش تعداد بیماران ، دغدغه خانواده ها را از فرستان فرزندانشان به مدرسه بیشتر کرد.

چالش تحصیل شهرستان سلسله در شرایط کرونایی

به همان میزان که تعطیلی چندماهه مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا باعث خستگی جسمی و روحی دانش آموزان و والدین آنها شده بود به همان اندازه خبر بازگشایی زودهنگام مراکز تحصیلی منجر به استرسی در میان خانواده ها شده و این روزها به چالشی سخت در زندگی آنها تبدیل شده است.

مدارس در نیمه شهریورماه طبق اعلام ستاد ملی کرونا بازگشایی شد و به گفته روسای آموزش و پرورش، آموزش و تحصیل دانش آموزان مطابق رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز گردید.

تحصیل و آموزش در مدارس روال عادی خود را علیرغم استرس والدین طی می کرد و شیوه آموزش حضوری با تاکید برکاهش ساعات آموزش آغاز شده بود که یک باره خبر ابتلای دانش آموزان شهرستان سلسله به بیماری کرونا، موجی از هراس و وحشت را در تمامی شهروندان برانگیخت.

خانواده هایی که با بازگشایی مدارس، فرزندان خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی به مدارس می فرستادند، هراسان از ابتلای فرزندان خود مانع رفتن آنها بر سر کلاس های درس حضوری شدند.

در واقع نگرانی عمده خانواده ها بیشتر از بابت دانش آموزان دبستانی است چرا که آنها عمدتا کودکانی شیطان و بازیگوش هستند که دور از چشم والدین شاید تمایل چندانی به رعایت آموزش های داده شده درخصوص این بیماری را نداشته باشند و همین به دغدغه مهم خانواده ها تبدیل شده است.

اگر این کودکان نتوانند آنگونه که شایسته است از خود محافظت نمایند، می توانند به راحتی چندین نفر را درگیر بحرانی جدی نمایند از این رو رعایت تمامی نکات بهداشتی لازم جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در تمامی مدارس و حتی دانشگاه ها بسیار ضروری و لازم به نظر می رسد.

شهرستان سلسله که یکی از شهرستان های پیشرو در ابتلای به ویروس کرونا در لرستان محسوب می شد با شیوع این ویروس مهلک، بسیار درگیر شد و در آن مقطع زمانی آمار مبتلایان و فوتی های آن نیز بسیار بالا بود اما با همکاری دلسوزانه مردم و مسئولان، وضعیت نسبتا پایداری بر این شهرستان حاکم شد که همین وضعیت باعث شد این تصور در مردم ایجاد شود که این ویروس از شهرستان رخت بربسته است.

پس از تعطیلات عید مردم رفت و آمدهای عادی خود را از سر گرفتند، بسیاری از مشاغل به تصمیم ستاد مدیریت کرونا بازگشایی شدند و حضور مردم در مهمانی ها و مجالس شادی و ختم و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مجددا سبب پیک دوم شیوع ویروس کرونا در این شهرستان گردید.

به جرات می توان گفت مهمترین عامل تاثیرگذار در شیوع این ویروس برپایی مجالس عروسی و عزاداری های پرتجمع بود که هنوز هم با گذشت زمان و البته با شروع ایام محرم و تعطیلی مجالس شادی، مراسم های عزاداری کماکان پابرجا هستند و رعایت آنچنانی در این زمینه صورت نمی گیرد.

حال با بازگشایی مدارس مجددا موجی از هراس و نگرانی در خانواده ها ایجاد شده و تشکیل کلاس های حضوری به دغدغه والدین تبدیل شده است که می طلبد با در نظر گرفتن ساز و کارهای لازم این نگرانی ها کاهش یابد و آموزشی توام با آرامش بر فضای آموزشی مدارس حاکم شود.

کودکان رعایت پروتکل های بهداشتی را نمی دانند

یکی از والدینی که از ابتدای شروع سال تحصیلی مانع رفتن۲ فرزند خود بر سر کلاس های آموزشی حضوری مدارس شده است معتقد است که آموزش دانش آموزان از طریق فضای مجازی هم باعث قطع زنجیره انتقال می شود و هم از سلامت دانش آموزان در شرایط فعلی محافظت می کند.

این مادر الشتری می گوید: با وجودی که ساعات آموزش حضوری کاهش یافته اما برای حضور دانش آموزان کم سن و سال بر سر کلاس های درس، باز هم نیاز به همراهی والدین تا مدارس است که این امر هم برای دانش آموزان خطرناک است و هم والدین و مربیان چرا که باز هم باعث تجمع والدین در یک مکان و احتمال سرایت بیماری به یکدیگر می شود.

وی با اشاره به در پیش بودن فصل سرما و احتمال شیوع آنفلوآنزا و همراهی آن با بیماری کرونا، گفت: در شرایط فعلی باید تدابیری اندیشیده شود که آموزش دانش آموزان به سمت فضای مجازی پیش برود چون در فصل سرما و همه گیری این بیماری ها، کنترل بسیار سخت می شود و بهترین راه ماندن در خانه و پیگیری دروس از طریق برنامه های مجازی و تلویزیونی است.

برخی دانش آموزان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی نمی گیرند

یکی از دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان که در شهرستان سلسله مشغول به تحصیل است نیز معتقد است که دانش آموزان پسر سر به هواتر از آنچه هستند که والدین و مسئولان می پندارند.

وی گفت: در این چند روز بازگشایی مدارس دانش آموزان بسیار کمی ماسک می زدند و برخی از معلمان آنگونه که باید نسبت به این مسئله سخت گیری نمی کردند.

این دانش آموز الشتری معتقد است که استفاده طولانی از ماسک دانش آموزان را با مشکل در تنفس مواجه می کند و همین باعث می شود که نتوانند آنگونه که باید بر روی آموزش تمرکز کنند.

وی معتقد است که در حال حاضر و با توجه به وضعیت موجود تنها راه حل استفاده از آموزشهای مجازی است اگر چه می تواند باعث عدم تمایل دانش آموزان به پیگیری دروس و کند شدن روند یادگیری انها شود اما چاره ای نیست.

ثبت ۶۸۴ بیمار کرونایی مثبت از ابتدای شیوع کرونا در سلسله

رئیس شبکه بهداشت و درمان سلسله با اعلام اینکه ۶۴۸ بیمار مبتلا به کرونا تاکنون در این شهرستان شناسایی شده ، اظهار داشت: تاکنون ۳۴ فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در شهرستان سلسله به ثبت رسیده است که آمار بالایی است.

حمزه حسنی بیشترین تاثیر در بالا بودن آمار ابتلا به بیماری کرونا در شهرستان را برگزاری مراسم های عروسی و ختم عنوان کرد و افزود: در شهرستان سلسله در یک روز ۲۸ نفر کرونایی مثبت

داشتیم که بسیار نگران کننده است و می طلبد که قدری هوشیارتر باشیم.

وی با اشاره به ابتلای سه نفر از پرستاران بخش آی سی یوی بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان به بیماری کرونا، ادامه داد: اگر همین رویه ادامه داشته باشد به تعطیلی بسیاری از بخش های بیمارستان منجر خواهد شد چرا که با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به پر بودن ظرفیت تخت های بیمارستانی، افزود: متاسفانه تخت برای بستری بیماران وجود ندارد و ادامه این روند کار را سخت تر خواهد کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سلسله بیان کرد: از لحاظ کنترل بیماری کرونا در وضعیت مناسبی هستیم اما با ایده آل ها و استانداردها فاصله داریم و به همین دلیل در شیوه برگزاری کلاس ها به روش حضوری باید با احتیاط بیشتری عمل کنیم.

وی ضدعفونی و گندزدایی مرتب تمامی فضاهای آموزشی، وجود ژل شستشو و الکل و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را در مدارس در پیشگیری از شیوع بیماری در بین دانش آموزان را بسیار موثر دانست و بر انجام آنها توسط آموزش و پرورش تاکید کرد.

والدین باید آموزش و پرورش را در رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس یاری کنند

رئیس آموزش و پرورش سلسله با بیان اینکه بازگشایی مدارس موضوعی ملی است و ما هم باید از آن تبعیت کنیم، اظهار داشت: در بازگشایی مدارس تنها آموزش و پرورش تصمیم گیرنده نبوده بلکه تصمیم ستاد مدریت کرونای کشور بوده که ما هم باید تبعیت کنیم اما با توجه به بضاعت کم اموزش و پرورش لازم است که والدین ما را در رعایت پروتکل های بهداشتی و خریداری اقلام مورد نیاز یاری کنند.

حسین فرهادی با اشاره به تعطیلی مدارس شهری شهرستان در پی اعلام وضعیت قرمز، عنوان کرد: در مورد مدارس روستایی خوشبختانه اکثر آنها کمتر از ۳۰ نفر دانش آموز دارند که با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی، می توانیم در فضای باز کلاس های آنها را برگزار کنیم.

وی با اشاره به مدارس شهری، گفت: در مدارس شهری هم سعی کرده ایم با آغاز فعالیت های حضوری با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و گروه بندی کردن کلاس ها و الزام به استفاده از ماسک و همراه داشتن مواد ضدعفونی کننده، شرایطی فراهم نماییم که دانش آموزان کمترین حضور را در هفته در فضای آموزشی داشته باشند ضمن آنکه بیشترین بهره را ببرند.

فرهادی ادامه داد: اکثر کلاس ها در فضای آموزشی شاد تشکیل شده و معلمان به شیوه غیر حضوری در این فضا هم به دانش آموزان آموزش ارائه می دهند.

پایش وضعیت بهداشتی مدارس ضروری است

سرپرست فرمانداری سلسله نیز با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان درخصوص شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، اظهار داشت: با وجودی که مدارس روستایی شهرستان تنها در حال فعایت هستند اما هیچگونه الزامی به حضور دانش آموزان نیست و والدین خودشان بیاد نسبت به این موضوع تصمیم بگیرند.

افشین ترکارانی با اشاره به فراهم بودن شرایط آموزش مجازی و بهره مندی دانش آموزان از کلاس های آموزشی شبکه آموزش، افزود: اکیپی متشکل از کارشناسان استانداری و فرمانداری به صورت مرتب از فضاهای آموزشی از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی و احصا کردن نقاط ضعف، بازدید خواهند داشت.

مدارس را به‌شدت زیر نظر داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس را به‌شدت تحت نظر داریم و هر مرکز آموزشی رعایت نکند، طبق پیگیری‌های قانونی آن مدرسه و یا مرکز آموزشی بسته خواهد شد.

محمدرضا نیکبخت افزود:

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها