کسری سه تریلیون دلاری بودجه آمریکا در پی بروز بحران کرونا

وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا نمونه واضح و مشخصی از بلاهایی است که کرونا می‌تواند بر هر اقتصادی، حتی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اقتصاد دنیا وارد آورد.

کسری سه تریلیون دلاری بودجه آمریکا در پی بروز بحران کرونا

از زمان همه‌گیری ویروس کرونا به این سو رسانه‌ها مدام درباره تبعات مالی- اقتصادی این پدیده ویرانگر نوشته و حتی دوران دشوارتری را نیز پیش‌بینی کرده‌اند. به عقیده تحلیلگران اقتصادی، تبعات ویرانگر کرونا که در هفت ماه اخیر در قالب تعطیلی و رکود جهانی مشاهده شده، تنها بخشی از عواقب اقتصادی این بیماری و به عبارت بهتر تنها نوک کوه یخ مسایل و مصائب کروناست و تاثیرات ریشه‌ای تر آن در ماه‌ها و حتی سال‌های آتی مشاهده خواهد شد.

وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا نمونه واضح و مشخصی از بلاهایی است که کرونا می‌تواند بر هر اقتصادی، حتی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین اقتصاد دنیا وارد آورد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند روز پیش از یک شکاف حیرت‌انگیز در بودجه ایالات متحده خبر داد. این نهاد دولتی اعلام کرد که در سال مالی جاری کسری بودجه فدرال این کشور بالغ بر ۳ تریلیون دلار بوده که نزدیک به سه برابر کسری بودجه فدرال این کشور در سال گذشته است. این کسری حیرت‌انگیز باعث شکافی شده که اقتصاد آمریکا از جنگ دوم جهانی به این سو، حتی در بحران مالی بزرگ سال ۲۰۰۸، مشابه آن را تجربه نکرده است. رکورد قبلی بالاترین کسری بودجه آمریکا در ۱۱ ماه برابر با ۱.۳۷ تریلیون دلار بود که در اوت ۲۰۰۹ طی بحران مالی و رکود بزرگ به ثبت رسید. کل کسری بودجه آمریکا در سال مالی ۲۰۰۹ برابر با ۱.۴ تریلیون دلار بود. دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده کسری بودجه در پایان سال مالی ۲۰۲۰ به ۳.۳ تریلیون دلار خواهد رسید که بالاترین رقم از پایان جنگ جهانی دوم به این سو است.

ارقام منتشر شده وزارت خزانه‌داری آمریکا در جمعه گذشته نشان می‌دهد که کسری ۲۰۰.۱ میلیارد دلاری ماه آگوست، که تفاوت اندکی با آگوست گذشته داشت، در مجموع کسری بودجه فدرال ایالات متحده را از مجموع ۳ تریلیون دلار فراتر برده است. سال گذشته، در همین ۱۱ ماه مشابه کمبود بودجه فدرال این کشور کمی بیشتر از ۱ تریلیون دلار بود. در حالی در ماه آگوست کسری بودجه آمریکا ۲۰۰ میلیارد دلار عنوان شده است که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند اقتصاد این کشور در این ماه با ۲۴۵ میلیارد دلار کسری مواجه خواهد شد.

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده شکاف بودجه ایالات متحده در سال جاری به سه برابر کسری سال ۲۰۱۹ بالغ شود.

در ماه‌های گذشته تلاش‌ها و فشار مالی- اقتصادی دولت ایالات متحده برای نجات آمریکایی‌ها از تعطیلی اقتصاد این کشور در اثر همه‌گیری کرونا باعث شده هزینه‌های انجام شده تاکنون از ۶ تریلیون دلار فراتر برود. در عین حال، درآمد دولت نیز آشکارا کمتر از درآمد مالی ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۹ بوده است. دفتر بودجه کنگره در اوایل ماه جاری پیش‌بینی کرد که کسری بودجه سال ۲۰۲۰ تا ۱۶٪ از تولید ناخالص داخلی کشور خواهد رسید که در هفتاد و پنج سال گذشته، یعنی از پایان جنگ دوم جهانی در سال ۱۹۴۵ به این سو بی‌سابقه است.

گزارش وزارت خزانه‌داری هم‌چنین نشان می‌دهد که درآمد دولت در ماه آگوست نسبت به یک سال گذشته ۲.۱٪ کاهش داشته، و این در حالی است که هزینه‌ها افزایش آشکار و ملموسی داشته است.

هزینه‌های پرداخت شده توسط دولت فدرال برای برنامه جبران خسارت بیکاری نیز در ماه آگوست بالغ بر ۲۲.۵ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با ۷۳.۴ میلیارد دلار هزینه‌های ماه قبل از آن، بعد از این‌که پرداخت ۶۰۰ دلار هفتگی به بیکاران به پایان رسید، باز هم نشان از افزایش شکاف بودجه دارد.

بلومبرگ در ادامه نگاهی جزئی‌نگرانه‌تر به بودجه و شکاف بودجه‌ای آمریکا انداخته و نوشته است که کسری ۳.۰۰۷ تریلیون دلاری بودجه آمریکا در سال مالی جاری تا امروز تقریباً سه برابر ۱.۰۶۷ تریلیون دلار کسری بودجه این کشور در سال گذشته بوده است. این افزایش شدید نتیجه هزینه‌های دولت برای مقابله با رکود ناشی از همگی ویروس کرونا عنوان شده ست.

درباره مخارج دولت آمریکا در ماه‌های اخیر باید گفت که در ماه آگوست هزینه‌های دولت ۴۲۳ میلیارد دلار بوده است. این رقم در آگوست گذشته حدود ۴۲۸ میلیارد دلار و در ماه جولای ۲۰۲۰ معادل ۶۲۶ میلیارد دلار بوده است. در حقیقت آگوست اولین ماهی بود که بعد از کرونا بسته‌های کمکی دولت برای کسانی که شغل خود را از دست داده‌اند چندان فشاری بر دوش دولت نداشت. این بسته‌ها در ماه آگوست حدود ۵۵ میلیارد دلار بود، این در حالی است که در جولای این هزینه برابر با ۱۱۰ میلیارد دلار بود.

بحث‌های ایجاد شده در کنگره و نگرانی نمایندگان در مورد افزایش کسری بودجه ایالات متحده باعث شد جمهوری‌خواهان کنگره با هزینه تریلیون‌ها دلار دیگر در دور جدید برنامه‌های کمک به حل بحران کرونا مخالفت کنند.

منبع: شفقنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها