جنگل‌های چهارمحال و بختیاری چشم به راه قانون صیانت

تراژدی قطع درختان جنگل زمانی کم‌رنگ می‌شود که قوانین محکم و بازدارنده‌ای برای برخورد با متخلفان و قاچاقچیان چوب وضع شود و این مهم نیازمند پیگیری نمایندگان مجلس است.

جنگل‌های چهارمحال و بختیاری چشم به راه قانون صیانت

چهارمحال و بختیاری ۳۱۱ هزار هکتار مساحت جنگلی دارد، بلوط ایرانی، بنه، زبان گنجشک، انواع بادام‌های کوهی، شن و درخت سرو کوهی از درختان غالب جنگل‌های استان در رویشگاه‌های جنگلی شهرستان‌های لردگان، اردل، کوهرنگ، کیار و قسمتی از بروجن هستند.

۵۱ درصد جنگل‌ها با مساحت ۱۵۱ هزار هکتار در شهرستان لردگان و بعد از آن بیشترین سطح جنگل‌های استان مربوط به اردل و بازفت کوهرنگ است.

داستان زمانی آغاز می‌شود که حاشیه‌نشینان جنگل از یک سو و قاچاقچیان چوب از سوی دیگر تیشه به ریشه جنگل می‌زنند، عده‌ای از روی نیاز و عده‌ای هم به خاطر طمع، اما در هر دو حالت نتیجه یکسان است، مرگ! مرگ درختان و طبیعت را رقم می‌زنند.

در حقیقت قطع درخت نه تنها سبزی و زیبایی زیستگاه ما را از بین می‌برد بلکه آینده خودمان را نیز تیره می‌کند چرا که سهم درختان در تولید هوای پاکیزه، حفظ خاک و ذخیره آب در دل آن بر کسی پوشیده نیست.

حسینعلی عسگری دشتکی یکی از جنگلبانان نمونه چهارمحال و بختیاری در شهرستان اردل با اشاره به اینکه جنگل منبع تولید اکسیژن و مانع فرسایش خاک، مایه حیات و تولیدکننده خاک است، افزود: طبیعت متعلق به همه مردم و سرمایه ملی است باید در حفظ و صیانت از آن تا جایی که امکان دارد، تلاش و فرهنگ‌سازی کرد.

وی قطع جنگل را یک مصیبت برای طبیعت دانست و ادامه داد: کوره‌های زغال نیز یک مشکل است چرا که وقتی کوره زغال احداث شود اول باید درخت قطع شود و این خود به نابودی جنگل می‌انجامد.

این جنگلبان تصریح کرد: دستگاه‌های قضایی باید قوانین سختگیرانه‌تری در برخورد با متخلفان داشته باشند.

رشد ۱۶۲ درصدی کشفیات زغال در چهارمحال و بختیاری

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به رشد ۱۶۲ درصدی کشفیات زغال در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و بیان کرد: امسال تاکنون سه هزار و ۱۲۹ کیلوگرم زغال از متخلفان کشف و ضبط شده است.

حسن عسگری با اشاره به تعداد کوره زغال‌های کشف شده در سال جاری، تصریح کرد: در پنج ماه نخست امسال ۲۶ فقره پرونده در این رابطه تشکیل شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی یادآور شد: کوره زغال‌های مجاز به طور حتم باید خارج از مناطق جنگلی باشند یعنی هیچ یک از مناطق جنگلی نمی‌توانند کوره زغال داشته باشند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سازمان صنعت،معدن و تجارت، برای صدور مجوز کوره زغال باید از منابع طبیعی استعلام بگیرد چنانچه محل راه‌اندازی کوره زغال در شهرستان‌های جنگلی باشد اجازه این کار داده نمی‌شود.

قطع درخت در چهارمحال و بختیاری ۱۳ درصد کاهش یافت

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: آمار تخلفات قطع درخت امسال ۶۲ فقره پرونده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است.

عسگری، ابطال پروانه چرای دام را پس از سه مرتبه صدور اخطاریه عنوان و بیان کرد: مرتبه نخست ضمن تشکیل پرونده برای تخلف، اخطاریه نیز صادر می‌شود چنانچه فرد دوباره در همان سال تخلف داشته باشد اخطاریه نوبت دوم صادر می‌شود و با سومین تخلف نیز پروانه وی ابطال می‌شود.

وابستگی معیشت ۳ درصد از مردم به جنگل

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این رابطه به ایرنا گفت: معیشت ۲ تا سه درصد از مردم ما وابسته به درخت و منابع طبیعی است و می‌توان گفت قطع درخت به نوعی شغل برای آنها تبدیل شده است.

علیرضا بیگی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در بین همه استان‌های کشور بالاترین نرخ جریمه چوب و زغال را دارد، افزود: هر کیوگرم چوب ۳۰۰ هزار ریال و هر کیلوگرم زغال ۵۰۰ هزار ریال جریمه دارد.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای بوده است که از چهار سال گذشته تاکنون سالانه جریمه‌ها را به صورت درصدی افزایش داده‌ایم که اثر بخشی آنها بیشتر شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این نکته را نیز باید مد نظر داشت که اگر جریمه‌ها بیش از اندازه نیز افزایش یابد مناسب نیست چون باعث افزایش قیمت چوب می‌شود و از طرفی ممکن است برای جبران خسارت قطع درخت بیشتر شود.

بیگی یادآور شد: خوشبختانه اثر بازدارندگی جریمه‌ها به گونه‌ای بوده است که بیشتر متخلفان پس از دو یا سه بار دستگیری متوجه شدند که این کار برای آنها جواب نمی‌دهد و به نوعی کار را ترک کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بهترین اهرم برای جلوگیری از تخلفاتی مانند قطع درخت همین ابزارهای مورد استفاده کنونی است، خاطرنشان کرد: فعلا ابزار خاص دیگری برای برخورد با متخلفان در این حوزه نداریم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قضات شهرستان‌های بروجن و لردگان همکاری خوبی در این زمینه با منابع طبیعی دارند، گفت: چند سال است کشفیات چوب در استان بین ۷۰ تا ۱۰۰ تن است.

بیگی با بیان اینکه با توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم قطع جنگل می‌بایست خیلی بیشتر از اینها باشد، تصریح کرد: باز هم با وضعیت بازار و سود خوبی که در استان اصفهان برای تخلفات مربوط به درخت ایجاد شده است ما از استان‌های با عملکرد خوب و در حد کنترل شده هستیم.

مبارزه با متخلفان قاچاق چوب نیازمند پیگیری مجلس است

وی تاکید کرد: چنانچه بخواهیم به گونه‌ای اقدام کنیم که ۱۰۰ درصد توفیق حاصل شود باید قوانین بازدارنده‌ مانند توقیف ۶ ماهه خودرو وجود داشته باشد که این نیز مستلزم پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم وجود قوانین محکمی در برخورد با متخلفان قطع درختان جنگلی، بیان کرد: عرضه چوب و زغال باید در سوپر مارکت‌ها ممنوع شود که متاسفانه چنین چیزی در حال حاضر وجود ندارد و چیزی بیشتر از افزایش جریمه‌ها و توقیف دو ماهه خودروها هم در توان ما نیست که البته همین نیز تا حدودی اثربخش بوده است.

بیگی با بیان اینکه باید قوانین محکم‌تری در این رابطه وجود داشته باشد، ادامه داد: با تعاملی که با استان اصفهان در خصوص کارگاه‌های چوب و زغال داشته‌ایم روی کاهش قاچاق چوب موفقیت‌هایی به دست آورده‌ایم.

وی در خصوص اختلاف میزان جریمه بین استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان، بیان کرد: استان مجاور جریمه‌ها را به ما نزدیک کرده است اما چون آنها مبدا قطع جنگل ندارند سیستمشان جریمه بیشتر را قبول نمی‌کند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بحث دیگر در خصوص قاچاق چوب و زغال زیادشدن تعداد خودروها است زیرا هر میزان تعداد خودروها بیشتر شود رصد و کنترل سخت‌تر می‌شود.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان معادل ۶۶ درصد عرصه استان مراتع و مابقی جنگل است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها