استقبال شورای امنیت از مذاکرات صلح افغانستان و تاکید بر آتش‌بس

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را در استقبال از آغاز مذاکرات طالبان و کابل تصویب و بر آتش بس دائمی و سازش سیاسی در این کشور تاکید کرد.

استقبال شورای امنیت از مذاکرات صلح افغانستان و تاکید بر آتش‌بس

این قطعنامه که همچنین شامل تمدید فعالیت هیاتی سیاسی از سازمان ملل در افغانستان تا سپتامبر است، قاطعانه طرف‌های مذاکره را برای ادامه روند اعتمادسازی شامل کاهش خشونت ترغیب کرده است.

کریستف هوسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل که به همراه اندونزی پیش‌نویس این قطعنامه را ارائه کرد، مذاکرات اخیر بین طالبان و کابل در قطر را یک دستاورد بزرگ دانست که همه سال‌های زیادی بود منتظرش بودند.

وی ادامه داد: این به افغان‌ها بستگی دارد که مسیر آینده کشورشان را تعیین کنند و این تنها راه است. تاکید می‌کنم که خشونت باید هم الان متوقف شود و آتش‌بسی دائم و پایدار نیاز است. تصویب به اتفاق آرا این قطعنامه نشان دهنده حمایت بین‌المللی از مذاکرات است و تاکید دارم که سازمان ملل و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی افغانستان هم باید از این روند حمایت کرده و آن را تسهیل کنند.

شورای امنیت سازمان ملل همچنین خواستار حضور زنان و جوانان در مذاکرات صلح شده و تاکید کرده که دستاوردهای توسعه، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در ۱۹ سال گذشته شامل حقوق اصلی بشری به ویژه حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها باید حفاظت شود.

این شورا همچنین نگرانی خود را بابت سطح بالای خشونت‌ها در افغانستان به ویژه تعداد تلفات غیرنظامیان عنوان کرد و به شدیدترین شکل ممکن تمامی فعالیت‌های شبه نظامی و حملات را محکوم کرده و بر اهمیت تضمین این مساله تاکید دارد که قلمروی افغانستان نباید از سوی سازمان‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده مورد استفاده قرار گیرد.

این شورا همچنین تاکید دارد که نه طالبان و نه سایر گروه‌های افغان و اشخاص نباید از سازمان‌های تروریستی فعال در قلمروی این کشور حمایت کنند. همچنین بر اهمیت سازمان ملل در ادامه ایفای نقشش در تقویت روند صلح و ثبات در افغانستان و چالش‌هایی که این کشور و مردمش به ویژه در دوران کرونا با آن روبرو هستند، تاکید کرد.

این شورا همچنین گفت، هیات سازمان ملل در افغانستان از مذاکرات دوحه زمانی حمایت می‌کند که از آن چنین درخواسته شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها