حوزه علمیه ابهر افتتاح شد

با پیام صوتی و تصویری آیت‌الله جوادی آملی، حوزه علمیه ابهر افتتاح شد.

حوزه علمیه ابهر افتتاح شد

آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی‌آملی پیش از ظهر امروز (۲۶ شهریورماه) در سخنرانی تصویری که به مناسبت تاسیس حوزه علمیه ابهر انجام شد، ضمن تقدیر از همه کسانی که برای به ثمر نشستن حوزه علمیه ابهر تلاش کردند، اظهار کرد: امیدواریم ذات اقدس الهی به همه کسانی که در تاسیس این مرکز که به نام امیرالمومنین (ع) است، تلاش و کوشش کردند پاداش دنیا و آخرت عنایت کند.

وی با اشاره به متبرک بودن حوزه به نام مقدس امیرالمومنین (ع)، عنوان کرد: حضرت علی (ع) پرچمدار علوم الهی است، پرچمی که به دست امیرالمومنین (ع) است؛ هر چه نیاز بشر مربوط به آسمان و زمین، دنیا و آخرت، ظاهر و باطن غیب و شهود در نزد ایشان است.

آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی افزود: اگر حوزه علمیه به نام امیرالمومنین (ع) است، پرچم این حوزه با این علامت صاحبان خود را دعوت می‌کند تا گوشه‌ای از علومی که در این مدینه است و حوزه‌های علمیه و علما و محققان باید از آن بهره ببرند، فرا گیرند. برنامه‌ حوزه‌های علمیه فراوان گرچه علوم فراوان است، ولی سه علم آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه از علوم اصلی است.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: آیه محکمه ناظر به اصول دین است و فریضه و سنت نیز مربوط به فقه و اخلاق، حقوق و حکمت عملی است.

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه علم به چراغی است که فضا را روشن می‌کند و بعد از روشن شدن فضا مجهولات نیز روشن می‌شود، یادآور شد: علم گاهی مربوط به بود و نبود است که از آن به حکمت نظری یاد می‌شود و گاهی نیز مربوط به باید و نباید و یا فقه و تطهیر باطن است.

وی افزود: علم این نقش را دارد که ما را از معلوم به مجهول برساند. همچنین علم یک راهنما، راهبر و مدیر و مدبر خوبی است.

این مرجع عالی‌قدر جهان اسلام با تاکید بر اینکه علم به تنهایی کافی نیست، تصریح کرد: علم نردبانی است که ما را به عقل، عدل، محبت، شعور و مانند آن می‌رساند. اگر کسی نردبان‌سازی کند اما از نردبان بالا نرود عالم بی‌عمل است، زیرا بنا به تاکیدات حصرت علی (ع) علم سزایش این است که به آن عمل کنیم.

آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی با اشاره به اینکه ابهر شهر علم، منطقه حکمت، اصول و معرفت است، بیان کرد: در این شهر مردانی چون اثیرالدین ابهری زیستند که ۸۰۰ سال قبل کتاب‌های فراوانی در فلسفه و منطق نوشته‌اند و بزرگان این علم بر آن شرح نوشته‌اند.

وی با بیان اینکه علم نردبانی بیش نیست، خاطرنشان کرد: اگر کسی عالم بود و عاقل نشد مثل کسانی است که شمشیر تراشید اما جهاد نکرد لذا اگر اهل قلم و عالم شدیم باید بکوشیم عاقل باشیم که علم نردبان عقل است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها