توسعه فرهنگی و محرومیت‌زدایی ارمغان دولت در منطقه آزاد ماکو

منطقه آزاد ماکو که بزرگترین منطقه آزاد کشور به شمار می‌رود، ولی در این میان، توسعه فرهنگی و محرومیت‌زدایی نیز در این منطقه مغفول نمانده که همین امر، نشان‌دهنده توجه همه‌جانبه به توسعه این منطقه مهم در شمال غرب کشور است.

توسعه فرهنگی و محرومیت‌زدایی ارمغان دولت در منطقه آزاد ماکو

منطقه آزاد ماکو، یک منطقه بیش از ۴ هزار کیلومتر مربعی است که از اوایل دهه ۱۳۹۰، نام بزرگترین منطقه آزاد کشور را به خود اختصاص داده است.

این منطقه که به عنوان دروازه ایران به سمت اروپا مطرح است و ۲۷۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان دارد، شاهراه ارتباطی و تجاری ایران و حتی بسیاری از کشورهای آسیای میانه و جنوب شرق آسیا با کشورهای اروپایی به شمار می‌رود.

توسعه و فعال شدن منطقه آزاد ماکو، می‌تواند ظرفیتی برای توسعه و پیشرفت آذربایجان غربی و حتی شمال غرب کشور نیز باشد که همین امر دلیل اصلی راه اندازی این منطقه آزاد به شمار می‌رود.

هرچند منطقه آزاد ماکو در سال ۱۳۸۹ تشکیل شد ولی اقدامات جدی برای راه اندازی منطقه آزاد و آغاز به کار آن، از سال ۱۳۹۲ و همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در دوره یازدهم کلید خورد.

در کنار اقدامات ارزنده اقتصادی و توسعه تجاری منطقه آزاد ماکو توجه به توسعه فرهنگی، ورزشی، زیرساخت های گردشگری و محرومیت زدایی در دستور کار دولت در این منطقه قرار گرفته که همچنان نیز اقدامات این بخش با قدرت و قوت ادامه دارد.

توسعه فرهنگی ورزشی منطقه در دولت تدبیر و امید مشهود بوده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص با اشاره به اینکه توسعه فرهنگی ورزشی منطقه در دولت تدبیر و امید مشهود بوده، به خبرنگار ایرنا گفت: در دولت تدبیر و امید، چهار سالن ورزشی سرپوشیده در شهرهای ماکو، شوط، پلدشت و بازرگان از محل درآمدهای سازمان احداث شده است.

محمدرضا عبدالرحیمی در تشریح دستاوردهای فرهنگی دولت یازدهم و دوازدهم در منطقه آزاد ماکو افزود: برگزاری نمایشگاه ها، نشست‌ها، اجرای طرح مدارس مروج سلامت، بازدید و دلجویی از افراد تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، انعقاد تفاهم نامه ها با کمیته امداد و بانک قرض الحسنه رسالت از جمله اقدامات بخش فرهنگی است.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف ورزشی در سطح (منطقه، ملی و بین المللی)، جشنواره‌های بومی و محلی، حمایت از نخبگان ورزشی، مدال آوران و استارت‌آپ ها، راه اندازی سایت های ورزشی، میزبانی ارودهای تیم ملی، اخذ امتیاز میزبانی و برگزاری مسابقات فوتسال مقدماتی دسته ۳ کشور، برگزاری دوره های استعدادیابی، دوره های آموزش داوری و مربیگری، اجرای طرح پایش سلامت کارکنان سازمان، توزیع بسته های مواد غذایی و بهداشتی بین نیازمندان از دیگر اقدامات این حوزه عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه در توسعه زیرساخت‌های گردشگری نیز اقدامات خوبی انجام شده، افزود: مرمت و احیای سایت ‌های تاریخی و بناهای تاریخی، احداث مجموعه آب درمانی آبگرم شوط، اجرای منظرسازی و ساماندهی مسیر پله های قلعه تاریخی، احداث آبنمای موزیکال بوستان امام خمینی(ره) و انجام مطالعات در راستای توسعه گردشگری از جمله این موارد است.

عبدالرحیمی با بیان اینکه در توسعه تسهیلات و خدمات گردشگری نیز اقدامات زیادی در منطقه صورت گرفته، ادامه داد: پیگیری و تصویب تسهیلات برای هتل چهار ستاره در حال ساخت از محل منابع صندوق توسعه ملی، تشکیل تیم نظارت تلفیقی از تاسیسات گردشگری، دریافت کدکاربری و دسترس به سامانه جامع آماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت یکپارچه سازی و ساماندهی پایگاه داده های آماری گردشگری، برگزاری دوره های آموزشی و توانمند سازی برای فعالان و تاسیسات گردشگری و یکپارچه سازی صدور مجوز تاسیسات گردشگری در سطح منطقه توسط سازمان منطقه آزاد ماکو از اقدامات مهم توسعه تسهیلات و خدمات است.

وی همچنین به بازاریابی و تبلیغات حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: تهیه و توزیع بسته‌های تبلیغاتی منطقه آزاد ماکو از قبیل بروشور، نقشه و کتابچه راهنما، شرکت در نمایشگاه های بین المللی گردشگری تهران ، باکو، ایروان و استانبول، شرکت در نمایشگاه های ملی گردشگری در کیش، قشم، شیراز و ارومیه، تهیه و نصب سازه های تبلیغاتی از جاذبه های گردشگری، برگزاری جشنواره نوروزی در طول ایام نوروز و برگزاری تورهای اینفو برای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری داخلی از اقدامات در این حوزه به شمار می رود.

هفت باب مدرسه با مشارکت خیّران تجهیز و نوسازی مدارس در سطح منطقه احداث شده است

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به احداث هفت باب مدرسه با مشارکت خیّران گفت: علاوه بر آن، سه مدرسه روستایی جدید نیز در شهرهای مختلف منطقه با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۵ درصدی در حال احداث است.

مهدی خلف خانی ادامه داد: تجهیز و تعمیر پژوهش سرای دانش آموزی شهرستان ماکو، برگزاری کلاس‌های کنکور برای دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی در رشته‌های تخصصی و عمومی، برگزاری کارگروه‌های تخصصی آموزش های محیط زیست در مدارس منطقه، تهیه بسته‌های حمایتی برای سه هزار نفر از دانش آموزان بی بضاعت منطقه برای شروع سال تحصیلی جدید از جمله اقدامات حوزه فرهنگی، آموزش و هنری سازمان است.

وی برگزاری کارگروه های تخصصی آموزش‌های محیط زیست در مدارس منطقه، برگزاری مسابقات رباتیک میان دانش آموزان منطقه، آموزش و حمایت از نفرات برگزیده جهت راه یابی به مسابقات کشوری توسط سازمان را از دیگر اقدامات این بخش عنوان کرد.

اجرای طرح مدارس کارآفرین با همکاری اندیشکده سازمان

وی ادامه داد: تشکیل کارگروه و شورای مشورتی مدارس کارآفرین برای اجرایی کردن طرح مدارس کارآفرین در منطقه و توانمندسازی معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول در زمین تدریس خلاق، برگزاری همایش مدارس کارآفرین برای ۲۰۰ نفر از معلمان منتخب از سطح منطقه، برگزاری دوره مجازی آشنایی با مدارس نمونه کشوری برای تعدادی از معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه اول در منطقه، برگزاری کارگاه روش تدریس تعاملی برای معلمین توانمند منطقه از اقدامات دیگر سازمان منطقه آزاد ماکو در حوزه فرهنگی آموزشی بوده است.

معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: برگزاری کارگاه نو آفرینی آموزشی و تربیتی برای معلمان توانمند منطقه، تقویت مهارت مساله یابی و ارائه راه حل های خلاق، کارگاه‌های تولید محتوا برای معلمان منطقه، ایجاد ۵۶ پایگاه قرآنی در مساجد منطقه از سوی حوزه فرهنگی، برگزاری سومین دوره مسابقات قرآن کریم با حضور سه هزار و ۳۰۰ نفر شرکت کننده و چهلمین دوره مسابقات قرآنی استان، برپایی پنج دوره نمایشگاه کتاب با بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب از ۱۰۰ ناشر برتر کشوری با موضوعات مختلف فرهنگی و مذهبی از دیگر اقدامات در حوزه فرهنگی به شمار می رود.

خلف خانی در ادامه با بیان اینکه در راستای حمایت از هیات‌های مذهبی و مساجد، ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای احداث مصلای شهرستان ماکو و تجهیز مساجد منطقه هزینه شده، افزود: همچنین مساعدت مالی برای نهادهای مختلف منطقه جهت اعزام کاروان های راهیان نور، اهدای ۲ هزار جلد قرآن و هفت هزار جلد کتابچه های دعا به مساجد منطقه، برگزاری هشت مورد کنسرت، نمایشگاه های خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، سمپوزیوم و جشنواره فیلم تلگرامی از جمله برنامه هایی بود که در حوزه فرهنگی سازمان منطقه آزاد ماکو به اجرا درآمد.

مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو در احداث ۱۱۳ مسکن خانواده های محروم

سرپرست مدیریت اجتماعی، سلامت و ورزش سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: در راستای عمل به برخی تکالیف برنامه ششم توسعه، این سازمان تاکنون ۱۱۳ مسکن محرومان در سه شهرستان ماکو، شوط و پلدشت احداث و به نیازمندان تحت پوشش های کمیته امداد و بهزیستی تحویل داده است.

جعفر آقانژاد افزود: برای احداث این ۱۱۳ واحد مسکن، بیش از ۱۰ میلیارد ریال از محل درآمد سازمان هزینه شده است.

وی ادامه داد: همچنین در سال جاری ۶۱۷ واحد مسکن، تعمیر، تجهیز و بهسازی می شود.

وی از واریز ۳۱ میلیارد ریال برای حمایت از محرومان در منطقه خبر داد و بیان کرد: اجرای طرح مفتاح الجنه، بازدید و دلجویی از مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از دیگر برنامه های حوزه اجتماعی در سازمان منطقه آزاد ماکو به شمار می رود.

منطقه آزاد ماکو در آذربایجان غربی به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال‌غرب کشور واقع است.

مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها