عادی سازی روابط با اسرائیل؛ زمینه ساز جنگ بزرگ در خاورمیانه بعد از انتخابات 2020؟

هر چند شاید انتخابات آمریکا زیاد تحت تاثیر کشورهای منطقه و مقاماتشان قرار نگیرد اما نباید فراموش کرد که انتخاب مجدد ترامپ می‌تواند وضعیت خاورمیانه را به شدت به هم بریزد.

عادی سازی روابط با اسرائیل؛ زمینه ساز جنگ بزرگ در خاورمیانه بعد از انتخابات 2020؟

به گزارش خبر فوری ، عادی سازی رابطه بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی از آن طرح‌های دونالد ترامپ بود که واکنش‌های بسیاری را به خود جلب کرد. در حالیکه بسیاری از رسانه‌های عربستانی و اماراتی و نیز رسانه‌های صهیونیست از این طرح دفاع کردند اما وب سایت‌های خبری قطری و ترک با این طرح به شدت مخالفت کردند.

این اتفاق به خوبی نشان می‌دهد که فارغ از جریان مقاومت و ایران، یک جریان دیگر نیز با این طرح مخالف است و آن جریان مربوط به ائتلاف ترکیه و قطر می‌شود. برخی رسانه‎‌های روسی از دو سال قبل از شکل گیری این ائتلاف جدید سخن گفتند ( اینجا بخوانید)؛ اما این ائتلاف امروز در حال نشان دادن اثرات خود است.

در حالیکه عربستان دو یار نزدیک به خود یعنی بحرین و امارات را به جلو فرستاده تا با اسرائیل دوستی کنند، قطر و ترکیه نسبت به این اتفاق به شدت ناخشنود بوده و آن را نشانه اشتباه موتلفین عربستان می‌دانند.

الجزیره: عادی سازی روابط، نقشه ترامپ برای انتخابات 2020

این نظریه کاملا از گزارش‌ اخیر شبکه الجزیره قطر قابل برداشت است. طبق گفته الجزیره، طرح عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی طرحی کاملا انتخاباتی است و ترامپ به دنبال این است که از این طریق بتواند کشورهای عربی متحدش و به خصوص رژیم صهیونیستی و لابی‌های یهودی را با خود همراه کند. طبق گفته الجزیره این طرح ترامپ از جهتی موفق هم بوده است؛ چرا که بنیامین نتانیاهو و لابی‌های یهودی آمریکایی و اسرائیلی حالا همگی یکدست موافق با ترامپ بوده و از او در انتخابات 2020 حمایت می‌کنند.

طبق گزارش الجزیره، اسرائیل و یهودی‌ها می‌دانند که اگر بایدن به قدرت برسد طرح عادی سازی ترامپ را ملغی کرده و به خصوص به برجام باز می‌گردد. این اتفاق اصلا به سود اسرائیل نیست و از این جهت می‌تواند تمام رشته‌ های لابی صهیونیستی را پنبه کند.

نویسنده گزارش الجزیره معتقد است طرح عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی یک تاکتیک غربی است که به سود دو گروه تمام می‌شود. اولا ترامپ قادر خواهد بود با حمایت یهودی‌ها برنده انتخابات شود و ثانیا اسرائیل می‌تواند از لاک دفاعی درآمده و سیاست های خارجی خود را تطور و تکامل دهد.

اما همانطور که الجزیره گزارش داده این طرح نه تنها باعث آرامش منطقه نمی‌شود بلکه وضع آن را خراب تر هم می‌کند. اولین دلیل این امر، عدم ثبات ترامپ در پیش برد سیاست‌های خود است. ترامپ دائما یکی به میخ می‌زند و یکی به نعل. او در عین اینکه سعی دارد از عادی سازی روابط با اسرائیل حمایت کند، تمام تلاشش را می‌کند تا دل قطر و ترکیه را هم به دست آورد.

این در حالی است که این دو کشور به شدت مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. از این جهت طرح ترامپ نه تنها می‌تواند باعث آرامش در خاورمیانه شود بلکه روابط دو جبهه عربستان - اسرائیل و قطر - ترکیه را بدتر هم می‌کند.

دومین دلیل مربوط به ایران است. طرح عادی سازی روابط با اسرائیل نه تنها باعث کاهش حساسیت ایران نشده و سیاست های منطقه ایش را تعدیل نمی‌کند بلکه این کشور را حساس تر می‌کند تا توجه بیشتری به نیروهای موافق خود کند؛ چرا که می‌داند حضور اسرائیل در بحرین و امارات باعث افزایش احتمال اصطکاک قوا و تهدید علیه امنیت کشورش می‌شود.

الجزیره در نتیجه معتقد است که طرح عادی سازی روابط نهایتا طوفان شنی می‌شود که پس از خوابانده شدن گرد و خاکش نتایج خود را نشان می‌دهد. این طرح نهایتا به نفع ترامپ و اسرائیل تمام شده و به خصوص زمام امور ائتلاف سعودی را به دست غرب می‌دهد.

انتخاب ترامپ و جنگ بزرگ؟

مرور گزارش الجزیره به خوبی نشان می‌دهد دیدگاه کشورهای منطقه در مورد عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای منطقه چیست؟ بر اساس گزارش الجزیره مقامات منطقه خاورمیانه دو دسته شده اند. ائتلاف عربستانی مدافع ترامپ هستند و ائتلاف قطری هم مدافع بایدن.

هر چند شاید انتخابات آمریکا زیاد تحت تاثیر کشورهای منطقه و مقاماتشان قرار نگیرد اما نباید فراموش کرد که انتخاب مجدد ترامپ می‌تواند وضعیت خاورمیانه را به شدت به هم بریزد. آنچه ترامپ در این 4 سال انجام داد بیرون آوردن نتانیاهو و دولت راست گرایش از لاک دفاعی بود. طبق گزارش الجزیره از بعد ورود ترامپ به کاخ سفید، فعالیت رژیم صهیونیستی بیشتر شده و حالا به صورت فعالانه در دل کشورهای عرب خاورمیانه فعالیت می‌‎کند. این حمایت اگر 4 سال دیگر ادامه یابد ممکن است منجر به برافروختن جنگی شود.

نباید فراموش کرد که همین حالا روابط کشورهای اطراف مدیترانه به هم ریخته است. این به هم ریختگی و آشوب می‌تواند به داخل خاک خاورمیانه هم کشیده شود. جبهه مقاومت( به رهبری ایران)، ائتلاف سعودی - صهیونیستی و ائتلاف قطر - ترکیه تا کنون درگیری مستقیمی نداشته اند. اگر اسرائیل با حمایت آمریکا بخواهد این حد و مرز را از بین برده و فعالیت جدیدی را آغاز کند ممکن است کل منطقه به آتش کشیده شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • ناشناس
    0

    مسولین ما از اسرائیل و آمریکا را پوششی برای چپاول و به جیب زدن ثروت کشور و پوششی برای بی لیقاتی در مدیریت خود کرده اند.

    نظرات شما -
    • ش.معلم.
      0

      درود بر شما.

  • حرف حق
    0

    صد در صد جنگ بزرگی درخاورمیانه میشود که همه برعلیه ایران متحد میشن حتی کشورهایی که ایران از آنها حمایت میکرد

    نظرات شما -
    • بهار
      0

      موافقم چون رصد وضعیت جنگ ها و نا آرامی هایی که در منطقه طی چند سال قبل اتفاق افتاده همه برای ساختن دژهایی مستحکم برای پوشش نیروهای آمریکایی برای حمله به بزرگترین هدفش یعنی ایران بوده این امر دور از تصور نیست و در سال 1400 هم اتفاق میافته

  • .
    0

    حکومت ایران بزرگترین خدمت تاریخ را به اسراییل کرده است دیگه چه می خواهید. پس انقلاب سال 57 برا تحقق این کارها بوده است و هنوز هم ادامه دارند کارهای دیگر. مگر کسی در عمل علیه ولی نعمت خود کاری می کند . شاید در لفظ علیه ایران شعار دهند و رجز بخوانند.

  • داروغه
    0

    بزودی خبری در راه است

  • ایرانی
    0

    چه جالب و درست پیش بینی کرده است.

  • مهرداد سربندی
    0

    از اینکه اسرائیل آمده در همسایگی ایران خیمه زده بسیار خوشحالم. حتی اگر همه کشورهای عربی با او متحد شوند. اسرائیل بیمار و احمق است. قطعا اقدامات تحریک آمیزی می کندتا ما را تحریک کند. خدا کند ما هم تحریک شویم و یکبار برای همیشه این فرزند نامشروع ابلیس را برای همیشه از هستی ساقط کنیم.

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      حالا نمیشه تحریک بشی و نابودش کنی ؟؟؟؟؟ شما پیش دستی کن !!!!!!!!

    • اقدس
      0

      کاربر ایرانی ایرانی ها فقط در مقابل بی حجابی تحریک میشوند در بقیه امور صبوری میکنند

    • یا کریم بابا
      0

      تو را خدا ببخش غلط کرد اصلا شکر اضافی خورد اینبار بهشون رحم کن از هستی ساقطشون نکن اگه شما نبخشی ارزش پول اسراییل به پایین تر حد در تاریخ میرسه و اختلاس و دزدی و فروش آب و خاک و منابع خدادای هم رکورد میشکنه مردم اسراییل برای پیدا کردن لقمه ای نان باید تا کمر در سطلهای زباله خم شوند و ..... خلاصه بگم میشه ایران

  • کاربر ناشناس
    0

    نه بابا اسراییل و آمریکا چهل ساله دارند با ایران میجنگند و هیچ غلطی نتوانستند بکنند و اینا همش حرفه که جنگ میشه

    نظرات شما -
    • بازنشسته
      0

      هیچ غلطی نکردند فقط دلار 7تومانی 27000تومان سکه 3000تومانی 12000000 تومان پول ایرانی هم علف خرس! حق با شماست ! اصلاً غلط نمی کنند. ..

    • خودم
      0

      راست میگی همه غلطارو مسئولان بیسوادمون خودشون میکنن دیگه احتیاجی به غلط کردن آمریکا نیس

    • حمید
      0

      آره‌تو راست میگی غلط را کسانی دیگر داخل کشور میکنند نه آمریکا

  • pedmak
    0

    کل منطقه در حال حاضر درحال جنگ های نوین است .جنگهای ژئوپلتیکی هزینه براند.رژیم سازی جدید منطقه ای با ورودچین به بازی سیاسی قدرت دوقطبی خواهد شد .بدون جنگ ژیوپلتیکی

  • Ar9916617
    0

    اگر جنگی اتفاق بیفتددشمنان قسم خورده ایران اسلامی ازجمله آمریکای جهانخوار _انگلیس خبیس _واسراییل جنایتکار ونوچه هایش در منطقه امنیت نخواهند داشت وبه خاطر ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وهمرزمانش انتقام سختی از آنها خواهیم گرفت که در کتابهای تاریخی بنویسند .زنده باد سردارسلامی

    نظرات شما -
    • صابر
      0

      Ar9916617جان مادرت بگو چرا اسراییل -امریکا -انگلیس با ما دشمنند؟ اگر دشمن هستند فرزندان مسؤلین نظام اونجا چکار میکنند؟ شدیم مصداق شعر ++ مارا به رخت وچوب شبانی فریفته اند.....این گرگ سالهاست که با گله آشناست++ چه دشمنی /چه کشکی

  • علی
    0

    ای خدا کی جنگ میشه تا اینا انتقامشونو از ملت بگیرن راحت بشیم

  • ناصر
    0

    آمریکا و اسرائیل بعنوان دشمن معرفی شدن و رجزخوانی برای این دو شده افتخار ... جوری میگن اسرائیل رو نابود میکنیم انگار مسبب همه مشکلات ایران اسرائیل و آمریکاس ... سر مردم رو گرم کردن ... دشمن تراشی میکنن ... آدرس غلط میدن تا بی کفایتی نظام و مسئولین رو پنهان کنن ... و با خیال راحت ثروت کشور رو چپاول کنن ... ما مردم ایران حقمونه ... اگر غیرت داشتیم وضعمون این نبود که پولمونو بخورن توی سرمون هم بزنن صدامونم درنیاد ...

  • یه آبادانی
    0

    جنگی اتفاق نمیفته واتفاقاصلح درجهان برقرارمیشه البته اگه ایران بزاره

  • ف
    0

    به لطف مسولان غیور ما هر اتفاقی در دنیا بیفته این مردم ایران هستن که ضرر میکنن از بس هر چی مفت خور دزد هست شده وکیل و وزیر این مملکت فکرشونم این فقط چطوری بتوانن بیشتر دزدی اختلاس کنن چطوری مردم کشورشون رو بدبختر کنن

  • بابک خرمدین
    0

    جنگی که مسئولان کشور باهم دارن بیشتر از آمریکا واسرایل به کشور ما خسارت زدن ...دانشگاههای کشور را کردن امتیازی وکلک بازی و یک سری بیسواد را پرورش دادن تا بشوند مسئولان کشور که با دیدگاه یک متری برا چندین سال اینده تصمیم بگیرن و فکر میکنند که جبهه رفتن باعث وفاداری میشود در صورتی که بیشترین ضربه را به این نظام و کشور زدند ...جمع کنید این امتیاز بازی را تا نخبگان ملکت وارد عرصه بشوند....کشورهای همسایه تصمیم گرفتن کشور مارا تنها بگذارند و صادرات و واردات را کنترل کنند تا از نظر اقتصاد کشور ما درست خراب شود این مرحله دوم سیاست آمریکاست پس جنگی اتفاق نمی افتد احتمال میرود جنگ مرحله سوم اتفاق بیفتد

  • کاظم
    0

    ترکیه و قطر که مخالفت کردند سالهاست با اسرائیل رابطه اقتصادی و سیاسی دارند،به نظرم بیشتر کشورهای عرب با اسرائیل ارتباط برقرار میکنند و ایران منزوی تر میشه،البته روسیه و چین تا وقتی بتونند بدوشند کنار ایران خواهد بود

  • س
    0

    آقا یه نفر محض رضای خدا منو توجیه کنه دعوای ما با اسرائیل سر چی هست ؟؟

    نظرات شما -
    • ضد منافق
      0

      جناب س اسم واقعی تو چیه ؟؟؟ منافق زاده ؟؟؟

  • ملت
    0

    گفتندما ایران رو نابود میکنیم گفتیم هیچ غلطی نمیکنید با دزدی و چپاول اختلاس مسولین ملت نابود شدن پراید شد۱۰۰میلیون گفتیم دست از پاخطا کنید منطقه رو ب اتیش میکشیم زدن سردارمون رو شهید کردن ما بقول فرمانده هان فقط ماشینشون رو زدیم گفتند تحریم ومکانیسم ماشه گفتیم خنثی میکنیم از بین همه گرونی ها سلطان شکرو سلطان کره و سلطان گوشت و سلطان مرغ بوجود اومدما برنده میدانیم ولی نمیدونم چرا تلفات ما بیشتره

  • بنده خدا
    0

    همانگونه که اسراییل پایگاه های ایرانی مبارزه با داعش و مستشاران نظامی ایران را در سوریه میزنه از مجلس شورای اسلامی انتظار هست با تصویب قانون که نوعی هشدار به سران منقطه است والزام قانونی سران کشور دست سران نظامی را باز گذاشته تا ایران هم با تمام قوا درکشورهای منقطه مثل امارات وبحرین و آذربایجان و... عوامل وپایگاه های اسراییل را با خاک یکسان کند... (اسراییل درحال محاصره ایران هست)

  • کاربر ناشناس
    0

    جنگ را آغاز می‌کنیم علی برکت الله و کشور را بدبخت که هست بدبخت ترین کشور میکنیم علی برکت الله.

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      حرف باید متناسب با شخص مورد نظر باشه.روحانی بد.ولی از اول هدفش کم کردن اصطکاک ایران با دنیابود.جناح مخالف همیشه طرفدار جنگ هستند. ولی جمله درست اینه: جنگ را آغاز می کنیم ،لکن کشور را بدبخترین کشور دنیا می کنیم.

  • .
    0

    ماکه با اسراییل دوستیم.دعواشون با فلسطین هم بین خودشونه.به ماربطی نداره..

  • علی
    0

    تحلیل بسیار ضعیف

  • قلندر
    0

    نعره کن ای سرزمین اختلاسها نعره کن.نعره کن ای ملت مظلوم گشنه نعره کن.شب هق هق شب زجراور ایرانی بدبخت بیچاره.شب ظلم.....

    نظرات شما -
    • ضد منافق
      0

      بدبخت تو هستی که در اردوگاه البانی تن به دلت وطن فروشی دادی...قلندر بدبخت

  • علی
    0

    سلام سرنوشت یعنی مشق که نوشته شده سال 49وپنجاه که ایران عراق میخاستن جنگ کنن پدر وبزرگان یا پیر مردها که سواد خوندن ونوشتن نداشتن میگفتن که گفتن جنگ جهانی سوم از ایران شروع میشه گفتن انقدر هوا گرم میشه که تهران درخت خرما میکارن/اخه قبل انقلاب درخت خرما طاقت سرما نداشت سرما اونو میکشت/بعد میگفتن اقایی میاد که همه مردم میرن دنبلش /منظور امام خمینی بود /اصلان اون موقع ما از ملا بهتر وباخدا بهتر نداشتیم /میگفتن بعدش ازدرختهای خ ولعیعصر هر کدوم یه ملا اویزان میکنن حالا میفهمم که نشتن همه چیو وکسانی هستن که دنیار نوشتن که چی بشه ونشه مثل ساختمان های دوقلو که صدو بیست سال پیش تو اسکناس های امریکا نشون دادن ما مردم هنوز نمیدونیم ونمخایم بدونیم شک نکنید که جنگ جهانی سوم شروع میشه و بالای یک میلیارد ادم میمیره و کنترل //////////////////////////////و هزان چیز دیگر

  • .
    0

    ملت ایران با هیچ دولت و ملتی سر جنگ ندارد. لطفا خوانندگان محترم از جانب ملت فرمایش نکنند. چون بشر دیگه از خون و خون ریزی خسته شده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها