طغیان دوباره فاضلاب در محلات کوت عبدالله/ ساکنین: کسی به دادمان نمی‌رسد/ شهردار: شهر سیستم فاضلاب ندارد/ آبفای اهواز: اجرای طرح اصلی از آبان

مشکل آبگرفتگی و تجمع فاضلاب در سطح خیابان‌ها و معابر منطقه کوت عبدالله همچنان به قوت خود باقی است که علاوه بر مشکلات رفت و آمد برای اهالی، سلامت آنها را همچنان تهدید می کند.

طغیان دوباره فاضلاب در محلات کوت عبدالله/ ساکنین: کسی به دادمان نمی‌رسد/ شهردار: شهر سیستم فاضلاب ندارد/ آبفای اهواز: اجرای طرح اصلی از آبان

با وجود گذشت یکسال به رغم اقدامات دستگاه های متولی باز هم آبگرفتگی در منطقه کوت عبدالله اهواز وجود دارد و هنوز زیرساخت‌های لازم و اقدامات ضروری برای جلوگیری از تکرار طغیان فاضلاب در سطح خیابان ها در این شهرستان صورت نگرفته است.

یک شهروند: به دلیل بالا آمدن فاضلاب و آبگرفتگی حتی نمی‌توانیم رفت و آمد کنیم. ادارات مربوطه در شهرستان هم به دادمان نمی رسند. اینجا فاضلاب راه خروجی ندارد، دستگاه های پمپاژ فاضلاب هم جوابگو نیست به همین دلیل فاضلاب در سطح خیابان ها جمع می شود.

سید قاسم غرابی یکی از شهروندان کارون درباره جمع شدن فاضلاب در سطح خیابان های این شهرستان می گوید: چند روز است فاضلاب در سطح 4 خیابان از کارون جمع شده و شرایط زندگی و تردد عادی در خیابان ها برای‌مان به شدت سخت شده است.

9

از شدت فاضلاب در جلوی منزل‌مان نمی توانیم رفت و آمد کنیم

وی ادامه داد: به دلیل بالا آمدن فاضلاب و آبگرفتگی حتی نمی‌توانیم رفت و آمد کنیم. ادارات مربوطه در شهرستان هم به دادمان نمی رسند. اینجا فاضلاب راه خروجی ندارد، دستگاه های پمپاژ فاصلاب هم جوابگو نیست به همین دلیل فاضلاب در سطح خیابان ها جمع می شود.

مشکل فاضلاب کارون روباز بودنش است

در ادامه نیز سید محسن موسوی زاده نماینده خوزستان در شورای عالی استان ها گفت: مشکل فاضلاب شهرستان کارون این است که فاضلاب این شهرستان روباز است و بر اثر ریختن زباله در کانال‌ها باعث گرفتگی و جمع شدن فاضلاب در سطح خیابان ها می شود.

وی افزود: تا زمانی که سیستم فاضلاب این شهرستان روباز باشد هر روز نیاز به لایروبی دارد که فاضلاب در سطح خیابان‌ها جمع نشود.

در کوت عبدالله 160 کیلومتر جوی رو باز داریم

نواب حاجیان سعیدی شهردار شهرستان کارون هم گفت: در کوت عبدالله 160 کیلومتر جوی رو باز داریم که به جای انتقال آب‌های سطحی خیابان‌ها و معابر عمومی، فاضلاب و پسماند خانه‌ها در آن جریان دارد چرا که سیستم فاضلابی در این شهر وجود ندارد و شهرداری مجبور است فاضلاب را از طریق این جوی‌ها دفع کند. قبلا همین جوی‌های روباز به وسیله یک جاده به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شدند که بخش غربی به داخل رودخانه هدایت می شد که این رودخانه بوسیله جاده مسدود شد.

وی ادامه داد: بعدها این جوی ها به زمین‌های خالی منتهی می‌شدند که این زمین‌های خالی به مرور زمان ساخته شدند و دفع فاضلاب در مناطق غربی شهر کوت عبدالله را با مشکل روبرو کرده است. در قسمت شرقی این شهر نیز در گذشته زمین خالی و باغاتی وجود داشت که با ساخت و سازهایی که شکل گرفت دیگر امکان انتقال این پسماند در این منطقه وجود نداشت.

فاضلاب پس از طی مسافت یک کیلومتری هیچ خروجی ندارد

شهردار کوت عبدالله افزود: با جوی‌های روبازی که با مساحت 20 در 20 در همین منطقه ایجاد شده فاضلاب دفن می شود که آنهم پس از طی مسافت یک کیلومتری هیچ خروجی ندارد و به داخل خیابان ها و معابر پس می زند و هرچه قدر لایروبی و آهک پاشی کنیم به دلیل اینکه خروجی وجود ندارد باز هم در سطح خیابان ها جاری می شود و همین باعث شده مردم از این شرایط به ستوه بیایند و شهرداری را مقصر بدانند.

فاضلاب آسفالت معابر را هم تخریب می کند

وی عنوان کرد: وقتی فاضلاب در سطح خیابان‌ها باقی می‌ماند علاوه بر مشکلات بهداشتی، آسفالت معابر را هم تخریب می‌کند. برای حل این معضل باید اقدام اساسی و زیرساختی صورت بگیرد. شهرداری وظیفه اش دفع فاضلاب نیست و نهایتا در فصل زمستان برای جمع آوری آب های سطحی اقدام می کند.

مردم حق دارند سیستم فاضلاب مناسب شهری داشته باشند

حاجیان سعیدی اضافه کرد: مردم حق دارند سیستم فاضلاب مناسب شهری داشته باشند. اگر این سیستم در منطقه ایجاد شد ما نیز در شهرداری به بحث بهسازی و روکش آسفالت اقدام خواهیم کرد در غیر این صورت ما هر چه قدر اقدام به بازسازی کنیم باز این فاضلاب با پس زدن در سطح خیابان‌ها باعث تخریب آسفالت خواهد شد و این اقدام هزینه گزافی را برای ما در پی خواهد داشت.

8

وی گفت: مهمترین مشکل مردم در حال حاضر عدم برخورداری از سیستم فاضلاب شهری در کوت عبدالله است. با سیل سال 98 در استان خوزستان متاسفانه تمامی زیر ساخت های شهری از بین رفت و خسارت های زیادی به منطقه وارد کرد. خوزستان به دلیل جلگه ای بودن حتی اگر سیل هم نباشد با حفر 2 متر زمین، آب در دسترس است و با سیل سال گذشته تمامی سفره های زیر زمینی انباشته شدند و با بالا آمدن آب تمامی زیرساخت ها تخریب شد.

باقری: برای برطرف شدن مشکل فاضلاب کوت عبداالله اعتبار 50 میلیون یورویی صندوق توسعه قابل انجام است. با این اعتبار هم خطوط اصلی جمع کننده فاضلاب انجام می شود و هم به شکل اساسی می شود مسئله را حل کرد.

مناقصه این طرح در حال انجام است که این کار به صورت اصولی انجام شود و اگر در سطح شهرستان کارون اجرا شود دیگر مشکلی برای این شهرستان در خصوص فاضلاب به وجود نمی آید. این طرح توسط پیمانکار طبق زمانبندی که در حال انجام است از اوایل آبانماه آغاز به کار می کند.

شهردار کوت عبدالله عنوان کرد: بعد از سیل پارسال در ظاهر شاید جاده های ارتباطی مشکلی نداشته باشد ولی هر لحظه احتمال فرونشست آن وجود دارد که می تواند باعث اتفاقات ناگواری شود.

وی گفت: برای برطرف کردن این مشکلات باید به شهرداری بودجه بدهند که ما مجددا زیر سازی ها را بازسازی کنیم. خسارت های سیل سال گذشته را جمع بندی و به استانداری ارسال کردیم ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

جمع شدن فاضلاب در سطح خیابان به دلیل سوختن پمپ

احمد باقری قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز در این باره، اظهار داشت: طی بازدیدی که روز گذشته از وضعیت جمع شدن فاضلاب در سطح خیابان های کوت عبدالله داشتیم به دلیل سوختن پمپی که در خیابان بلوار امام رضا بود این اتفاق رخ داد.

تاکنون 3 دستگاه پمپاژ فاضلاب به کوت عبدالله ارسال کرده ایم

وی ادامه داد: 2 روز پیش به ما اطلاع دادند که این دستگاه پمپاژ از کار افتاده است. در 3 مرحله 3 دستگاه پمپ تاکنون به شهرداری داده ایم که در کنار حوضچه نصب کنند. هر 3 دستگاه از کار افتاده اند و پمپ آخری که ارسال کردیم شهرداری با تاخیر نصب کرد که باعث پس زدن فاضلاب در سطح خیابان ها و باعث مشکلاتی برای مردم شد.

4 دستگاه مکنده به کوت عبدالله فرستاده ایم

باقری عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان در کوت عبدالله پروژه ای در دست کار دارد که در حال اجرا است و از یک کیلومتر تاکنون 600 متر انجام شده و 400 متر دیگر نیز در حال انجام است. بعد از اتمام پروژه مشکل این منطقه برطرف می شود.

بعد از جلسه ای که روز گذشته در این شهرستان داشتیم 4 دستگاه مکنده برای جمع آوری فاضلاب در سطح خیابان های کوت عبدالله از مرکز استان ارسال کردیم که فاضلاب ها را جمع‌آوری کنند. یک تیم بهره برداری نیز به منطقه منتقل شدند که پمپی قویتری نصب کنند که مشکل مردم حل شود و به شهرداری در این باره کمکی کرده باشیم.

7

حفر حوضچه جدید در منطقه برای دفع فاضلاب

وی گفت: امروز نیز کارشناسان دفتر فنی شرکت آبفا استان به منطقه رفتند که یک حوضچه جدید در کنار حوضچه قبلی طراحی و حفر کنند آنهم با عمق بیشتر که مشکل فاضلاب منطقه تاحدودی برطرف شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز تصریح کرد: برطرف شدن مشکل فاضلاب کوت عبداالله با اعتبار 50 میلیون یورویی صندوق توسعه قابل انجام است. با این اعتبار هم خطوط اصلی جمع کننده فاضلاب انجام می‌شود و هم به شکل اساسی می شود مسئله را حل کرد.

مناقصه این طرح در حال انجام است که این کار به صورت اصولی انجام شود و اگر در سطح شهرستان کارون اجرا شود دیگر مشکلی برای این شهرستان در خصوص فاضلاب به وجود نمی آید. این طرح توسط پیمانکار طبق زمانبندی در حال انجام است و از اوایل آبان ماه آغاز به کار می‌کند.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها